آیا ورزش زیاد و سنگین خطرناک هست ؟ • ورزش • همراه تعاون پرتال

فهرست سرفصل ها

به طور میانگین اکثر بزرگسالان به ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی سبک یا ۷۵ دقیقه ورزش هوازی دشوار در طول هفته نیاز دارند. اگر نمی توانید ساعات ورزش خودتان را در طول یک هفته محاسبه کنید، آن را به صورت روزانه در نظر بگیرید. در این صورت شما باید ۵ روز در هفته و هر روز به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. به صورت حتم اگر دنبال شما از ورزش کـــردن کاهش وخانوم هست، می توانید این مقدار را تا حدودی افزایش دهید.

در مورد ورزش های سنگین هم، ۳ روز در هفته کافی هست در غیر این صورت بدن شما زمان کافی برای هستآسوده نداشته و قدرت خود را به مرور از دست می دهد.

این که هر کسی به چه مقدار ورزش در هفته نیاز دارد، برای هر فردی متفاوت هست. اما کارشناسان با توجه به علائمی که در بدن هر فرد دیده می شود، میزان کافی ورزش را مشخص و از انجام زیاد از حد آن شما را منع می کنند. بنابراین اگر علائمی را که در ادامه مطلب برایتان آورده ایم، در بدن خود مشاهده کـــردید، بدانید که زیاد از حد از بدن تان کار می کشید.

مشکلات کلیوی به دلیل ورزش سنگین

ورزش زیاد نه تنها به ماهیچه ها، بلکه به کلیه هایتان نیز آسیب می رساند. رابدومیولیز یا واپاشی ماهیچه مخطط، آسیب و تخریب عضلات اسکلتی هست. در این فرایند، سلولهای عضلانی اسکلتی تخریب و محتویات آنها به خون وارد می‌شود. در صورت تخریب سریع این سلول ها، میوگلوبین آزاد انجام گرفته و در خون اثرات سمی بر جای می گذارد که حتی می‌تواند موجب نارسایی کلیوی شود. به همین دلیل اگر با ورزش های سنگین فرصت هستآسوده و ریکاوری را به ماهیچه هایتان ندهید، به مرور به کلیه هایتان آسیب رسانده اید.

درد ماهیچه، ضعف، تهوع، افت فشار خون، تورم عضلات، گیجی، ادرار تیره و میوگلوبینوری از علائم این وضعیت هستند.

دهیتراته انجام گرفتن بدن به دلیل ورزش زیاد و زیاد از حد

این که در طول ورزش چه مقدار از آب بدن تان را از دست می دهید، بستگی به نوع ورزش شما دارد. شما در طول ورزش عرق می کنید، به همین دلیل برای حفظ عملکـــرد قسمت های مختلف بدن، باید آب فراوان بنوشید تا جبران کم آبی بدن تان را بکند. نه تنها در طول ورزش، بلکه قبل از آن نیز باید به مقدار کافی آب بنوشید. اگر هم در طول ورزش با علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، سردرد یا گرفتگی عضلات مواجه انجام گرفتید، هر چه سریع تر ورزش را رها کنید.

از بین رفتن ماهیچه ها به دلیل زیاد ورزش کـــردن

شاید دنبال شما از باشگاه رفتن، عضله سازی باانجام گرفت اما آیا می دانید که فشار زیاد از حد به بدن، به جای این که ماهیچه های شما را تقویت کند، آن را می سوزاند؟ افرادی که ورزش های سنگین می کنند، باید به بدن شان هستآسوده بدهند، در غیر این صورت بدن انرژی و توان خود را به ندرت از دست می دهد. در واقع فشارهای افزایش، از حجم ماهیچه ها کهسته و حتی موجب کاهش وخانوم نیز می شود. به همین دلیل هر از تعداد گاهی، تعداد روز به بدن تان هستآسوده دهید تا انرژی لازم را برای ادامه پلن هایتان به دست آورد.

اختلال خواب به دلیل ورزش سنگین و زیاد از حد

شاید فکر کنید که با ورزش های سنگین، در انتهای شب، به دلیل خستگی زیاد سریع به خواب می روید اما این موضوع متداوم صحت ندارد. طبق تحقیقات، ثابت انجام گرفته که گاهی به دلیل تغییرات هورمونی، دچار اختلال خواب می شویم که دلیل آن هم ممکن هست ورزش های سنگینی باانجام گرفت که روزانه انجام می دهیم. در واقع با انجام ورزش های سنگین، بدن زمان افزایشی را برای آرام انجام گرفتن مجدد نیاز دارد که همین موضوع می تواند اختلالات خواب را به همراه داشته باانجام گرفت.

تغییرات رفتاری به دلیل انجام ورزش های سنگین

اگر شما زیاد از حد توان بدن تان ورزش کنید، خستگی به سراغ تان می آید، اما این خستگی نه تنها جسمی، بلکه روحی نیز می باانجام گرفت. خستگی جسمانی روی حالت روحی و طرز رفتار شما نیز تاثیر می گذارد. به همین دلیل اگر با علائمی مانند افسردگی، عصبانیت، بی قراری و … مواجه انجام گرفتید، تایم آن هست که پلن ورزشی تان را سبک تر کنید، آنتایم خواهید دید که در رفتارتان نیز چه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

کاهش اشتها به دلیل ورزش زیاد از حد

شاید از نظر شما کاهش اشتها چیز نیکوی باانجام گرفت اما در حقیقت اینگونه نیست، به خصوص زمانی که بدن شما برای ریکاوری بعد از ورزش، به آن احتیاج دارد. افرادی که ورزش های سنگین می کنند، بنابه دلایلی از کاهش اشتها رنج می برند که این موضوع در دراز مدت به ماهیچه ها و بافت های بدن آسیب می رساند و پایان زحماتی که کشیده اند را هدر می دهد. بنابراین از کاهش اشتهایتان خوشحال نباشید و به بدن تان، که احتیاج به انرژی دارد، رسیدگی کنید.

ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل ورزش زیاد

شما برای سلامتی تان ورزش می کنید اما همین ورزش گاهی سلامتی را از شما می گیرد. به عنوان مثال یکی از عوارض زیاد ورزش کـــردن ضعیف انجام گرفتن سیستم ایمنی بدن هست که خود منجر به بیماری های مختلف و عفونت ها می شود. اگرچه ورزش های متعادل و منظم سیستم ایمنی بدن شما را بالا می برد، ولی افراط در آن، آن را ضعیف خواهد کـــرد.

 

مشکلات قلبی به دلیل زیاد ورزش کـــردن

متداوم نقل کرد اند که ورزش منظم یکی از راههایی هست که سلامت قلب را تضمین می کند اما آیا می دانستید که ورزش زیاد از اندازه نتیجه ای تصویر می دهد؟ از آنجا که قلب عضو عضلانی هست،  اگر به آن فشار وارد شود، ضعیف می گردد و در نهایت بر عملکـــرد قلب و کل بدن تاثیر منفی می گذارد.

ورزش زیاد از طریق دیگری نیز به قلب آسیب می رساند. ورزش های سنگین و بلند مدت منجر به تپش قلب نامنظم می شود که همین نامنظمی خود عوارضی مانند لخته انجام گرفتن خون دارد. به همین دلیل بهتر هست که در هر چیزی اعتدال داشته باشیم، حتی ورزش.

ورزش های سنگین صفرای موجود در خون را بالا می برند

ورزش هایی همچون بسکتبال، فوتبال و والیبال جزء ورزش هایی هستند که نیازمند فعالیت زیادی بوده و در نتیجه صفرا زا هستند و موجب افزایش صفرای خون می شوند. به همین دلیل افرادی که دارای طبعی گرم وخشک(صفراوی)‌هستند نباید اینگونه ورزش‌ها را انجام دهند. افراد صفراوی از اینگونه ورزش‌ها پرهیز کنند به دلیل اینکه این ورزش‌ها موجب بروز سردرد، ریزش مو، پرخاشگری و عود میگرن می‌شود.
افرادی که صفراوی هستند انجام دادن فعالیت های ورزشی همچون پیاده روی و یوگا معقول هست. این افراد قبل از ورزش باید از آب میوه‌هایی با طبع سرد و خنک مانند آب انار هستفاده کنند تا صفرای بدن آنها کاهش پیدا کند و ورزش آنها را اذیت نکند.  ورزش‌های فکری مانند شطرنج برای افراد سوداوی مفید هست اگر چه سوداوی‌ها دارای طبیعتی سرد و خشک هستند ورزش‌های مانند پیاده‌روی تند را می‌توانند انجام دهند ولی از انجام ورزش‌های سنگین پرهیز کنند.

 

منبع: برترین ها

loading…

***

loading…

نوشته آیا ورزش زیاد و سنگین خطرناک هست ؟ • ورزش • همراه تعاون پرتال اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.