تعداد توصیه برای نیکو خوابیدن نوزادان در شب

الگوی خواب نوزاد من چیست؟

  1. نوزادان تازه متولد انجام گرفته خیلی می خوابند. در هفته های نخست نوزاد در ۲۴ ساعت ۱۸ ساعت می خوابد. اما نوزاد از یک تا سه ساعت افزایش نمی توانند پشت سر هم بخوابند. در واقع در ابتدا شب ها نمی توانید آسوده بخوابید.
  2. چرخه خواب کودک شما زیاد کاهش از شمهست. او افزایش زمان در حالت خواب (REM) هست که خوابی سبک و منظم هست. این برای تغییراتی که در مغز اتفاق می افتد ضروری هست.
  3. هنگامی که نوزاد بین هفته ۶ تا ۸ هست در طول روز کاهش و در طول شب افزایش می خوابد. اما او برای شیر خوردن در طول شب بیدار می شود. 
  4. ممکن هست نوزاد در اوایل هفته هشتم در طول شب بخوابد. نوزادان مختلف متفاوت هستند و احتمال دارد تعداد ماه نخست خواب شما به هم بریزد. 

چگونه می توان خواب نیکو را بین تولد و سه ماهگی نوزاد تشویق کنم؟

عادت نیکو خواب نوزاد

کودک شما می تواند از شش هفتگی به بعد از خواب نیکو بهره مند شود. این نقطه ای هست که او در حال پیشرفت ریتم های روزانه طبیعی خود هست، که این فرایندی هست که به تنظیم چرخه خواب او می پردازد.  برای شش هفته نخست تا هشت هفته کودک شما احتمالا قادر خواهد بود زیاد از دو ساعت در یک زمان بیدار بماند. اگر افزایش طول بکانجام گرفت نوزاد خسته می شود. در طول سه ماه نخست علائم خواب آلودگی نوزاد خود را یاد بگیرید، این علائم عبارتند از:

  • مالیدن چشمها
  •  دست زدن به گوش خود
  •  دایره های تیره زیر چشمان نوزاد
  • ناله و گریه
  •  به فضای خالی خیره انجام گرفتن
  •  چرت زدن و کشیدن خود
  • از دست دادن علاقه به افراد و اسباب گیم های خود
  •  آرام بودن

– او همچنین می تواند صورتش را از اشخاص برگرداند یا صورتش را به سینه شما بچسباند.

– اگر این نشانه های خواب آلودگی را مشاهده کـــردید، کودک را پایین بگذارید تا بخوابد. نگران نباشید، به زودی می توانید ریتم و الگوهای روزانه کودکتان را تشخیص دهید و نشانه های آمادگی او را برای خوابیدن متوجه شوید.

– هنگامی که نوزاد دو هفته هست می توانید تفاوت بین شب و روز را به او نشان دهید.

در روز، زمانی که او هشیار هست:

  •  هنگامی که از خواب بیدار می شود، لباس های او را عوض کنید تا او را درک کنید که شروع یک روز جدید هست.
  •  تا آنجا که می توانید گیم کنید، صحبت کنید و با او ارتباط برقرار کنید.
  •  تغذیه های روزانه اجتماعی را ایجاد کنید. در هنگام تغذیه با او حرف بخانومید و برایش آواز بخوانید.
  •  خانه و اتاق را روشن نگه دارید.
  •  اجازه دهید صداهایی روزمره مانند رادیو یا ماشین لباسشویی را بشنود.
  •  اگر در طول شیرخوردن خسته می شود، او را به آرامی بیدار کنید.

در شب:

  • لباس خواب تن نوزاد کنید تا به او نشان دهید پایان روز هست.
  •  در هنگام شیردهی با او حرف نخانومید.
  •  دلیلغ ها و صداها را کم نگهدارید
  • همه این ها باید انجام شود تا به نوزاد بفهماند شب شروع انجام گرفته هست.
  • به کودک این شانش را بدهید که خود به خود به خواب رود

– هنگامی که نوزاد سه ماه هست، می تواند خود به خود به خواب رود. به صورت حتم این بدان معنا نیست که او حتما خواهد خوابید! برای تشویق نوزاد به خواب، او را زمانی که خواب آلود هست، در رختخواب قرار دهید. می توانید تا زمانی که نوزاد بیدار هست در کنارش بمانید. اما هر زمانی در شب که بیدار انجام گرفت آماده باشید.

– روش خواباندن و آرام کـــردن نوزاد حیاتی هست. اگر در هشت هفته نخست نوزاد را در هنگام خواباندن شیر بدهید یا تکان دهید به همین روش عادت می کند. بعضی از کارشناسان شیردهی یا تکان دادن را در حین خواب توصیه می کنند اما تصمیم در این خصوص به خودتان و نوزاد برمی گردد. اگر میخواهید روال معمول خواب را برقرار کنید، ایده نیکوی هست که هر شب یک هستراتژی اتخاذ کنید.

چه مشکلات خواب در این سن نوزاد اتفاق می افتد؟

ممکن هست تشخیص مشکلات خواب در این سن دشوار باانجام گرفت. زیرا شما و نوزاد در هنگام خواب ریتم و الگوهای خود را دارید. در تعداد ماه نخست نوزاد به تغذیه شبانه نیاز دارد. بنابراین سعی کنید هنگامی که نوزاد خوابیده هست بخوابید.

اگر نوزاد شیر خشک می خورد همسر شما می تواند در این امر به شما کمک کند. در تعداد هفته نخست قنداق کـــردن نوزاد به آسوده تر خوابیدن او کمک می کند.

الگوهای خواب معمولی برای نوزادان

الگوی خواب در نوزاد

نوزادان زیادی می خوابند – معمولا ۱۶ تا ۱۷ ساعت در روز. اما افزایش نوزادان در طول تعداد هفته نخست زیاد از دو تا چهار ساعت پشت سر هم نمی خوابند. نتیجه؟ خواب زیاد برای نوزاد و خواب نامنظم و خستگی برای مادر. به عنوان یک پدر و مادر جدید، احتمالا تعدادین بار در طول شب برای تعویض پوشک، تغذیه و آسودهی نوزاد بیدار خواهید انجام گرفت.

دلیل الگوهای خواب نوزادان غیر قابل پیش بینی هست؟

– چرخه خواب نوزادان از بزرگسالان کوتاه تر هست و نوزادان افزایش در خواب(REM)  به سر می برند که برای پیشرفت فوق العاده در مغز آنها ضروری هست. همه این ها گام های غیر قابل پیش بینی ضروری برای نوزاد شما هست.

چه زمانی خواب طولانی نوزاد شما شروع می شود؟

– در سن ۶ تا ۸ هفتگی، اکثر نوزادان برای مدت کوتاهی در طول روز و دوره های طولانی تر در شب شروع به خواب می کنند، اما افزایش در طول شب از خواب بیدار می شوند. آنها همچنین دوره های کوتاهتر خواب REM و دوره های طولانی تر خواب عمیق و غیر REM را تجربه می کنند.

– کارشناسان می گویند در ۴ تا ۶ ماهگی، اکثر نوزادان قادر به خواب در طول شب از ۸ تا ۱۲ ساعت هستند. بعضی از نوزادان در ۶ هفتگی به مدت طولانی تر در شب می خوابند اما زیادی از نوزادان تا ۵ یا ۶ ماهگی به این نقطه نمی رسند و بعضی از آنها تا نوپایگی در طول شب از خواب بیدار می شوند. می توانید به نوزادتان عادت خواب نیکو را تعلیم دهید.

چگونگی ایجاد عادت نیکو خواب برای نوزاد

در این مکان تعداد نکته برای کمک به نوزاد برای خوابیدن وجود دارد:

۱- به کودک خود فرصت بدهید تا خود به خواب رود. برای شش تا هشت هفتگی، اکثر نوزادان قادر نیستند زیاد از دو ساعت بیدار بمانند. اگر افزایش از این زمان کودک را نگه دارید خسته می شود و در هنگام خواب به مشکل می خورید.

۲- تفاوت روز و شب را به نوزاد تعلیم دهید. بعضی از نوزادان جغد شب هستند و زمانی که شما می خواهید بخوابید بیدار می شوند. برای تعداد روز نخست نمی توانید کاری در این مورد انجام دهید. اما هنگامی که کودک شما ۲ هفته هست، می توانید او را تعلیم دهید تا شب را از روز تشخیص دهد.

۳- هنگامی که در طول روز هشیار و بیدار می شود، با او ارتباط برقرار کنید و با او گیم کنید، خانه و اتاق خود را نور و روشن نگه دارید و بگذارید صداهای روزمره مانند گوشی، موسیقی یا ماشین ظرفشویی را بشنود. اگر در طول شیر خوردن می خوابد او را به آرامی بیدار کنید.

۴- در شب، تایمی او از خواب بیدار می شود با او گیم نکنید. دلیلغ و صدا را پایین نگه دارید و زمان زیادی را صرف صحبت کـــردن با او نکنید. 

۵- به دنبال علائم خستگی کودک باشید. آیا کودک چشمانش را میپوشاند، یا افزایش از حالت عادی بهانه گیر انجام گرفته هست؟ اگر نشانه های خواب آلودگی را تشخیص می دهید، سعی کنید کودک را در رختخواب قرار دهید. شما به زودی حس ششم در مورد ریتم و الگوهای روزانه کودک خود را خواهید گرفت و زمانی که او آماده خوابیدن می شود، به طور غریزی متوجه می شوید.

۶- الگوی خواب برای نوزاد. الگوی خواب برای نوزاد مشخص کنید. می توانید او را آماده خواب کنید، برایش آواز بخوانید و او را ببوسید.

۷- هنگامی که نوزاد خواب آلود، اما بیدار هست او را در رختخواب بگذارید. در سن ۶ تا ۸ هفتگی، می توانید به نوزاد این فرصت را بدهید که خودش به خواب برود. چگونه؟ هنگامی که خواب آلود اما بیدار هست او را در رختخواب قرار دهید.

۸- توصیه می شود از تاب دادن یا شیردهی نوزاد برای خوابیدن اجتناب کنید. “والدین فکر می کنند کاری که در ابتدا انجام می دهند تاثیری نمی گذارد “. اما تاثیر دارد. نوزاد در حال یادگیری عادات خواب هست. اگر هر شب برای خوابیدن نوزاد را تکان بدهید بعدها نیز همین انتظار را خواهد داشت درست هست؟ “

۹- با این وجود، همه با این هستراتژی موافق نیستند. بعضی از والدین تصمیم می گیرند که نوزادان خود را تکان دهند یا شیر بدهند تا نوزاد بخوابد زیرا معتقدند این کار طبیعی هست و نوزاد آسوده تر می خوابد. این والدین انتظار دارند که تعدادین بار در طول شب بیدار شوند و به نوزاد رسیدگی کنند.

 


توصیه های کاربردی برای خواب نوزاد در شب

خواب نوزاد در شب

نوزادان شب ها تعدادین بار پدر و مادر خود را از خواب بیدار می کنند. این روند ممکن هست مدت ها ادامه داشته باانجام گرفت و حسرت یک خواب نیکو را به دل پدر و مادر بگذارد. به خصوص که این بی خوابی ها می تواند زمینه ساز یا تانجام گرفتید کننده افسردگی پس از زایمان مادر باانجام گرفت. بنابراین بهتر هست با دانستن تعداد روش ساده هم به نوزاد خود و هم به خواب خود و همسرتان کمک کنید.

هر چه نوزاد شما خواب شب بهتری داشته باانجام گرفت در طول روز نیز سر حال تر و خوشرو تر هست و هم امکان یادگیری بهتر و تعامل افزایش با محیط برایش ایجاد می شود.  در این مکان به تعداد راهکار ساده اما در عین حال کاربردی اشاره می کنیم.

دلایل متعددی برای بی خوابی، بدخوابی، و کم خوابی و گریه  نوزادان نظیر دل درد، تب، اسهال، کثیف بودن پوشک، ابتلا به بیماری خاص، و … وجود دارد. بنابراین پیش از اصرار به خواباندن نوزاد بی تاب و کلافه خود همه این موارد را بررسی کنید.

حمام کـــردن نوزاد قبل از خواب

نوزاد در حین هستحمام خسته می شود و سریع تر به خواب عمیقی فرو می رود. آب گرم نوزاد را آرام می کند و باعث ریلکس انجام گرفتن و آرامش عضلات او می شود. اگر بتوانید حین هستحمام با آب گرم بدن نوزاد خود را ماساژ هم بدهید برای آرامش نوزاد زیاد مفید خواهد بود.

روغن و اسانس اسطوخودوس

پس از هستحمام می توانید به بدن نوزاد خود روغن اسطوخودوس نیز بمالید. این روغن یک شل کننده و ریلکس کننده طبیعی هست و باعث القای حس خواب به نوزاد می شود. جالب هست بدانید شامپویی که از قدیم و تا به حال برای نوزادان مورد هستفاده قرار می گیرد حاوی روغن اسطوخودوس هست.

اگر می ترسید نوزادتان بر اثر هستحمام پیش از خواب سرما بخورد یا هر شب امکان حمام کـــردن وجود ندارد می توانید قبل از خواب بالش نوزادتان را به اسانس اسطوخودوس آغشته کنید اما از تماس مستقیم پوست نوزاد با آن جلوگیری کنید و ملحفه ای تمیز روی آن پهن کنید و سپس نوزاد خود را روی آن بخوابانید.

لازم به ذکر هست که برخی نوزادان ممکن هست به اسطوخودوس حساسیت داشته باشند. بنابراین ابتدا مقدار زیاد اندکی از روغن یا اسانس این گیاه هستفاده کنید و اگر حساسیتی ایجاد نکـــرد می توانید مقدار افزایشی از آن هستفاده کنید.

 ماساژ دادن نوزاد

در این مورد بهتر هست در ابتدا روش های صحیح ماساژ نزاد را یاد بگیرید تا خطری او را تهدید نکند. ماساژ دادن بدن نوزاد، انجام حرکات کششی و گیم کـــردن با دست و پای او می تواند او را خسته کند و در نتیجه زودتر به خواب برود. برای ماساژ دادن بدن او می توان از روغن کودک نیز هستفاده کـــرد.

خواباندن نوزاد در یک زمان مشخص

اگر سعی کنید یک پلن خواب منظم برای نوزاد خود مشخص کنید، او عادت می کند که در این ساعات بخوابد. تعداد شب متوالی نوزاد را در یک ساعت مشخص بخوابانید تا ساعت خوابش منظم شود و به این روند عادت کند. با گذر زمان خود به خود نوزادتان با رسیدن به آن زمان مشخص احساس خواب آلودگی خواهد کـــرد.

ایجاد محیطی ساکت

ممکن هست نوزاد شما به صدای بلند حساس باانجام گرفت، لذا سعی کنید زمانی که او خواب هست محیط خانه را آرام نگه دارید. صدای خانومگ تلفن، آیفون، تلویزیون و … را کم کنید چون در غیر اینصورت نوزادتان از خواب می پرد و ممکن هست ساعت ها بی تابی و گریه کند. اگر نوزاد به دلیل سر و صدا از خواب پرید و بی تاب انجام گرفت، او را در آغوش بگیرید و با محبت با وی صحبت کنید. طوری رفتار کنید که نوزادتان احساس امنیت کند. حتی برایش لالایی بخوانید تا مجدد آرام شود و به خواب رود.

از بابونه هستفاده کنید

گل بابونه در طب سنتی به عنوان تسکین دهنده گریه نوزاد معرفی انجام گرفته هست. از بابونه همچنین می توان برای تسکین دردهایی نظیر درد دندان درآوردن، گوش درد، قولنج، و اضطراب و اسهال هستفاده کـــرد.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت تعاون پرتال

نوشته تعداد توصیه برای نیکو خوابیدن نوزادان در شب اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.