تعلیم صنایع دستی و هنر به کودکان راهی برای شناسایی هستعدادها

لیلا کفاش زاده، مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به حضور فعال این دفتر در نمایشگاه صنایع دستی پایتخت که ماه گذشته در حوزه صنایع دستی برگزار می‌انجام گرفت، میزبانی از کودکان و نوجوانان را نویدبخش رویکـــرد مثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تعلیم کودکان دانست. او همچنین تعلیم صنایع دستی و هنر به کودکان را راهی موثر برای شناسایی هستعدادهای کودکان دانست.

لیلا کفاش زاده در گفت‌و‌گو با رویدادنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پیوند با تعلیم صنایع دستی و هنر به کودکان گفت:

در طول برگزاری نمایشگاه کودکان در شاخه‌های گوناگونی مانند نقاشی پشت شیشه، معرق، چاپ سنتی، سفالگری با چرخ، بافت گلیم، تاپستری، خاتم‌کاری، ساخت اسباب‌گیم و عروسک‌های بومی تعلیم دیدند و در روز پایانی نمایشگاه از سوی معاون صنایع دستی از کودکانی که اثار زیبایی در طول این یک هفته خلق کـــرده بودند، تقدیر انجام گرفت.

وی با اشاره به این نکته که پایان این هنرها برای کودکان ساده و متناسب با سن آن‌ها برای یادگیری تغییر داده انجام گرفته بود، افزود:

به عنوان نمونه در کارگاه چاپ به جای کلیشه‌های چوبی از کلیشه ابری هستفاده انجام گرفت دلیل که دستان کوچک کودکان توان فشار دادن زیاد روی کلیشه‌های چوبی را ندارند. در کارگاه تاپستری هم از سوخانوم‌های پلهستیکی و دارهای کوچک در ابعاد ۱۰ در ۱۰ هستفاده انجام گرفته بود. در قسمت معرق نیز خطوط و نقوش ساده و قابل اجرا برای کودکان انتخاب انجام گرفت تا بتوانند با دستان کوچک و نوتعلیمان با اره مویی کار کنند. هنر زیبای نقاشی پشت شیشه نیز با شیشه‌های کوچک و طرح‌های ساده همراه با رنگ‌های شاد در اختیار کودکان قرار گرفت تا این هنر فراموش‌انجام گرفته مجدد احیا شود.

تعلیم قالیبافی

کفاش زاده درباره تعلیم صنایع دستی و هنر در نمایشگاه صنایع دستی در بخش تعلیم قالیبافی و خاتم اظهار داشت: در کارگاه خاتم‌کاری، قطعات کوچک عاج و هستخوان جداگانه در اختیار کودکان قرار می‌گرفت تا آن‌ها بتوانند اشکال زیبای خاتم را در کنار هم قرار دهند. قسمت بافت گلیم و قالی نیز با دار کوچک پلهستیکی که یک شرکت خصوصی آن را تولید کـــرده بود به نام دارک به معنای دار کوچک به کودکان تعلیم داده انجام گرفت. این دار کوچک با رنگ‌های جذاب و شاد باعث ذوق کودکان انجام گرفته و به نیکوی پایان مراحل بافت گلیم و قالی را به آن‌ها تعلیم می‌داد.

 

تعلیم صنایع دستی به کودکان

 

کارگاه سفالگری با چرخ کوچک

به نقل کرد وی، کارگاه سفالگری با چرخ کوچک و پرتابل و فضایی دوست‌داشتنی که با ابتکار هستاد سفال طراحی انجام گرفته بود یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کارگاه بود، گیم با گل متداوم برای کودکان جذاب بوده و در عین لذت مهارت‌های دست ورزی آنان تقویت می‌شود.

این پژوهشگر در رابطه با زمینه آشنایی و ساخت اسباب‌گیم به ویژه اسباب‌گیم‌های بومی و سنتی اظهار داشت: در بخش ساخت اسباب‌گیم‌های قدیمی و دست‌ساز به کودکان چگونگی ساخت طبلک و آویز اسفندی تعلیم داده و برای آن‌ها توضیح داده انجام گرفت که کودکان چگونه در گذشته خودشان اسباب‌گیم درست می‌کـــردند. همچنین یک کارگاه هستثنایی از ساخت عروسکی قدیمی و بومی متعلق به ناحیه خراسان شمالی از سوی مدیر موزه عروسک و فرهنگ برگزار انجام گرفت که مورد هستقبال زیادی از حاضران در نمایشگاه واقع انجام گرفت.

 

تعلیم صنایع دستی و هنر

 

مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با پلن قصه‌گویی و دهستان‌سرایی برای کودکان گفت:

قصه‌گویی و دهستان‌سرایی همراه با گیم و ریتم هم از فعالیت‌های این هفته غرفه ما بود. کودکان متداوم پای ثابت قصه‌ها هستند به همین دلیل قصه‌گویان مجرب شورای کتاب کودک دهستان‌هایی از ادبیات کهن برای کودکان آماده کـــرده بودند.

کفاش زاده در پایان با اشاره به این نکته این نمایشگاه در واقع یک شروع برای آشنایی کودکان با هنرهای سنتی و صنایع دستی زیبای کشورشان بود، گفت: اینکه کودکان برای ساعت‌ها پای دار کوچک قالی می‌نشستند و یا با صبوری گل شاه‌عباسی را نقاشی می‌کـــردند مایه شگفتی خانواده‌هایشان بود چون به نقل کرد والدینشان همین کودکان در خانه علاقه‌ای به این امور ندارند.

او افزود: بنابراین می‌توان گفت که تعلیم صنایع دستی و هنر و شناخت محیط پیرامون به کودکان کمک می‌کند تا هستعدادها و توانمندی‌های ذاتی خود را بشناسند.

گفتنی هست بیست و هشتمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی از یکم تا هفتم منطقهیورماه ۱۳۹۶ در پایتخت برگزار انجام گرفت.

 

نوشته تعلیم صنایع دستی و هنر به کودکان راهی برای شناسایی هستعدادها اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.