اختلال چرخه خواب و بیداری غیر ۲۴ ساعته

اختلال چرخه خواب و بیداری غیر ۲۴ ساعته چیست ؟

خوشبختانه به لطف وجود یک ساعت داخلی در بدن خیلی از افراد ساعت خواب و بیداری مشخص و ثابتی در هر روز دارند . اما اگر شما دچار اختلال چرخه خواب و بیداری غیر ۲۴ ساعته ( غیر ۲۴ ) انجام گرفته باشید ممکن هست متوجه شوید که هر شب دیر تر از شب های قبل به رخت خواب می روید و هر روز دیرتر از روز قبل از خواب بیدار می شوید . در حقیقت ساعت داخلی بدن شما طبق ۲۴ ساعت ثابت نیست و هر شب عقب تر می رود . برای مثال شما امشب ساعت ۱۱ شب می خوابید  ولی در شب بعدی زودتر از ساعت ۱ بامداد خوابتان نمی برد . این تاخیر به این گونه پیش می رود و شما شب بعدی ساعت ۲ ، بعدی ۴ ، بعدی ۶ صبح و  . . . می خوابید و هر شب این زمان عقب تر می رود .

” غیر ۲۴ ” یک اختلال ریتم شبانه هست و به دلیل آن اتفاق می افتد که بدن ما با چرخه های روشنایی و تاریکی کار نمی کند . اکثر افراد مبتلا به این اختلال به طور کلی نابینا هستند ، و به همین دلیل ساعت داخلی بدن شما نمی تواند متوجه تاریکی یا نور در طول شبانه روز شود . اما گاهی با بینایی نرمال و سالم هم دچار این مشکل می شوند .

هیچ درمان قطعی ای وجود ندارد اما بهبود وضعیت توسط هورمون درمانی ، دارو ها و نور درمانی امکان پذیر هست و پلن خواب و بیداری فرد را منظم تر می کند .

از پزشکتان بخواهید تا شما را در ارتباط با دیگر افرادی که این مشکل را دارند قرار دهد . شما می توانید تحت حمایت احساسی توسط افرادی که مشکل یکسانی با شما دارند قرار بگیرید . شما هم چنین در گروه های حمایتی تعلیم می بینید که چگونه با دوستانتان ، معلم تان و یا مدیرتان در مورد اختلال خود صحبت کنید . شاید لازم باانجام گرفت تا برخی ابهامات را برای آن ها از بین ببرید . برای مثال ممکن هست تنها چیزی که دیگران به آن می اندیشیدند این باانجام گرفت که شما باید زیاد تر سعی کنید تا به موقع بخوابید . به آن ها توضیح دهید که شما مبتلا به یک اختلال واقعی هستید و در حال مصرف دارو و دیگر درمان ها هستید تا آن را تحت کنترل خود قرار دهید .


علت ها

شما به دلیل یک مشکل در ساعت داخلی بدنتان دچار اختلال ” غیر  ۲۴ ” می شوید . این ساعت توانایی شما را برای خوابیدن در شب ها و بیدار ماندن در طول روز را کنترل می کند . این ساعت از هزاران سلول عصبی در مغز شما تشکیل می شود و به سایر نقاط بدن شما پیام می فرستد که الان تایم خوابیدن هست ویا بیدار ماندن . روشنایی در این زمینه نقشی کلیدی را ایفا می کند . تا زمانی که نور روی چشمان حرکت نکند ، این ساعت در بدن شما نمی تواند به نیکوی به بدنتان دستور بیدار انجام گرفتن بدهد . اگر شما به طور کلی نابینا هستید نور نمی تواند روی مغز تان تاثیر بگذارد واحتمال دارد که این ساعت به نیکوی کار نکند . حدود نیمی که به طور تکمیل نابینا هستند و مبتلا به ” غیر ۲۴ ” هستند .

اگر شما نابینا نیستید و دچاراختلال ” غیر ۲۴ ” انجام گرفته اید ، احتمالا دلیل آن وجود مشکلی در راهی هست که مغز تان از چشم هایتان پیام های مربوط به نور را دریافت می کند . شما هیچ مشکلی در بینایی خود ندارید اما ساعت داخلی بدن شما نمی تواند پیامی را که باعث فعال انجام گرفتن آن می شود را دریافت کند . هم چنین اگر بدن شما قادر نباانجام گرفت که ملاتونین کافی تولید کند ، احتمال ابتلای شما به اختلال ” غیر ۲۴ ” وجود دارد دلایل دیگر عبارتند از :

  • اختلال تتکمیلی مغز شامل طیف اختلال مربوط به اوتیسم
  • آسیب مغزی به دلیل ضربه به سر یا عوامل دیگر

علائم اختلال چرخه خواب و بیداری غیر ۲۴ ساعته

زمانی که شما اختلال ” غیر ۲۴ ” دارید ، در طول روز احساس خواب آلودگی دارید و شبها برای خوابیدن مشکل خواهید داشت . چون پلن خواب شما در طول ۲۴ ساعت تغییر می کند ممکن هست تعدادین روز یا هفته احساس نرمال بودن در این سیکل داشته باشید و مجدد پس از مدتی مشکلات بازگردند.


تشخیص

اختلال ” غیر ۲۴ ” اغلب با کم بود خواب یا مشکلات روانی اشتباه می شود . پزشک شما در مورد سابقه پژشکی تان خواهد پرسید . ممکن هست از شما بخواهد برای تعداد هفته یادداشت خواب داشته باشید تا برای دستیابی به الگوی خواب تان به او کمک کند . هم چنین ممکن هست  به شما سنسور هایی متصل کند تا هنگام خواب حرکات بدن شما ثبت شود.

هم چنین الگوی فعالیت شما وهستآسوده شما را این حسگرها ثبت خواهند کـــرد .پزشک شما ممکن هست سوالاتی مانند این ها را از شما بپرسد .

  • معمولا تعداد بار در طول روز به خواب می روید ؟
  • الگوی خواب تان چگونه بر روی کارتان اثر می گذارد؟
  • اثرش روی شخصیت و خانومدگی اجتماعی شما چگونه هست ؟
  • آخرین باری که یک خواب شبانه خواب داشتید چه زمانی بوده هست ؟
  • زمانی که از خواب بیدار می شوید احساس سر حال بودن دارید ؟
  • آیا به آسودهی می توانید تمرکز کنید یا نه ؟
  • برای این که در طول روز بیدار بمانید چه کار هایی می کنید ؟
  • تمایل شما برای خوابیدن در طول روز چقدر قوی هست ؟ و در روز های مختلف چگونه تغییر می کنند ؟

آزمایش های خون ، ادرار ،و بزاق می تواند در طول تعداد هفته انجام شوند و نحوه عمل کـــرد ساعت بدن شما را بررسی کنند . این آزمایش ها به همراه یادداشت خواب می توانند به پزشکان برای تشخیص اختلال چرخه ی خواب و بیداری ” غیر ۲۴ ” ساعته کمک کند .


سوالاتی که از پزشک می توانید بپرسید

  • آیا من اختلال مربوط به ریتم خواب مثل ” غیر ۲۴ ” را دارم ؟
  • چه تست هایی برای من لازم هست ؟ چگونه یادداشت خواب داشته باشم ؟
  • علت اختلال ” غیر ۲۴ ” من چیست ؟
  • درمان ها چگونه هستند ؟ شما کدام را پیشنهاد می کنید ؟ چه تغییراتی در سبک خانومدگی می تواند به من کمک کند تا این اختلال را کنترل کنم ؟
  • آیا من می توانم در خوهست یک سری کمک ها را از سوی مدرسه یا محل کار داشته باشم ؟

درمان

دنبال از درمان این هست که ساعت داخلی بدن شما بتواند با چرخه ” غیر ۲۴ ” ساعته شبانه روزی هماهنگ شود . شما تعداد گزینه خواهید داشت :

  • فتوتراپی : شما در صبح زود در معرض نوری که از یک جعبه نور ساطع می شود قرار خواهید گرفت . در آخر روز چشم بند های مخصوص مانع رسیدن نور به چشم های تان می شود .پزشکان معمولا فقط زمانی از فتو تراپی هستفاده می کنند که ساعت خواب شما به حالت عادی برگشته باانجام گرفت . این درمان فقط برای افرادی هست که بینایی نرمال دارند . این روش به مغز شما کمک می کند تا سیگنال صحیح نسبت به تاریکی و روشنایی را از چشم هایتان دریافت کند .
  • ملاتونین : این یک هورمون هست که چرخه خواب وبیداری شما را تنظیم می کند . با دریافت دوزهایی از آن در زمانی صحیح ، شما می توانید ساعت داخلی بدنتان را عقب یا جلو بکشید . اگر شما مشکلات بینایی دارید ممکن هست نیاز باانجام گرفت تا از روش های دیگر درمانی در کنار آن هستفاده کنید ، اما این روش در کسانی که نابینایی مطلق دارند هم تاثیر خودش را می گذارد .
  • دارو درمانی : پزشک شما ممکن هست یک دارو برای تان تجویز کند که روی بخش هایی از مغز تان که چرخه ی خواب و بیداری را کنترل می کند اثر می گذارد .

مراقبت از خود

این درمان ها فقط بخشی ازکار هایی هست که شما می توانید برای کنترل وضعیت خود انجام دهید . به دنبال روش های خلاقانه برای تنظیم چرخه ی خواب خود باشید . به این فکر کنید که چه چیز هایی برایتان حیاتی هست و چگونه می توانید تغیرات مثبتی در سبک خانومدگی تان ایجاد کنید . برای مثال شاید نیاز باانجام گرفت تا با مدیر خود صحبت کنید و از او بخواهید تا ساعات کاری شما را در زمان لازم تغییر دهد . اگر دانش آموز هستید از روش هایی مانند کلاس های Online و یا کلاس های ویدئویی هستفاده کنید . از مدرسه تان بخواهید تا یک پلن امتحانی قابل تغییر برایتان برقرار دهد و یا ارزیابی های سبک تری برای تان پلن ریزی کند .

یادتان باانجام گرفت در آمریکا اختلال  غیر ۲۴ ساعته یک اختلال جدی محسوب می شود و ادارات و مدارس موظف هستند تا شرایط ویژه ای برای این افراد قائل شوند مثل ساعت کاری پاره تایم و یا پلن های قابل تغییر.


چیزی که انتظار داریم .

حیاتی هست که یک پلن منظم برای فتوتراپی ، ملاتونین و یا دارو درمانی داشته باشید تا بدنتان در یک چرخه ۲۴ ساعته قرار بگیرد . موفقیت درمان در افراد مختلف متفاوت هست . یک نظر سنجی نشان داد که یک درمان ترکیبی بهبودی متوسط قابل توجهی در ۳۱%  افراد به همراه داشته هست اگر بعد از درمان هنوز علائمی دارید ، برای تغییر سبک خانومدگی تان از پزشک خود و اعضای خوانواده تان کمک بگیرید . تغییراتی که به نظم چرخه خواب و بیداری شما کمک کند . ممکن هست نیاز داشته باشید تا با یک روان پزشک صحبت کنید تا راه کار هایی برای چالش های شما در اختیار شما قرار دهد .


حمایت انجام گرفتن

با برقراری روابط معقول نسبت به خانواده و دوستان تان نیاز های احساسی تان را تامین کنید . هم چنین می توانید در مورد اختلال خود هشدارات زیاد تری در وب سایت اختلالات ریتم خواب کسب کنید . نکاتی در مورد کنترل و مدیریت وضعیت و هم چنین پیدا کـــردن افرادی که مشکل شما را دارند .


ترجمه انجام گرفته از وبسایت: www.webmd.com

نوشته اختلال چرخه خواب و بیداری غیر ۲۴ ساعته اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.