آشنایی با تمریناتی که باعث تقویت هوش می شود

تقویت هوش

برخی از تمرینات وجود دارند که باعث تقویت هوش می شوند. با تقویت هوش و حافظه خود می توانید به کارایی و توانایی افزایشی دست یابید. در این مقاله از دکتر سلام ۱۴ روش موثر برای تقویت هوش و حافظه را گردآوری کـــرده ایم. کسانی که می خواهند هوش خود را تقویت کنند حتما این مقاله را مطالعه کنند و از دست ندهند. با ما همراه شوید.

آیا برای تقویت قدرت مغز و حافظه تمرینی وجود دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم ده نمونه از تمرین‌های عجیب را به شما معرفی کنیم. می‌توانید از این‌ تمرین‌ها برای پرورش قدرت مغز و حافظه‌ی خود هستفاده کنید. اگر مغز شما چیزهای جدیدی را تجربه کند که حس فیزیکی (بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه) را با حس عاطفی ترکیب کند، سالم و قوی باقی خواهد ماند؛ دلیلکه در این صورت، بین نواحی مختلف مغز ارتباطاتی شکل می‌گیرد که باعث تولید سلول‌های عصبی طبیعی می‌شود. این سلول‌ها بر قدرت حافظه، تأثیر شگفت‌انگیزی دارند و سلول‌های پیرامون را قوی‌تر می‌کنند تا در برابر اثرات افزایش سن مقاوم‌تر شوند؛ مثلاً با انجام کارهای ساده‌ای نظیر مسواک‌زدن با دست غیرغالب، می‌توانید باهوش‌تر از قبل شوید. ما چهارده تمرین به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با انجام آن‌ها هوش و حافظه‌ی خود را تقویت کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

۱. با دست غیرغالب مسواک بخانومید

تحقیقات دانشمندان نشان داده هست اگر هنگام مسواک زدن از دست غیرغالب، مثل دست چپ برای رهست‌دست‌ها، هستفاده کنید، قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز که هشدارات لمسی را از دست دریافت می‌کنند، به‌سرعت و به میزان زیادی گسترش می‌یابند. هستفاده از دست غیرغالب برای انجام کارها باعث فعال‌انجام گرفتن قسمت مخالف مغز می‌شود.
تمرین برای مغز: هنگام مسواک‌زدن، با دستی خمیردندان و مسواک را بگیرید که معمولاً از آن هستفاده نمی‌کنید.

۲. هنگام صبح و بعد از بیدارانجام گرفتن، از انجام کارهای تکراری پرهیز کنید

مطالعاتی که روی تصویر ها مغز انجام انجام گرفته، نشان داده هست انجام کارهای جدید و متنوع باعث پرورش قسمت‌های بزرگی از قشر خارجی مغز می‌شود و این حاکی از این مطلب هست که در تعدادین ناحیه‌ی ویژه فعالیت مغز افزایش می‌یابد. تایمی کارهای نو، تکراری و روزمره شوند، فعالیت آن نواحی از مغز هم کاهش می‌یابد.

تمرین برای مغز: اگر متداوم قبل از خوردن صبحانه، لباس‌هایتان را عوض می‌کنید، گاهی بعد از صبحانه این کار را انجام دهید. کانال تلویزیونی را که معمولاً هر روز صبح تماشا می‌کنید، تغییر دهید و کانال جدیدی ببینید. از کوچه یا خیابانی به محل مدنظرتان بروید که قبلاً از آن نرفته‌اید.

۳. با چشمان بسته دوش بگیرید

تایمی در حمام چشم‌های خود را می‌بندید و بدن خود را می‌شویید، قسمت‌ها و بافت‌هایی از بدن خود را لمس خواهید کـــرد که قبلاً متوجه آن‌ها نمی‌انجام گرفتید و این باعث ارسال پیام به مغزتان می‌شود.

تمرین برای مغز: سعی کنید فقط از حس لامسه‌ی خود هستفاده کنید؛ به صورت حتم مراقب باشید لیز نخورید و آسیب نبینید. فقط با حس لامسه‌ی خود شیر دوش را پیدا کـــرده و دمای آب را کم یا زیاد کنید، بعد با چشمان باز به شست‌وشو و ابداًح بپردازید.

۴. با بینی خود ارتباط جدید برقرار کنید

برخی از ما احتمالاً یادمان نیست از چه زمانی عطر چای یا قهوه، شروع یک روز جدید را برایمان تداعی می‌کند؛ اما شما می‌توانید با مرتبط‌ ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات یا نعناع با یک فعالیت، راههای عصبی جدید را هوشیار نگه دارید.

تمرین برای مغز: به مدت یک هفته، مقداری از عطر محبوبتان را کنار تخت خود نگه دارید. هنگامی که از خواب بلند می‌شوید، در شیشه‌ی عطر را باز کـــرده و مقداری از آن را هستنشاق کنید. بعد از دوش‌گرفتن و هنگام لباس‌پوشیدن هم، این کار را تکرار کنید.

۵. طی روز، ارتباطات اجتماعی افزایشی برقرار کنید

تحقیقات علمی، پیوسته ثابت کـــرده‌اند انزوای اجتماعی تأثیرات مخربی بر توانایی‌های شناختی فرد دارد.

تمرین برای مغز: تایمی به سوپرمارکت می‌روید، به‌جای اینکه سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید، با فروشنده خوش‌و‌بش کنید.

۶. یک پروژه‌ی هنری را به‌صورت گروهی انجام دهید

هنر، قسمت‌های عاطفی و غیرزبانی قشر خارجی مخچه را به‌کار می‌اندازد. تایمی به کارهای هنری بپردازید، قسمت‌هایی از مغزتان را درگیر کـــرده‌اید که به فرم‌ها و رنگ‌ها و بافت‌ها علاقه‌مند هست؛ همچنین با انجام کارهای هنری، مغز خود را وارد فرایندهای فکری‌ای می‌کنید که با تفکر خطی منطقی روزمره زیاد متفاوت هست.

تمرین برای مغز: از هر نفر در گروه درخوهست کنید شکلی را ترسیم کند که با موضوعی به‌خصوص، نظیر یک فصل، یک احساس یا یکی از رویدادهای جاری مرتبط هست.

کتاب خواندن

۷. با صدای بلند کتاب بخوانید

تایمی کتاب‌ها را بلند می‌خوانید یا به کتاب‌خوانی دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که خاموش مطالعه می‌کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی هستفاده می‌کنید.

تمرین برای مغز: برای دوست یا همسر خود کتاب بخوانید و هرازتعدادگاهی نقش خواننده و شنونده را با هم عوض کنید. شاید سرعت مطالعه‌تان پایین بیاید؛ اما زمان نیکوی را با هم سپری خواهید کـــرد.

۸. غذاهای ناآشنا را امتحان کنید

سیستم بویایی شما، با فعال‌کـــردن ترکیبات منحصربه‌فردی از گیرنده‌های داخل بینی‌تان می‌تواند میلیون‌ها بو را تشخیص دهد. این گیرنده‌های داخل بینی با مرکز احساسی مغز شما ارتباط مستقیم دارند و ازاین‌رو بوهای جدید می‌توانند در شما احساسات و تداعی‌های غیرمنتظره‌ای را برانگیزانند.

تمرین برای مغز: یک دستور غذایی تکمیلاً ناآشنا انتخاب کنید. انواع سبزیجات، ادویه‌جات و موادغذایی بسته‌بندی‌انجام گرفته را بررسی کنید. از فروشنده بخواهید تعداد کالای غذایی ناآشنا به شما معرفی کند.

۹. اشیای آشنا را وارونه کنید

تایمی به اشیایی که طبق معمول سر جای خودشان هستند نگاه کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغزتان به‌سرعت آن‌ها را می‌شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف می‌شود. تایمی شیئی به‌طور وارونه قرار بگیرد، شبکه‌ی مغز شما درگیر انجام گرفته و سعی می‌کند شکل، رنگ و روابطی را که در این تصویر پازل‌مانند وجود دارد، تفسیر کند.

تمرین برای مغز: قاب‌تصویر خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید.

۱۰. کالاهای داخل قفسه‌های فروشگاه را به‌دقت وارسی کنید

فروشگاه‌ها معمولاً سودآورترین کالاها را در قفسه‌های مقابل چشم آقام قرار می‌دهند و تایمی داخل راهروی فروشگاه‌ها به‌دنبال اجناس مدنظر می‌گردید، تنها بخشی از کالاها را می‌بینید، نه همه‌ را.

تمرین برای مغز: در راهروی فروشگاه بایستید و به یک قفسه از بالا تا پایین نگاه کنید. اگر کالایی دیدید که تابه‌حال ندیده‌اید، آن را بردارید و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را بخوانید و درباره‌اش فکر کنید. لازم نیست آن را بخرید؛ بلکه با این‌کار از روزمرگی خود جدا می‌شوید و چیز جدیدی را تجربه می‌کنید.

۱۱. جای خود را سر میز غذا عوض کنید

در اکثر خانواده‌ها هر نفر جای مخصوص خود را سر میز غذا دارد. اما می‌توان با عوض کـــردن جا مغز را تحریک کـــرده و ‍پرورش داد.

تمرین برای مغز: هرازگاهی جای خود بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده عوض کنید، تا هم به غذاهای مختلف از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید و هم زاویه دیدتان نسبت به اتاق عوض شود.

۱۲. پنجره‌ی ماشین را باز کنید

هیپوکامپ مغز، یعنی آن ناحیه از مغز که خاطرات را پردازش می‌کند برای ساختن نقشه‌های ذهنی عطرها، بوها، صداها و تصویر ها را با هم مرتبط می‌سازد.

تمرین برای مغز: همچنانکه در خودروی خود نشسته‌اید و طی راه می‌کنید سعی کنید با باز گذاشتن پنجره‌ی ماشین بوها و صداهای جدید را شناسایی کنید. باز گذاشتن پنجره مواد خام افزایشی را در اختیار مدارهای هیپوکامپ مغز شما قرار می‌دهد. به صورت حتم تحقیقات نشان داده هست که پیاده‌روی هم یکی از بهترین تمرینات برای مغز هست.

۱۳. گیم ده‌سؤالی را انجام دهید

برای پرورش مغز خود می‌توانید آن را وادار به تمرکز بر گزینه‌های مختلف کنید.

تمرین برای مغز: مثلا کسی به شما یک شیء می‌دهد و شما باید کارکـــرد ۱۰ چیز مختلف را با آن اجرا کنید. مثال: یک مگس‌کش ممکن هست راکت تنیس، چوب بیس‌بال، بادبخانوم، چوب گلف، باتون، چوب درامز، آرشه‌ی ویولون، بیلچه، میکروفون یا پاروی قایق باانجام گرفت.

۱۴. با پول خردها گیم کنید

مغز ما برای تمایز قایل انجام گرفتن بین اشیاء به نشانه‌های بصری متکی هست. به همین خاطر هستفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که با هم اندکی تفاوت دارند می‌تواند فعالیت در نواحی غشایی مغز که هشدارات لمسی را پردازش می‌کنند را افزایش داده و منجر به سیناپس‌های قوی‌تری می‌شود. دقیقا به همین خاطر هست که افرادی که در بزرگسالی بینایی خود را از دست می‌دهند می‌توانند خط بریل را بیاموخانومد دلیل که مغز آن‌ها راههای افزایشی را به پردازش خطوط ریز تخصیص می‌دهد.

تمرین برای مغز: یک لیوان را پر از پول خرد کنید و آن را در نگه‌دارنده‌ی لیوان داخل خودروی خود قرار دهید. پشت دلیلغ قرمز که توقف کـــرده‌اید، سعی کنید فقط با هستفاده از حس لامسه‌ی خود مبلغ پول خردها را مشخص کنید. همچنین می‌توانید پول خردها را داخل جیب خود بریزید و تایمی گوشه‌ای ایستاده‌اید فقط با دست و حس لامسه مبلغ پول خردها را مشخص کنید.

منبع: صدای ایران

نوشته آشنایی با تمریناتی که باعث تقویت هوش می شود اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.