با غذاهای معقول، رطوبت را به پوست برسانید

دکتر احمد ساعدی؛ متخصص تغذیه

 

پوست ما به دلیل کمبود چربی در بدن خشک می‌شود. در واقع اسیدهای چرب ضروری یک لایه‌ی محافظتی چرب روی پوست ایجاد می‌کنند.

زمانی که بدن با کمبود این اسیدهای چرب مواجه باانجام گرفت این لایه‌ی محافظتی نیز کیفیت لازم را نخواهد داشت.

تایمی خشکی به پوست می‌خانومد حوهستان به کمبودها باانجام گرفت

پوست ما به دلیل کمبود چربی در بدن خشک می‌شود. در واقع اسیدهای چرب ضروری یک لایه‌ی محافظتی چرب روی پوست ایجاد می‌کنند.

زمانی که بدن با کمبود این اسیدهای چرب مواجه باانجام گرفت این لایه‌ی محافظتی نیز کیفیت لازم را نخواهد داشت.

در این صورت هم آب موجود بخار می‌شود و خشکی به پوست می‌خانومد.

این وضعیت با سرما، باد، نور خورشید و کلاً آسیب‌های خارجی بدتر انجام گرفته و پوست خشک‌تر می‌شود.

برای همین هم در فصل زمستان پوست برخی از نقاط بدن مانند پوست دست و پاها افزایش خشک می‌شود.

در برخی موارد هم خشکی پوست به دلیل داشتن رژیم غذایی نامعقول، بالا رفتن سن یا برخی از بیماری‌ها مانند دیابت رخ می‌دهد.

حوهستان به آب بدنتان باانجام گرفت

نوشیدن آب زیاد تأثیر تعدادانی روی وضعیت پوست ندارد. اما به دلیل اینکه بدن ما روزانه یک و نیم لیتر آب از طریق ادرار و تعریق و غیره از دست می‌دهد باید حواسمان به جبران آب از دست رفته باانجام گرفت.

یعنی اینکه باید این مقدار آب نیز مصرف شود.

افزایش متخصصان توصیه می‌کنند که بهتر هست هر ساعت یک بار یک لیوان آب نوشیده شود.

چون زمانی که آب بدن به اندازه‌ی کافی باانجام گرفت رطوبت پوست نیز تأمین می‌شود.

علاوه بر این مصرف میوه و سبزیجات که به طور طبیعی سرشار از آب هستند به طور موثری میزان آب و رطوبت بدن و پوست را بالا می‌برد. توصیه می‌کنیم در هر وعده‌ی غذایی میوه میل کنید.

به تعادل غذایی‌تان اهمیت بدهید

داشتن یک تغذیه‌ی متنوع باعث می‌شود که چربی‌های کافی را برای داشتن پوستی مرطوب دریافت کنید.

معمولاً کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند مصرف چربی را کاهش می‌دهند برای همین هم چربی کافی دریافت نمی‌کنند در نتیجه پوستشان خشک می‌شود.

برای همین برای مقابله با خشکی پوست لازم هست که برای صبحانه کمی کره میل کنید و با هر غذا نیز یک قاشق غذاخوری روغن مصرف کنید.

روغن گردو و روغن کلزا به دلیل داشتن امگا ۳ ها و روغن زیتون و روغن هسته انگور به دلیل داشتن اسیدهای چرب دیگر زیاد مفیدند.

این چربی‌ها اسیدهای چرب ضروری و همچنین ویتامین E مورد نیاز را برای مرطوب نگه داشتن لایه‌ بیرونی پوست نصیبتان می‌کنند.

باید بدانید که ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی نیز دارد و با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند.

مصرف مکمل لازم هست؟

برای پوست‌های خشک و خیلی خشک مصرف مکمل‌ها نیکو هست به خاطر این که احساس ناآسودهی روی پوست و یا خارش پوست را کاهش می‌دهد.

به صورت حتم بهتر هست با پزشکتان مشورت کنید. مصرف یک دوره‌ دو ماهه نیکو هست.

بهترین مواد مغذی

برای مقابله با خشکی پوست مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب را دریابید. برای بهبود وضعیت پوستتان مواد غذایی و مواد مغذی زیر را در الویت پلن‌ی غذایی خود قرار دهید:

* چربی‌های موجود در کره و روغن‌ها

* امگا ۳ ها و امگا ۶ های موجود در ماهی‌های چرب آب‌های سرد مانند ماهی آزاد، ماهی ساردین، ماهی ماکرو و غیره.

* فیبرها و مولکول‌های آنتی‌اکسیدانی موجود در میوه‌ها و سبزیجات. شما باید در هر وعده میوه و سبزیجات میل کنید.

فیبرها هم برای دفع آسوده مفیدند و هم اینکه رنگ و رویتان باز می‌کنند. مولکول‌های آنتی‌اکسیدانی نیز مضرات رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و پیری سلول‌ها را به تأخیر می‌انداخانومد.

داشتن یک تغذیه‌ی متنوع باعث می‌شود که چربی‌های کافی را برای داشتن پوستی مرطوب دریافت کنید.

معمولاً کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند مصرف چربی را کاهش می‌دهند برای همین هم چربی کافی دریافت نمی‌کنند.

در نتیجه پوستشان خشک می‌شود.

* ویتامین C که باعث تولید فیبرهای کلاژن در پوست انجام گرفته و باعث تقویت پوست می‌شود. این ویتامین به میزان قابل توجهی در مرکبات، کیوی و جعفری و غیره وجود دارد.

* دانه های روغنی فراموش نشود. مصرف روزانه یک مشت بادام تغییر زیادی در وضعیت پوستتان ایجاد می‌کند.

* زینک یا همان روی یکی از مواد مغذی مفید هست که کمبود آن باعث خشکی زیاد پوست می‌شود. برای دریافت زینک کافی از مصرف غذاهای دریایی غافل نشوید و به طور مرتب ماهی میل کنید.

* سلنیوم. این عنصر مغذی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. می‌توانید با مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز، گردوی برزیلی، ماهی و غذاهای دریایی و غیره سلنیوم مورد نیاز را جذب کنید.

 

نوشته با غذاهای معقول، رطوبت را به پوست برسانید اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.