با کم رویی فرخانومدان خود چگونه مقابله کنیم؟

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارانجام گرفت مشاوره

 

کمرویی خصوصا در سنین بلوغ و نوجوانی افزایش گریبانگیر فرخانومدان ما می‌‌شود. دختر یا پسری که کمروست معمولا برای رهایی از خجالت و کمرویی درخوهست کمک نمی کند.

چون در زیادی از موارد حتی از کمک خوهستن نیز خجالت می‌‌کانجام گرفت اما آثار کمرویی در خانومدگی، تحصیل، ارتباطات اجتماعی، حیاتیانی رفتن، خرید کـــردن و… خود را نشان می‌دهد و حیاتی‌تر این که خود او را آزار می‌‌دهد.

او را گوشه گیر  و از برقراری ارتباط های موثر، محروم می‌کند. بنابراین وظیفه مادر و پدر هست که کمرویی فرخانومد خود را شناسایی کنند و به او کمک کنند تا با کمرویی خود مبارزه کند. گاهی هم کمرویی و رفتارهای خجالتی ها به عنوان رفتارهایی مقبول مطرح می‌‌شوند.

چون خجالتی ها کاهش از سایرین برای اطرافیان تولید مزاحمت و درد سر می‌‌کنند و به همین دلیل خواهی نخواهی در فرد تقویت انجام گرفته و باقی می‌‌مانند. به مثال زیر توجه کنید: من دختری كمرو هستم. قبلاً فكر می‌كردم كمرو بودن یعنی با ملاحظه بودن و حتی با شخصیت بودن! 

آخر كمروها، پررو و پرتوقع و پردردسر نیستند. اما بالاخره فهمیدم كمرو بودن یعنی اینكه از اشتباه كردن، یا اشتباه حرف زدن بترسم و آن طوری كه باید و شاید، به نظر نرسم! به صورت حتم ترسیدن و اهمیت دادن به باید و شاید ها برای  هر كس معنای خودش را دارد، حیاتی این هست كه بفهمیم علت این ترسیدن یا اهمیت دادن ها چیست؟

من بالاخره فهمیدم از این می‌‌ترسم كه دیگران از من انتقاد كنند یا دوستم نداشته باشند و به صورت حتم بعدش هم فهمیدم خودم را آدم بی‌ارزشی قلمداد می‌كنم. فكر می‌كردم دیگران باید مرا بپذیرند و نظر نیکوی درباره‌ام داشته باشند و بالاخره فهمیدم اساس كم‌رویی افراطی را توقع نامعقول كامل بودن می‌سازد، به همین دلیل خودم را سرخانومش و تحقیر می‌كردم و متداوم از خودم توقع داشتم رفتار و صفات كاملی داشته باشم.

به خودم می‌گفتم اگر صفت بدی داشته باشم (چیزی كه تقریباً همه داریم)، پس آدم بدی هستم و همین عقیده غلط روز به روز مرا كمرو‌تر می‌كرد.

در واقع، تایمی از خودمان توقع كامل بودن داریم، خودمان را تحقیر می‌كنیم و تایمی روی ناقص بودن‌مان متمركز می‌شویم احساس بدبختی می‌كنیم، حتی اگر بر فرض الان احساس كامل بودن كنیم (كه به صورت حتم غیر ممكن هست) باز هم اضطراب خواهیم داشت كه مبادا فردا كامل نباشیم… همه كمروها، اگر با خودشان صادق باشند می‌دانند كه  بالاخره باید فكری به حال كمرویی خود بكنند. 

باورهای غلط موثر در کمرویی 

اگر در فرخانومد خود علائم کمرویی را مشاهده می‌‌کنید این گام ها را دنبال کنید:

به عنوان نخستین قدم، علائمی را كه نقل کرد انجام گرفت  در فرخانومدتان ردیابی كنید و به عنوان دومین قدم، می‌توانید با او کار کنید تا با این سه باور غلط مبارزه كند.

باور غلط نخست: من باید از نظر خود و دیگران كامل باشم.

باور غلط دوم: اگر كامل نباشم افتضاح می‌شود.

باور غلط سوم: اگر نقص یا اشتباهی داشته باشم آدم بی‌ارزش و حقیری خواهم بود.

می‌توانید باورهای زیر را به مرور جایگزین آنها كنید:

 من هم مثل دیگران می‌توانم اشتباه كنم و گاهی كارها و اعمال ناقصی از من سر بخانومد.

 اگر كامل نباشم باز هم با ارزشم، ارزشمندی من ربطی به اشتباهاتم ندارد.

 اگر دیگران عیب‌ها و نقص‌های مرا ببینند هیچ اتفاق بدی نمی‌افتد.

با فرخانومدان کمروی خود کمک کنید تا مصادیق این باورها را در افکار و رفتارها و باورهای خود بیابید و در جایگزین کـــردن باورهای مثبت به جای تلقینات و تصورات منفی  آنها را یاری کنید.

کمرویی و کنترل آسوده تر 

متاسفانه برخی از والدین باور غلط دیگری دارند و تصور می‌‌کنند که اگر فرخانومدشان کمرو باانجام گرفت و معاشرت و دوستان کاهشی داشته باانجام گرفت کنترل او آسان‌تر هست، بطوری که گاهی ترجیح می‌‌دهند در صدد رفع کمرویی فرخانومدشان بر نیایند.

اما باید بگویم متاسفانه نتایج کمرویی در نوجوانی و سپس در جوانی و در محیط کار و همچنین در ازدواج و احقاق حقوق خود در خانومدگی، آن قدر مخرب هست که بهتر هست این باور غلط را کنار بگذاریم و به فرخانومدمان کمک کنیم نه تنها بر کمرویی خود غلبه کند بلکه یاد بگیرد چگونه دوستان نیکو و معقولی انتخاب کند.

مدتی پیش رویداد جالبی را خواندم که درباره مزایای داشتن دوستان متعدد بود. در واقع داشتن دوستان متعدد علاوه بر تسهیل فرایند اجتماعی انجام گرفتن و داشتن ارتباطات ساخانومده باعث طول عمر هم می‌‌شود!

عجیب هست اما دانشمندان هسترالیایی می‌گویند نشست و برخهست با دوستان صمیمی‌در سنین پیری حتی زیاد از همنشینی اعضای خانواده به افزایش طول عمر کمک می‌کند.

یک تیم تحقیقاتی طیفی از عوامل اجتماعی، بهداشتی و عادات شخصی را بر طول عمر زیاد از ۱۵۰۰ فرد بالای ۷۰ سال بررسی کـــرد. در بخشی از این مطالعه، از داوطلبان سؤال انجام گرفت میزان تماس شخصی و تلفنی آنها با شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله کودکان، بستگان، دوستان و معتمدان چقدر هست.

پاسخ افراد با ذکر مشخصات هر فرد ثبت انجام گرفت و این تیم پس از ده سال مجدداً به سراغ همان افراد آمدند و متوجه انجام گرفتند افرادی که دارای افزایشین ارتباط با دوستان و آشنایان بودند شانس خانومدگی‌شان ۲۲ درصد زیاد از کسانی بوده که  شبکه‌ ارتباطی ضعیفی داشتند.

این موضوع حتی در صورتی که فرد، تغییرات عمده‌ای مثل مرگ همسر یا یکی از اعضای نزدیک خانواده را تجربه کـــرده بود نیز صدق می‌کـــرد. دانشمندان اشاره کـــردند که وجود دوستان در اطراف فرد احتمالاً او را تشویق می‌کند افزایش مراقب سلامت خود باانجام گرفت و به علاوه با حضور و رفت و آمد خود از احساسات منفی همچون اضطراب و افسردگی در دوران دشواری و ناخوشی می‌کاهند.

پس بیایید هر چه سریع‌تر به فرخانومدان خود کمک کنیم کمرویی را کنار گذاشته و اجتماعی تر شوند.

 

نوشته با کم رویی فرخانومدان خود چگونه مقابله کنیم؟ اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.