ترفندهای آشپزی: متعادل کـــردن اسید غذاها

تحریریه گروه ترجمه تعاون پرتال

 

تایمی اسید معده زیاد می شود، هضم غذا دشوار انجام گرفته و فرد به تدریج دچار سوزش یا زخم معده می شود.

از آنجایی که غذاها سه نوع اسیدی، قلیایی و خنثی هستند، بهتر هست رژیم غذایی را به سمت قلیایی و خنثی پیش ببرید تا گرفتار مشکلات سلامتی نشویم.

با تعداد گام ساده می توان مقدار اسید موجود در خوراکی هایی مانند سس ها، غذاهای گوشتی، اعم از گوشت قرمز و ماهی، را زیاد کم کـــرد و از خوردن آنها بدون احساس کوچکترین ناآسودهی، لذت برد.

در این مقاله روش های قلیایی کـــردن غذاهای اسیدی توضیح داده انجام گرفته هست.

جوش شیرین

درون غذای در حال پخت، کمی جوش شیرین بریزید و بدین ترتیب از مقدار اسیدیته آن بکاهید.

تا زمانی که طعم ترش غذا از بین رفت، می توانید جوش شیرین اضافه کنید. جوش شیرین، بی کربنات سدیم و نوعی نمک هست.

اگر نگران مصرف خود جوش شیرین هستید، مقدار زیاد کمی از آن هستفاده کنید و مطمئن باشید که از مقدار اسیدیته غذا تا حد زیاد زیادی می کاهد.

پخت کوتاه مدت

زمان پخت غذا را به حداقل برسانید. بدین ترتیب غذا، آب زیادی از دست نداده و اسید درون حجم کمی از غذا متمرکز نمی شود.

جوشاندن سوپ ها، غذاهای گوشتی، سس ها و دیگر غذاها، از آب آنها می کاهد.

پخت جداگانه

غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماهی و یا مرغ را بدون سس و جداگانه بپزید تا غذا زیاد اسیدی نشود.

اگر می خواهید اسپاگتی یا گوشت قلقلی درست کنید، آنها را جدا از سس درست کـــرده و سپس موقع سرو غذا روی آن سس بریزید.

این روش باعث می شود تا گوشت در اسید شناور نشود.

پروتئین سالم

پروتئین مورد نیازتان را با خوردن گوشت های کم چرب به دست آورید و به جای پختن گوشت، بهتر هست آنها را کبابی کنید.

از مرغ بدون پوست، ماهی و سفیده تخم مرغ هستفاده کنید. بدین ترتیب اسید زیاد کمی به بدن تان وارد می شود.

ترکیب خوراکی های قلیایی و اسیدی

بهترین راه متعادل کـــردن غذاهای اسیدی، پخت آنها به همراه غذاهای قلیایی هست.

به طور مثال همراه با گوشت قرمز یا ماهی می توانید نخود، هویج یا تخم مرغ که قلیایی هستند، بیفزایید.

بدین ترتیب غذایتان از نظر اسیدیته، متعادل می شود.

خیس کـــردن عدس و لوبیا

می توانید با خیس کـــردن عدس و لوبیا در آب داغ، از شب قبل از پخت آنها، از مقدار اسید فیتیک موجود در آنها بکاهید.

خیساندن لوبیا و عدس در آب داغ، علاوه بر کم کـــردن مقدار اسیدیته آنها، باعث می شود که مواد مغذی موجود در لوبیا و عدس بهتر جذب بدن شوند.

در واقع با خیس کـــردن باقی حبوبات، همین فواید را از آنها می توانید به دست آورید.

سرکه بالزامیک

با هستفاده از چاشنی سرکه بالزامیک در سالاد و مصرف آن به همراه غذا می توانید، اسید کاهشی به بدن خود وارد کنید.

روغن زیتون بکر

برای پخت و پز از روغن زیتون بکر یا روغن های دیگری هستفاده کنید که مقدار اسیدیته آنها کم باانجام گرفت.

افزودن میوه

در رژیم غذایی خود میوه های کم اسیدی مانند سیب شیرین، انبه، موز و خربزه بنگجانید تا تعادل اسیدیته و قلیایی بدن تان به هم نخورد.

سبزیجات

مصرف سبزی فراوان و همچنین افزودن آن به غذا باعث می شود تا از انجام گرفتت اسیدیته غذا کهسته شود.

 

نوشته ترفندهای آشپزی: متعادل کـــردن اسید غذاها اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.