با خوراکی های که خونساز هستند آشنا شوید

فواید کشمش برای جلوگیری از کم خونی درمان کم خونی با پرتقال چگونه کم خونی را درمان کنیم جلوگیری از آنمی با چغندر

همه ی ما هشداراتی در خصوص کم خونی یا آنمی داریم. کسانی که دچار کم خونی یا آنمی هستند می توانند با داشتن رژیم غذایی معقول تا حد زیادی کم خونی را درمان کنند. در این مقاله از دکتر سلام مواد غذایی که خونساز هستند را آماده کـــرده ایم. توصیه ما این هست که حتما این مقاله را مطالعه کنید و از دست ندهید. با ما همراه شوید.

افرادی که از این شرایط رنج می‌برند به‌طور معمول ظاهری رنگ پریده و ضعیف دارند و تنگی‌نفس، کاهش اشتها و خستگی را تجربه می‌کنند.دلایل مختلفی مانند کمبود موادمغذی، بارداری، سرطان، اختلالات مرتبط با مغز هستخوان یا کلیه، و قاعدگی می‌توانند زمینه‌ساز ابتلا به کم‌خونی شوند.

بدن انسان به میزان مشخصی از اکسیژن برای ارائه عملکـــرد درست نیاز دارد، اما از دست رفتن خون ظرفیت حمل اکسیژن را کاهش می‌دهد، که می‌تواند آسیب جدی به سلامت ما وارد کند.به‌طور میانگین، مقدار هستاندارد هموگلوبین در یک آقا بزرگسال ۱۴-۱۸ g/dl بوده و این دامنه برای خانومان ۱۲-۱۶ g/dl هست.

در صورتی که آزمایش خون سطوح پایین هموگلوبین را گزارش کند، باید به‌سرعت با پزشک خود مشورت کنید. وی ممکن هست مصرف مکمل‌آهن برای جبران کمبود موجود را تجویز کند.جدا از مصرف مکمل‌ها، برخی موادغذایی نیز می‌توانند به بهبود سطوح خون در بدن کمک کنند، که در ادامه با برخی از آنها افزایش آشنا می‌شوید.

سبزیجات سبز

سبزیجات سبزبرگ منبع نیکوی برای فولات هستند، که به خونسازی طبیعی و افزایش سطوح هموگلوبین کمک می‌کنند. سبزیجاتی مانند اسفناج، برگ شنبلیله و گوجه‌فرنگی برای بیماران مبتلا به کم‌خونی مفید هستند. برای جبران کمبودآهن این قبیل سبزیجات را می‌توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. همچنین، مصرف بروکلی را فراموش نکنید زیرا سرشار از آهن، منیزیم، ویتامین‌های A و C هست.

چغندر

یک لیوان آب‌چغندر حاوی ۱.۱ میلیگرم آهن هست و به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. چغندر حاوی اسیدفولیک هست، که میزان هموگلوبین را افزایش می‌دهد و سرشار از ویتامین C، پتاسیم، آهن و فیبر نیز هست.

لوبیای قرمز

حبوباتی مانند لوبیای قرمز، نخود و سویا منبع نیکوی برای آهن و اسیدفولیک هستند و مصرف آنها به افزایش سطح شمارش هموگلوبین خون کمک خواهد کـــرد. افزون بر این، فولات و ویتامین C فواید سلامت افزایشی را ارائه می‌کنند.

سیب‌زمینی شیرین

فواید کشمش برای جلوگیری از کم خونی درمان کم خونی با پرتقال چگونه کم خونی را درمان کنیم جلوگیری از آنمی با چغندر

سیب‌زمینی شیرین از محتوای بالای ویتامین A سود می‌برد، که به افزایش گلبول‌های قرمز حامل اکسیژن کمک می‌کند.هرچه اکسیژن افزایشی در بدن حمل شود، تولید خون نیز افزایش می‌یابد. از این‌رو، افزودن سیب‌زمینی شیرین به رژیم‌غذایی روزانه اقدامی منطقی محسوب می‌شود.

انجیر خشک انجام گرفته

انجیرها را می‌توان به‌صورت تازه یا خشک انجام گرفته مصرف کـــرد. انجیر خشک انجام گرفته حاوی ویتامین‌ها و موادمعدنی مختلفی هست، که از آن جمله می‌توان به ویتامین‌های A، B۱، B۲، B۳، B۶، آهن، منگنز، سلنیم و پتاسیم هست. همچنین، آنها حاوی بتاکاروتن هستند و می‌توانند منبع نیکوی برای کربوهیدارت‌ها، چربی‌ها و فیبرغذایی باشند.مصرف روزانه سه تا چهار انجیر خشک می‌تواند به افزایش تا ۲۵‌درصدی هموگلوبین کمک کند. افزون بر این، موادمعدنی موجود در این میوه سموم را از بدن دفع می‌کنند، از این‌رو، انتقال اکسیژن به اندام‌های مختلف تسهیل می‌شود.

کشمش

کشمش از محتوای بالای آهن سود می‌برد. شما می‌توانید به مدت یک شب آنها را در آب خیس کنید و صبح روز بعد کشمش‌ها را مصرف کنید. کشمش افزایش برای تزئین غذاها هستفاده می‌شود، اما می‌تواند مقدار قابل توجهی موادمغذی به غذای شما اضافه کند.

پرتقال

مقدار کافی از ویتامین C می‌تواند به جبران کمبود خون کمک کند. در نتیجه، اینکه توصیه می‌شود موادغذایی سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، پاپایا، توت‌فرنگی، کیوی، گریپ‌فروت و غیره به رژیم‌غذایی اضافه شوند، تعدادان جای شگفتی ندارد.

غلات تکمیل

جو، کوینوآ و جودوسر برخی از غلات تکمیل هستند، که می‌توانید به رژیم‌غذایی روزانه خود اضافه کنید. این غلات تکمیل سرشار از آهن هستند، که به افزایش سطح هموگلوبین کمک می‌کنند.

مغزهای خوراکی

مغزهای خوراکی می‌توانند میان وعده‌های فوق‌العاده باشند. مغزهای خوراکی مانند بادام‌زمینی، بادام‌هندی، فندق و گردو سرشار از آهن هستند، که می‌تواند به بهبود سطح هموگلوبین در بدن کمک کند. آنها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه گزینه‌هایی سالم نیز محسوب می‌شوند. ۳۰ گرم از مغزهای خوراکی می‌تواند سه میلیگرم آهن در روز را تامین کند.

منبع: آرمان

نوشته با خوراکی های که خونساز هستند آشنا شوید اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.