باورهای نادرست در مصرف نوشابه های رژیمی

سید محمد موسوی؛ دانشجوی کارشناسی ارانجام گرفت علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت

 

از زمان عرضه نخستین نوشابه‌های رژیمی با دنبال ابزاری جهت کمک به کاهش وخانوم مدت زمان زیادی می‌‌گذرد.

دلیل تولید این نوع نوشابه این طور بیان انجام گرفت که به دلیل ایجاد شیرینی مشابه با نوشابه‌های معمولی، بدون افزایش در کالری دریافتی می‌‌تواند به کاهش وخانوم در افراد وابسته به مصرف نوشابه‌ها کمک کند.

اما واقعیت چیست؟

نوشابه رژیمی چیست؟

نوشابه‌های رژیمی نوشیدنی‌های کربناته‌ای هستند که به جای شکر با سایر شیرین کننده‌‌های مصنوعی از قبیل آسپارتام، ساخارین، سیکلامات، سوکرالوز و آسه سولفام پتاسیم شیرین انجام گرفته‌اند.

نوشابه‌های رژیمی بدون کالری هستند که در این صورت باید سبب کاهش وخانوم و جلوگیری از بیماری‌‌هایی که به سبب مصرف شکر ایجاد می‌‌شوند مانند دیابت و سندرم متابولیک شوند.

با این حال مطالعات موجود نشان دهنده این مسئله نمی باانجام گرفت.

عوارض مصرف نوشابه‌های رژیمی

تحقیقات اخیر نشان می‌‌دهند برخی نوشیدنی‌‌های رژیمی با وجود تبلیغات فریب دهنده شان تهدیدی جدی برای سلامت بدن محسوب می‌‌شوند.

محققان در جدیدترین پژوهش‌‌های خود دریافتند که خطر مصرف نوشابه‌های رژیمی کاهش از نوشابه‌های عادی سرشار از قند نیست و می‌‌تواند به همان اندازه باعث ابتلا به انواع بیماری‌‌ها شوند.

– مشکلات کلیوی: محققان در دانشکده پزشکی‌‌هاروارد با انجام یک مطالعه بر روی زیاد از ۳ هزار خانوم در طول ۱۱ سال نشان دادند دریافت نوشابه‌های رژیمی با خطر ۲ برابری نارسایی کلیه همراه هست.

تایمی خانومان زیاد از ۲ بار در روز نوشابه دریافت کنند، عملکـــرد کلیه‌‌ها شروع به کاهش می‌‌کند. حتی جالب تر اینکه با مصرف نوشابه‌های معمولی این عارضه دیده نمی شود، در نتیجه محققان معتقدند که شیرین کننده‌‌های رژیمی مسئول این عارضه هستند.

– چاقی: علی رغم باور عمومی مبنی بر کاهش وخانوم در صورت مصرف نوشابه‌های رژیمی، مصرف نوشابه‌های رژیمی ۲ برابر افزایش از نوشابه‌های معمولی سبب افزایش چاقی و اضافه وخانوم می‌‌شود.

تحقیقات نشان می‌‌دهد شیرین کننده‌‌های مصنوعی با تحریک گیرنده‌های چشایی در زبان و مغز، سبب تحریک سلول‌‌های عصبی و تمایل به خوردن مداوم مواد شیرین می‌‌شوند.

بر اساس مطالعه شده توسط مرکز تحقیقات علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس، افرادی که نوشیدنی‌‌های رژیمی مصرف می‌‌کنند در طول سالیان، ۷۰ درصد دور کمر آن‌ها نسبت به کسانی که نوشابه – رژیمی و غیر رژیمی – مصرف نمی کنند، افزایش خواهد بود.

– پوسیدگی دندان‌ها: با PH 3.2 نوشابه‌های رژیمی زیاد اسیدی هستند (PH اسید باتری ۱ و PH آب ۷ هست).

اسید سیتریک و اسید فسفریک موجود در نوشابه‌های رژیمی باعث فرسایش مینای دندان می‌‌شوند. محققان در دانشگاه میشیگان با بررسی وضعیت دهان و دندان افراد حریص در مصرف نوشابه، دریافتند این افراد دندان‌های پرکـــرده و از دست رفته افزایشی نسبت به افراد عادی دارند.

– دیابت: به دلیل وجود شیرین کننده‌‌های مصنوعی در این نوع نوشابه‌ها، به طور بالقوه با ترشح غیر ضروری انسولین در هنگامی که هیچ قندی برای هضم انجام گرفتن وجود ندارد، منجر به افزایش مقاومت به انسولین و در نتیجه با افزایش خطر دیابت نوع دو همراه هست.

– مشکلات هستخوانی: بر اساس تحقیق پژوهشگران دانشگاه تافتس مصرف نوشابه‌های رژیمی به طور منظم در هفته باعث کاهش تراکم هستخوانی در افراد و بروز پوکی هستخوان می‌‌شود که این مقدار با بالا رفتن سن افزایش انجام گرفته می‌‌تواند شکستگی‌‌های انجام گرفتید به ویژه درناحیه لگن رادر آنها ایجاد کند، علت پوکی هستخوان وجود اسید فسفریک در نوشابه هست که تراکم هستخوان‌‌ها را از بین می‌‌برد.

– آسیب سلولی: نوشابه‌های رزیمی حاوی ترکیباتی از قبیل سدیم بنزوات و پتاسیم بنزوات هستند که در نوشابه‌های معمولی دیده نمی شود.

این مواد شیمیایی توانایی آسیب جدی به DNA را دارند و می‌‌توانند آن را به طور تکمیل غیر فعال کنند.

– مشکلات تولید مثل: قوطی‌‌های نوشابه با ترکیباتی به نام بیسفنول A پوشانده انجام گرفته هست که با اختلال عملکـــرد غدد درون ریز و همچنین اختلالات تولید مثلی همراه هست.

– سکته مغزی و زوال عقل: محققان در دانشگاه بوستون با بررسی ۱۰ ساله ۳ هزار آمریکایی دریافتند شانس بروز سکته مغزی و زوال عقل (دمانس) در کسانیکه نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌‌کنند ۳ برابر افزایش از افرادی هست که نوشابه مصرف نمی کنند.

در سال‌‌های اخیر، مصرف نوشیدنی‌‌های گازدار زیاد افزایش یافته و تغییر در ترکیبات ساخانومده نوشیدنی‌‌های قدیمی، سبب به وجود آمدن محصولاتی جدید و به ظاهر سالم تر انجام گرفته، اما با توجه به نتایج تحقیقات، در مصرف این نوشیدنی‌‌ها باید جوانب احتیاط را رعایت کـــرد.

اغلب آقام مصرف نوشیدنی‌های رژیمی را با اجرای رژیم‌‌های لاغری صحیح اشتباه می‌گیرند، یعنی برای کاهش وخانوم یا جلوگیری از چاقی به جای نوشابه‌های معمولی، نوشابه‌های رژیمی می‌‌خورند، در حالی که مشکل اصلی چاقی، مصرف نوشابه‌ها نیست، بلکه مقدار و نوع رژیم غذایی هست.

اگر شما هیچ کار دیگری برای کاهش وخانوم انجام ندهید (مثل فعالیت بدنی و اجرای رژیم غذایی لاغری) و فقط برای کاهش وخانوم به دنبال جایگزین کـــردن نوشابه‌های رژیمی به جای نوشابه‌های معمولی باشید، نه تن‌ها کاهش وخانوم نخواهید داشت بلکه در سال‌های فردا با عوارض مصرف این نوشابه‌ها روبرو خواهید انجام گرفت.

توصیه می‌‌شود افراد به جای مصرف نوشابه‌های شیرین و حتی رژیمی، از آب هستفاده کنند و یا آب نوشیدنی خود را با لیمو‌ترش و یا عرقیجات گیاهی طعم‌دار کنند و یا دوغ مصرف کنند.

دوغ حاوی ترکیبات زیاد مفید برای سلامت بدن هست و در عین حال به احساس شادابی فرد و هضم مواد غذایی کمک می‌‌کند.

 

نوشته باورهای نادرست در مصرف نوشابه های رژیمی اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.