تغذیه معقول در سه ماهه سوم بارداری

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارانجام گرفت تغذیه و ارتقای سلامت

 

تغذیه معقول در ماه هفتم بارداری

ماه هفتم بارداری مقارن با شروع سه ماهه سوم بارداری می‌باانجام گرفت.

در این ماه از بارداری، مادر به‌جای این‌که زیاد  غذا بخورد باید به طور متعادل از مواد غذایی موردنیاز در رژیم غذایی خود هستفاده نماید تا رانجام گرفت جنین او به نیکوی انجام گیرد.

در طی ماه هفتم بارداری، تمرکز اصلی باید بر سلامت جنین باانجام گرفت. به همین منظور توصیه می‌شود که در این ماه برای تأمین نیازهای جنین و مادر، میزان ۴۵۰ کیلوکالری انرژی افزایشی توسط مادر باردار از راه رژیم غذایی دریافت شود تا سلامتی جنین به نیکوی تأمین گردد.

به‌علاوه این‌که توجه به دریافت برخی مواد غذایی در این ماه از اهمیت بالاتری برخوردار می‌باانجام گرفت. توصیه متخصصان تغذیه، مصرف حداقل ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز از ماه هفتم بارداری به بعد می‌باانجام گرفت.

محصولات لبنی مانند شیر، مهست و مواد غذایی مانند بلغور جوی دوسر و ماهی سالمون از منابع غذایی غنی کلسیم می‌باشند.

 عنصر منیزیم به جذب کلسیم کمک می‌کند. به‌علاوه این‌که می‌تواند گرفتگی‌های عضلانی در پاها را تسکین دهد و باعث آرامش عضلات در ماه هفتم بارداری و پیشگیری از تولد نوزاد نارس شود.

بنابراین مادر باردار باید روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم دریافت نماید. انواع بادام، سبوس جوی دوسر، جو، سیب زمینی ترشی و دانه کدوحلوایی از منابع نیکو منیزیم برای مادران باردار در ماه هفتم بارداری می‌باشند.

DHA یا همان دکوزاهگزانوئیک اسید، یک اسید چرب ضروری از نوع اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باانجام گرفت که برای تتکمیل معقول مغز جنین ضروری هست.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مادران باردار از ماه هفتم بارداری به بعد، باید روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم از این اسید چرب را دریافت نمایند.

 این اسید چرب در منابع غذایی مانند شیر، تخم‌مرغ و برخی آب میوه‌های طبیعی موجود می‌باانجام گرفت. در ماه هفتم بارداری نیاز به مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C افزایش می یابد.

این ویتامین در مواد غذایی مانند لیمو، پرتقال، نارنگی، طالبی، خربزه و هندوانه و سبزیجاتی همچون کلم بروکلی و فلفل سبز به مقادیر بالایی یافت می‌شود.

تغذیه معقول در ماه هشتم بارداری

با نزدیک انجام گرفتن به ماه‌های پایانی بارداری، برخی تغییرات حیاتی در بدن مادر باردار بروز می‌کند که ازجمله نشانه‌های بارز این تغییرات می‌توان به خستگی در اثر انجام فعالیت‌های زیاد سبک و دشواری در حرکت در اثر سنگینی بدن اشاره کـــرد.

به‌علاوه این‌که به دلیل بزرگی رحم و فشار آن بر معده، هضم کندتر غذا و سوزش سر دل درماه هشتم بارداری بروز می‌کند. به‌علاوه این‌که احساس نگرانی مادر در این ماه در جهت تولد نوزاد سالم تانجام گرفتید می‌شود.

از توصیه‌های حیاتیی که در این ماه به مادر باردار می‌شود، آن هست که سعی نماید غذای خود را در وعده‌های کوچک میل کند. این مسئله باعث می‌شود تا به کاهش عوارض و نشانه‌های ناشی از سوزش سر دل کمک نماید. 

توصیه متخصصان تغذیه آن هست که در طی ماه هشتم بارداری، مادر باردار در رژیم غذایی روزانه از سبزیجات با برگ‌های سبز، خشکبار، زردآلو، میوه‌های خشک، زرده تخم‌مرغ، گوشت کم‌چرب، محصولات لبنی و موز هستفاده نماید.

مصرف مواد غذایی پروتئینی مانند انواع لوبیاها، گوشت کم‌چرب، سفیده تخم‌مرغ، پنیر توفو (سویا)، ماهی، سینه مرغ، شیر، مهست و شیره سویا در این ماه از اهمیت بالایی برخوردار هست.

به‌علاوه این‌که در این ماه از مواد کربوهیدراتی مانند سیب‌زمینی، غلات و حبوبات تکمیل، انواع باقلاها، توت‌های مختلف و هندوانه می‌بایستی در رژیم غذایی هستفاده نمود.

در جهت تأمین چربی‌های موردنیاز بدن مادر باردار مصرف تخم‌مرغ، آجیل خام، ماهی و بادام‌زمینی در ماه هشتم بارداری توصیه می‌گردد.  به‌خصوص در ماه هشتم بارداری در جهت تأمین مقادیر کافی از مواد مغذی توصیه می‌شود که از ذرت، لوبیای سفید، لوبیای سیاه، آواکادو، ماکارونی با گندم تکمیل، برنج قهوه‌ای، نان گندم تکمیل، گل‌کلم، کلم بروکلی، سبزیجات با برگ سبز و کرفس به مقادیر کافی در رژیم غذایی مادر باردار موجود باانجام گرفت.

تغذیه معقول در ماه نهم بارداری

مادر باردار با رسیدن به‌روزهای پایان بارداری خود، نگرانی‌ها و هیجانات روحی از تولد قریب‌الوقوع نوزاد خود را تجربه می‌کند.

به همین دلیل ممکن هست برخی از مادران باردار در این ماه عنوان نمایند که احساس نیکوی ندارند.

اما درواقع اگر مادری در طول دوران بارداری از تغذیه و آرامش روحی نیکوی سود برده باانجام گرفت، نباید نگرانی در مورد مشکلات سلامتی نوزاد خود داشته باانجام گرفت.

تقریباً در ماه نهم بارداری، رانجام گرفت جنین به‌طور تکمیل انجام‌انجام گرفته و مغز و شش‌های او در حال تتکمیل نهایی می‌باشند.

از دیدگاه متخصصان تغذیه در این ماه، مادران باردار باید روزانه از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی که حاوی ۶ تا ۱۱ سهم نان و غلات تکمیل، ۲ تا ۴ سهم میوه، زیاد از ۴ سهم سبزیجات، ۴ سهم شیر و لبنیات، ۳ سهم غذاهای پروتئینی باانجام گرفت، بهره‌مند شوند. در ضمن در این ماه از بارداری، حداقل باید روزانه  ۲ لیتر آب مصرف گردد.

نظر متخصصان تغذیه آن هست که با مصرف یک رژیم غذایی متعادل و مغذی در ماه نهم بارداری می‌توان مانع شیوع برخی مشکلات مانند یبوست و سوزش سردل انجام گرفت.

به‌علاوه این‌که خوردن برخی مواد غذایی همچون موارد زیر در ماه آخر بارداری می‌تواند به رانجام گرفت و تتکمیل مطلوب جنین کمک شایانی نماید.     

توصیه متخصصان تغذیه آن هست که در ماه نهم بارداری حداقل سه بار در روز از منابع غنی از آهن هستفاده شود، مانند ماهی‌ها (به‌غیراز ماهی‌های دریاهای آزاد)، مرغ، ماکیان و زرده تخم‌مرغ.

برای حفظ کلسیم بدن در این ماه از بارداری، ضروری هست که مادر باردار از منابع غنی از کلسیم مانند لبنیات پهستوریزه، جوی دوسر، انواع بادام‌ها و تخم کنجد به مقادیر متنوعی هستفاده نماید.

در ماه نهم بارداری، خوردن منابع غنی از ویتامین ‌C مانند انواع مرکبات، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، کلم بروکلی و گل‌کلم از اهمیت بالایی برخوردار هست و می‌تواند علاوه بر کمک به جذب بهتر آهن، در کاهش عوارض مرتبط با زایمان و کاهش بروز مشکلات حین زایمان مؤثر باانجام گرفت.

اسفناج، هویج، سیب‌زمینی شیرین و طالبی از منابع غنی ویتامین A برای مادر باردار هستند که باید در هر مرحله از بارداری و بخصوص در ماه نهم بارداری، جزئی از رژیم غذایی باشند.

بر اساس نظر متخصصان تغذیه برای این‌که مادر باردار بتواند زایمان آسوده و کم دردی داشته باانجام گرفت، باید به رژیم غذایی خود در سه ماهه سوم بارداری و بخصوص ماه آخر بارداری توجه افزایشی نماید و سعی کند با مصرف صحیح مواد غذایی سالم و طبیعی، روزهای پایانی بارداری خود را با یک زایمان نیکو و تولد نوزادی قوی همراه سازد.

 

نوشته تغذیه معقول در سه ماهه سوم بارداری اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.