تاثیر هسترس بر فشار خون

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارانجام گرفت مشاوره

 

متاسفانه طبیعی‌ترین موضوع زمانه ما این انجام گرفته که هسترس، باعث انواعی از بیماری‌‌‌‌ها باانجام گرفت! هسترس روی زیادی از اندام‌‌‌‌های بدن ما تاثیر منفی بر جای نهاده و بیماری‌‌‌‌ها یا اختلالات زیادی را موجب می‌‌شود.

خصوصا اگر سر و کار ما با هسترس‌‌‌‌های مزمن و طولانی مدت باانجام گرفت.

انواع هسترس

ما اغلب با دو نوع هسترس مواجه هستیم. 

هسترس‌های حاد و مزمن معمولاً هسترس‌های حاد بر اثر یک اتفاق ایجاد می‌شود که فرد تحت تأثیر هسترس انجام گرفتید قرار می‌گیرد و بدن با ترشح موادی مواجه می‌شود که این مواد باعث افزایش فشارخون می‌شود.

منتها  این افزایش فشار‌خون به طور متایمی هست دلیلکه بعد از مدت کوتاهی می‌تواند کاهش بیابد.

اما افرادی که تحت تأثیر هسترس‌های مزمن قرار می‌گیرند مثلاً فشارهای روانی از محیط خانواده و محیط کار به آنها وارد می‌شود و همچنین افرادی که از نظر تیپ شخصیتی آسیب‌پذیر هستند و نمی‌توانند هسترس‌ها را خیلی نیکو مدیریت کنند به افزایش فشارخون دچار می‌شوند.

هسترس و افزایش چربی‌های مضر

ترشح مواد در بدن این افراد در درازمدت می‌تواند به افزایش چربی‌های مضر خون بینجامد دلیل که افزایش این چربی‌ها در دیواره رگ‌های خونی رسوب می‌‌کند که رسوب این چربی در نهایت به افزایش ضخامت جداره رگ‌ها منتهی انجام گرفته که در درازمدت می‌تواند با افزایش فشارخون همراه باانجام گرفت.

هسترس‌های مزمن می‌تواند نقش کلیدی در بروز فشارخون‌ داشته باانجام گرفت به همین دلیل بیمارانی که با افزایش فشارخون مواجه هستند علاوه بر بررسی‌های طبی که به طور معمول در زمینه قلبی و عروقی و کلیه انجام می‌شود از نظر سلامت روان و آسیب‌پذیری آنان نسبت به اضطراب و هسترس نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

علائم هسترس

قابل ذکر هست که همان طور که نشانه‌‌‌‌های فیزیکی هسترس مزمن می‌‌توانند در هر زمانی خودشان را نشان دهند، علامت‌‌‌‌های هانجام گرفتار دهنده احساسی، رفتاری و شناختی ناشی از هسترس نیز می‌‌توانند در هر زمانی بروز کنند:

علائمی مانند  اضطراب، افسردگی، زود از کوره در رفتن، رفتارهای زیاد انتقادی، گریه کـــردن، احساس تنهایی کـــردن، از دست دادن شوخ طبعی، تردید و دو دلی، خلاقیت نداشتن، تمرکز ضعیف، اختلال در تفکر، احساس پوچی در خانومدگی و شغل، و این چیزی هست که باید هر چه زودتر با آن مقابله و در جهت کاهش و رفع آن اقدام کنیم.

هسترس مزمن و طولانی مدت به شکل‌‌‌‌های مختلفی خود را نشان می‌‌دهد ولی هیچ کدام قوی‌تر و سریع‌تر از علامت‌های فیزیکی در بدن نیستند.

این علائم، تعدادی از شایع ترین تظاهرات فیزیکی هسترس مزمن در بدن هستند: سفتی و دشواری عضلات، کآقارد، سردرد، اختلالات خواب، خستگی، تپش قلب، لرزش، عرق کـــردن، خانومگ زدن گوش‌‌‌‌ها، سرگیجه یا غش کـــردن، معده درد، حالت تهوع، بی قراری، از دست دادن میل جنسی.

واکنش بدن به هسترس

بدن ما به هر نوع فشار یا هسترس، پاسخ می‌‌دهد. پاسخ بدن ما به هسترس، یک واکنش فیزیولوژیک درونی هست که برای آماده کـــردن ذهن و بدن برای روبرو انجام گرفتن با یک تهدید فیزیکی طراحی انجام گرفته  هست.

هسترس ناشی از یک  تهدید فیزیکی برای اجداد ما روبه رو انجام گرفتن با یک شیر یا ببر تیز دندان بود و برای ما هسترس ناشی از هماهنگ کـــردن کار و خانومدگی خانوادگی یا نگرانی درباره پرداخت هزینه‌‌‌‌ها یا آن طور که برخی روانشناسان می‌‌گویند برای هماهنگ کـــردن خودمان با تمدن فعلی هست.

هسترس و فشارخون بالا

یکی از بیماری‌‌‌‌هایی که تحت تاثیر هسترس ایجاد می‌‌شود، افزایش فشارخون هست.

در واقع، اگر قرار باانجام گرفت عروق کورونر شما برای هر موضوع جزئی تحت فشار و منگنه قرار گیرد، این کار سبب می‌‌شود که جدار داخلی آنها ضخیم شود و به این ترتیب دیواره آنها، حالت انعطاف پذیری قبلی خود را از دست می‌‌دهند.

همین عمل ناشی از هسترس سبب می‌‌شود که جریان خون در رنگ کندتر و محدود شود و فشارخون بالای دائم را به بار آورد.

درمان فشارخون بالا ناشی از هسترس

زیادی از افراد مبتلا به فشارخون بالا به دلایل متعددی هسترس‌‌‌‌های زیادی دارند مثلاً در نتیجه مشکلات شخصی، هسترس در محل کار و یا این که بدون هیچ دلیل مشخصی دچار اضطراب و نگرانی می‌‌شوند و همین هسترس ناشی از کار باعث افزایش فشارخون بالا می‌‌گردد؛

به عبارت دیگر، باید به این نکته توجه کـــرد که روش‌هایی مانند مشاوره یا مراجعه به روانپزشک، آرام سازی هسترس، یوگا، بیوفیدیک و دیگر روش‌‌‌‌ها، باعث درمان فشارخون بالا و از بین رفتن تکمیل هسترس در افراد مبتلا به فشارخون بالا می‌‌شوند، آن چه که ممکن هست شما بعد از مشاوره با روانپزشک به آن دست پیدا کنید، آرامش افزایش در هنگام مراجعه به پزشک می‌‌باانجام گرفت و اثر آرامش را می‌توانید به وضوح  در کنترل فشارخون بالا ببینید.

راه‌های کنترل فشارخون بالا و هسترس

برای کنترل فشارخون بالا و هسترس یاد بگیریم تا جای ممکن در لحظه خانومدگی کنیم  و تفکر ساخانومده داشته باشیم.

– تا جایی که می‌‌توانید از دفتر یادداشت برای یادداشت کارهای روزمره هستفاده کنید و کارها و چالش‌ها را در ذهنتان مرور نکنید.

– رانندگی یکی از مواردی هست که باعث هسترس و فشارخون بالا در فرد می‌‌گردد بنابراین سعی کنید با احتیاط‌تر و اگر امکانش هست کاهش رانندگی کنید.

– اگر کمکی از دستتان برای کسی بر می‌‌آید، مضایقه نکنید. انجام کارهای کوچکی چون باز کـــردن در برای کسی یا حمل کـــردن خانومبیل خرید یک فرد مسن، به شما احساس نیکوی می‌‌دهد.

– تایمی در باره مسئله‌ای دچار هسترس و فشارخون بالا می‌‌شوید، از خودتان بپرسید: آیا این مسئله واقعا حیاتی هست؟ آیا در یک سال فردا همچنان اهمیت خواهد داشت؟

– سعی کنید قضاوت و انتقاد نکنید تا این امر باعث هسترس و افزایش فشارخون بالای شما نگردد.

– با دقت افزایشی به حرف‌‌‌‌های دیگران گوش کنید.

– برای مدیریت هسترس و فشارخون بالای خود قبل از حرف زدن تعداد نفس عمیق بکشید. به این ترتیب وسط حرف دیگران نمی پرید و جملات دیگران را با حرف‌‌‌‌های خودتان تکمیل نمی کنید.

تنفس عمیق و صحیح در کاهش هسترس نقش اساسی دارد.

– در مقابل تغییرات انعطاف پذیر باشید تااین تغییرات باعث هسترس و افزایش فشارخون بالای شما نگردد و در صورتی که به هسترس و فشارخون بالا دچار انجام گرفتید بتوانید آن را مدیریت کنید زیرا اوضاع متداوم مطابق میل ما نیست.

– برای مدیریت هسترس و فشارخون بالا،قبل از خواب اخبار گوش ندهید و مطالب ناآسوده کننده نخوانید.

– برای کنترل فشارخون بالا سعی کنید تا جایی که می‌‌توانید از افکاری که باعث افزایش هسترس و در نتیجه افزایش فشارخون بالای شما می‌‌گردند دوری کنید.

سعی کنید به ازای هر فکر بد، افکار مثبتی را خلاقانه جایگزین کنید.

 

نوشته تاثیر هسترس بر فشار خون اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.