آیا دویدن برای سیستم بدنی شما بد هست؟

آیا دویدن، برای آسیب به عضله و هستخوان شما باید سرخانومش شود؟ هنگامی که شما می دوید، قسمت پایین بدن می تواند تکمیلا مورد آسیب قرار بگیرد. دویدن موجب فشار زیادی به مفاصل، هستخوان ها، ماهیچه ها و پایان بافت هایی که در زیر کمر قرار دارد، می شود، اما این فشار به خصوص در زانو ها و لگن دشوار تر هست. بر طبق برخی مطالعات، اکثر آسیب های دویدن، در پا ها و بخصوص زانو ها اتفاق می افتد، چون در دویدن، از زانو هستفاده نیکوی نمی شود.

۱- نگاهی نزدیک به دلایل و خطرات

اغلب آسیب های مربوط به دویدن، می تواند ناشی از شکل نامعقول یا نا هماهنگی مفاصل باانجام گرفت. بعضی از شواهد همچنین اشاره به زمین و یا حتی کفش شما دارد. اکثریت قریب به اتفاق آسیب های ناشی از دویدن (تا ۷۵٪) می تواند به “هستفاده زیاد از حد” مربوط باانجام گرفت. هنگامی که بدن بدون هستآسوده، به حرکات تکراری ادامه می دهد، مشکلات ممکن هست رخ دهد. باید کمی تعجب برانگیز باانجام گرفت، بنابراین در هر جایی از بدن، ۳۰ تا ۷۰ درصد آسیب های ناشی از دویدن، رخ می دهد. دویدن، همچنین به عنوان یکی از بهترین راه های کاهش وخانوم شناخته انجام گرفته هست و توسط مدرسان تناسب اندام برای مدت زمان طولانی توصیه انجام گرفته هست. “هستفاده زیاد از حد”، یک روش دویدن برای فاصله های طولانی هست، در حالی که شما هستآسوده نکـــرده و به بدن خود مواد مغذی مورد نیازش را نمی رسانید. زمانی که شما با این شرایط، کیلومتر های افزایشی را به ورزش خود اضافه می کنید، این یک دستورالعمل برای آسیب رساندن خواهد انجام گرفت.

چاقی نیز منجر به آسیب دیدگی در دویدن می شود. بر طبق یک مطالعه که افراد چاق و غیر چاق دونده را مقایسه می کـــرد، افرادی که چاق بودند، در معرض خطر افزایشی بوده و در طی نخستین هفته خود که ۳ کیلومتر یا افزایشدویده بودند، افزایش از افراد غیر چاق دونده، زخمی انجام گرفتند و اگر این صدمات در گذشته رخ داده بود، باز هم احتمال افزایشی وجود داشت که این صدمات مجدد اتفاق بیافتد.

۲- انواع آسیب های در حال دویدن

پارگی عضلات همسترینگ (پیچ خوردگی همسترینگ) و التهاب تاندون (تاندونیت) آسیب های رایج در میان قهرمانان دوی سرعت هست. دونده های مسافت میانی، تمایل به ابتلا به درد کمر و پشت دارند، در حالیکه دونده های مسافت طولانی، افزایش مشکلات پا دارند. برخی از مشکلات اضافی که می توانند روی دونده ها تاثیر بگذارند عبارتند از: پیچ خوردگی ساق پا، زانوی دونده، پارگی رباط، تاندونیت آشیل، پارگی مچ پا و فاسیتیس پلانتار.

۳- آیا دویدن، باعث کاهش تراکم هستخوان می شود؟

در مقایسه دونده های مسافت های طولانی و کوتاه، تعدادین مطالعه نشان می دهد که دونده های طولانی تر، دارای چگالی هستخوان پایین تری هستند. در واقع، متوسط تراکم هستخوانی ستون فقرات کمری دونده هایی که به طور متوسط ۹۲ کیلومتر در هفته می دویدند، ۹٫۷٪ پایین تر از کسانی بود که نمی دویدند. جرم کم هستخوان و گردش سریع هستخوان نیز در مطالعه ای که شامل دونده های طولانی دو نفره آقاان بود، خود یک مشکل بود. به نظر می رسد که این نشان دهنده این مسئله هست که دونده هایی که فاصله های طولانی می دوند، احتمال افزایشی برای از دست دادن هستخوان دارند. به نظر می رسد دوندگان خانوم هستقامتی نیز مشابه هستند. به نظر می رسید که بین فاصله دویدن آنها و تراکم معدنی هستخوان ستون فقرات کمری آنها یک ارتباط وجود دارد. تراکم هستخوان پایین تر افراد را در معرض خطر افزایش شکستگی قرار می دهد، به ویژه در فعالیت های سریع و با تاثیر بالا، مانند دویدن، پریدن و جست و خیز کـــردن. این نوع فعالیت ها
فشردگی ستون فقرات را افزایش داده و منجر به مشکلات ذکر انجام گرفته می شود.

با این حال، برخی از تحقیقات اخیر متضاد این یافته را نشان می دهد، یعنی افزایش تراکم هستخوان پا با تمرینات تحمل بار از جمله دویدن، امکان پذیر هست. این مطالعات همچنین نشان می دهد که دشواری هستخوانی، که به طور مستقیم با تراکم هستخوان ارتباط دارد، بدون در نظر گرفتن جنس و فاصله دویدن، دیده می شود. به نقل کرد جان توبیاس، هستاد دانشگاه بریستول، نوجوانان تایمی که در فعالیت های با تأثیرات بالا شرکت کـــردند، تراکم هستخوان خود را افزایش دادند. به نظر می رسید در آقاان، افزایش مشخص هست. هنگامی که تراکم هستخوان زود رس می شود، ممکن هست مشکلاتی با تراکم هستخوان در پنهان داشته باانجام گرفت، که بعدها رخ دهد. این به خصوص در خانومان درست هست، که ممکن هست مربوط به زمانی باانجام گرفت که هستروژن پس از یائسگی کاهش می یابد.

۴- آیا دویدن به قلب فشار می آورد؟

حملات قلبی می تواند از طریق تقلا و فشار تحریک شود، اما آیا این تنها دلیلی هست که آنها رخ می دهند؟ برای یک دونده، تجربه یک حمله قلبی در عرض یک ساعت پس از شروع دویدن خود، بی سابقه نیست. این به احتمال زیاد برای کسانی مشکل هست که به طور معمول در این راه تقلا نمی کنند. یک مطالعه چیزی جالب نشان داد. حملات قلبی ممکن هست در کسانی که می دوند، رخ دهد،اما نسبت به همه دلایل حمله قلبی، “حمله قلبی به دلیل دویدن”، به کاهش از ۴ درصد می رسد. مطالعه به نظر می رسد نشان دهنده این موضوع باانجام گرفت که اضافه کـــردن سطح فعالیت به آرامی، می تواند خطرات آن را کاهش دهد. حمله قلبی در افرادی با سطوح تقلا و فشار متوسط نیز وجود دارد. به نظر می رسد که این نشان می دهد که علاوه بر تقلای جسمانی، عوامل محرک دیگر نیز وجود دارد. حتی خشم و هسترس نیز می تواند چنین رویدادی را ایجاد کند.

۵- آیا دویدن بر روی کلیه ها فشار وارد می کند؟

رابدومیولیز عمدی یک فرآیند هست که به سلول های عضلانی اسکلتی آسیب دیده منجر می شود و با ورزش انجام گرفتید ارتباط دارد. آسیب به عضله باعث آزاد سازی میوگلوبین می شود، یک نوع پروتئین که در جریان خون آزاد می شود. هنگامی که بدن تحت تحریک هسترس قرار می گیرد یا بدن دچار کمبود آب می شود، میوگلوبین در سطوح بالا تری دیده انجام گرفته و در کلیه ها جمع می شود. همانطور که این پروتئین در کلیه ها شکسته می شود، می تواند به سلول آسیب برساند و باعث نارسایی کلیه شود. اما جالب هست که در مورد دونده های مسافت طولانی، نارسایی کلیه یک مشکل رایج نیست.

هنگامی که این مشکل وجود دارد، اغلب مشخص انجام گرفته هست که عفونت های باکتریایی یا ویروسی موجب آن انجام گرفته هست. سایر دلایل نارسایی کلیه در دونده ها شامل مصرف داروهای ضد درد برای شرایطی هست که اغلب وجود دارد، از جمله میوپاتی نهفته، کم آبی و تحریک هسترس. به طور خلاصه دویدن، به خصوص اگر به درستی انجام نشود، با خطراتی مواجه می شود. با این حال، هنگامی که اقدامات احتیاطی لازم صورت پذیرد، ممكن هست از وارد انجام گرفتن جراحات جلوگیری شود. کار ها را از راه درست انجام دهید تا فایده های آن را دریافت و عوامل خطر را محدود کنید.در صورت امکان، همه چیز را آهسته و با راهنمایی معقول از یک دونده موفق، تجربه کنید. در همه کار ها، از جمله دویدن، میانه روی کلید موفقیت هست.

برگردان: سیما آزادفلاح

نوشته آیا دویدن برای سیستم بدنی شما بد هست؟ اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.