بهترین رژیم غذایی بر اساس ژن ها

تحریریه گروه ترجمه تعاون پرتال

 

بارها ما در چرخه بی‌انتهای کاهش وخانوم و افزایش مجدد وخانوم قرار گرفته‌ایم. هزاران رژیم غذایی وجود دارد که به صورت حتم افزایش افراد نمی‌دانند، کدام‌یک معقول‌شان هست.

اما پاسخ این سوال ممکن هست در “دی ان ای” آنها نهفته باانجام گرفت.

رژیم غذایی بر اساس ژنتیک و دی ان ای، از تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند، نشات گرفته هست.

بنابر تحقیقات مشخص انجام گرفته هست که ژن‌ها در چاقی، احساس سیری و سلامت عمومی نقش موثری دارند. به طور مثال ژن‌های زیر هریک نقش‌هایی به عهده دارند:

ژن MTHFR (در تامین فولات، ویتامین B و سوخت و ساز بدن موثر هست)، ژن FTO (ترکیبات چربی و وخانوم بدن را کنترل می‌کند)، ژن TCF7L2 (مسئول تنظیم قند خون هست)، APOEε۴ (مسئول کلسترول هست) و FADS1 (سوخت و ساز اسیدهای چرب را کنترل می‌کند).

اما ژن‌های ساخانومده “دی ان ای” که ژنوم هستند، تغییر نمی کنند و این “اپی ژنوم”ها هستند که تغییرپذیرند.

اپی ژنوم به ژنوم می‌گوید که چه کار کند و چه زمانی و کجا آن را انجام دهد. اپی ژنوم به “دی ان ای” چسبیده و با فعال و غیرفعال کـــردن ژن‌ها، دستورات خود را عملی کـــرده و در عین حال میزان تولید پروتئین در سلول‌‌های خاصی را کنترل می‌کند. بدین ترتیب بدون اینکه در “دی ان ای” تغییری به وجود آید، سلول‌‌ها به پیروی از دستورات “دی ان ای” که توسط ژنوم‌‌ها دیکته انجام گرفته‌اند، می‌پرداخانومد.

از آنجایی که این دستورات از سلولی به سلول دیگر منتقل می‌شوند، بنابراین می‌توانند، به آسودهی از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند.

چیزی که در مورد اپی ژنوم زیاد جذاب هست، این هست که هر کس می‌تواند برمبنای غذایی که مصرف می‌کند، روی آن اثر بگذارد.

رژیم غذایی و تغییر رفتار ژن‌ها

ژن‌های موجود در سلول‌‌ها می‌توانند تحت تاثیر غذاهایی قرار گیرند که در دسترس‌شان هست.

در واقع با هستفاده از غذا می‌توان عملکـــرد ژن‌ها را تغییر داد. رفتار ژن‌ها و مولکول‌های پروتئینی که در بدن مان تولید می‌شود تحت تاثیر مواد مغذی در دسترس سلول‌‌ها قرار دارد.

پروتئین‌ها نیز به نوبه خود ساختارهایی تولید کـــرده و یا عملکـــردهای شیمیایی سلول‌‌ها را با خود حمل می‌کنند.

در بررسی‌‌ها مشخص انجام گرفته هست که سوخت‌و‌ساز سلولی می‌تواند نقش موثری در سلول‌‌ها داشته باانجام گرفت و تقریبا پایان ژن‌های یک سلول تحت تاثیر تغییرات ناشی از مواد مغذی در دسترس خود قرار می‌گیرند.

تا جایی که بعضی مواقع عملکـــرد یک ژن تکمیلا عوض می‌شود. در بررسی‌‌های فوق محققان به این نظریه رسیدند که ژن‌ها می‌توانند نحوه شکسته انجام گرفتن مواد غذایی و تبدیل آنها به مولکول را کنترل کنند.

به طور مثال کلم بروکلی و دیگر سبزیجات برگدار، سیر و پیاز حاوی موادی هست که همچون بازدارنده هیستون عمل کـــرده و می‌تواند جلوی تولید پروتئین هیستون را بگیرد.

این روش کمک می‌کند که بتوان با هستفاده از تغذیه، ژن‌های سرکوب کننده تومور را فعال کـــرد و با انواع سرطان‌‌ها جنگید.

مثلا در تحقیقاتی که انجام انجام گرفت، کورکومین، بخش فعال ادویه زردچوبه که نوعی آنتی اکسیدان هست، توانست جلوی فعالیت مولکول تنظیم کننده NF-kappaB را بگیرد.

این مولکول به ژن‌ها دستور از بین بردن مولکول‌های التهابی که موجب رانجام گرفت سلول‌‌های سرطانی می‌شوند را می‌دهد.

ژنتیک و اشتها

به دنبال بررسی‌‌ها مشخص انجام گرفته، در بدن افرادی که در ژن FTO آنها جهش ایجاد انجام گرفته هست، زیاد از دیگران هورمون گرسنگی ترشح می‌شود و آنها کمی پس از غذا خوردن، مجدد احساس گرسنگی می‌کنند.

همچنین نواحی مربوط به کنترل غذاخوردن در مغز آنها زیاد از دیگران فعال هست. با این تحقیقات و موارد مشابه محققان به این نتیجه رسیده اند که تمایل انسان به پرخوری از ژن‌ها و فعالیت‌‌های ژنی او ناشی می‌شود.

همچنین معتقدند که ژن‌ها، دو سوم مشکلات چاقی در افراد را موجب می‌شوند. به طور مثال برخی از ژن‌ها نرخ سوخت و ساز را پایین آورده و برخی دیگر دستور تولید چربی زیاد از حد می‌دهند و می‌توانند باعث چاقی افراد شوند.

بنابر این بررسی‌‌ها، محققان در ارائه پلن غذایی برای کاهش وخانوم و همچنین مبارزه با بیماری‌‌ها، سعی دارند که بر اساس ژنتیک پلن‌های معقولی تنظیم کنند.

اما این کار زیاد مشکل هست و زمانی طولانی برای محقق ساختن آن نیاز هست. با اینحال برخی از محققان تعداد نوع رژیم غذایی بر اساس ژن‌ها تنظیم کـــرده اند.

سه نوع رژیم غذایی بر اساس ژن‌ها (دی ان ای)

رژیم غذایی کم چرب

اگر شما:

* در تاریخچه خانوادگی‌تان سابقه بیماری‌‌های قلبی دارید،

* متداوم انرژی‌تان پایین هست،

* کلسترول بد LDL خون‌تان بالهست

بهتر هست از رژیم غذایی کم چرب هستفاده کنید. این رژیم غذایی موجب لاغری تان انجام گرفته و شما را که در برابر بیماری‌‌های قلبی مستعد هستید، مراقبت می‌کند.

از خوردن غذاهای چرب، شکر تصفیه انجام گرفته و کربوهیدرات‌‌ها پرهیز کنید. این مواد غذایی شما را خسته و خواب آلود می‌کند.

برای داشتن انرژی افزایش، کربوهیدرات‌‌های کم چرب مانند غلات تکمیل، به ویژه عدس و لوبیا چشم بلبلی مصرف کنید. از روغن‌‌های تک اشباع نانجام گرفته مانند روغن زیتون و آووکادو هستفاده کنید.

اصول اصلی رژیم غذایی کم چرب

در این نوع رژیم غذایی، روزانه نباید زیاد از ۷۷ گرم چربی مصرف کنید. ۷۰ درصد کربوهیدارت، ۱۵ درصد پروتئین و ۱۵ درصد چربی به شما باید برسد.

رژیم غذایی کم کربوهیدارت

این رژیم غذایی برای ژن‌های شما معقول هست، اگر:

* دارای چربی شکمی و پهلو هستید.

* فشار‌خون بالا دارید.

* تری گلیسیرید خون تان زیاد بالهست.

اگر دور کمرتان زیاد از ۸۸ سانتی متر هست، شما علاوه بر چاقی در خطر بیماری قلبی، انسداد کیسه صفرا و دیابت هستید.

احتمالا در برابر انسولین مقاومت دارید. یعنی اینکه به دشواری می‌توانید قند خون تان را به انرژی تبدیل کنید.

اگر ۱۰ درصد از وخانوم خود بکاهید، از فشار خون تان هم کهسته خواهد انجام گرفت.

برای پیروی از این رژیم غذایی باید از غذاهای کم چرب و مقدار محدودی کربوهیدرات، به ویژه خوراکی‌‌های حاوی آرد و نشهسته، مصرف کنید.

اصول اصلی رژیم غذایی کم کربوهیدرات

مصرف کربوهیدرات در روز باید فقط ۲۰ تا ۶۰ گرم باانجام گرفت. ۳۰ درصد کربوهیدرات، ۴۰ درصد چربی و ۳۰ درصد پروتئین باید به شما برسد.

رژیم غذایی متعادل

اگر:

* در تاریخچه خانوادگی خود سابقه دیابت و بیماری قلبی دارید،

* از اهالی مدیترانه هستید،

* دایما دچار سوء‌‌هاضمه و یبوست می‌باشید،

پس باید از این رژیم غذایی پیروی کنید. به طور کلی بدانید، “هر چه برای والدین شما نیکو بوده، برای شما هم نیکو هست.”

اینجهست که قدرت مواد غذایی بر اساس ژنتیک خود را نشان می‌دهد و اهمیت ارث را به یادمان می‌آورد.

به طور مثال آقامان اسکاندیناوی به دلیل تحمل لاکتوز می‌توانند به آسودهی لبنیات مصرفی را هضم کنند اما آقامان چین و آمریکا به لاکتوز حساس هستند.

اصول اصلی رژیم غذایی متعادل

۵۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد چربی و ۲۰ درصد پروتئین باید در روز مصرف کنید.

 

نوشته بهترین رژیم غذایی بر اساس ژن ها اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.