خواب و اختلالات ریتم شبانه روزی

اختلالات ریتم شبانه روزی ، به هم ریختگی های ریتم شبانه روزی فرد هستند . تنظیم چرخه ی ۲۴ ساعته ی خواب و بیداری و پردازش بیولوژیکی آن به عهده ی بخشی از مغز تحت عنوان ساعت داخلی بدن هست . اصطلاح Circadian از یک کلمه ی لاتین به معنای حوالی روز گرفته انجام گرفته هست . الگوهایی از فعالیت امواج مغزی ، تولید هورمون  ، تکثیر سلولی و فعالیت های بیولوژیکی دیگر وجود دارند که با این چرخه ی ۲۴ ساعته در ارتباط هستند .

ریتم شبانه روزی برای تعیین الگو های خواب مثل زمانی که ما می خوابیم و تایمی که بیدار می شویم ، در هر ۲۴ ساعت ، اهمیت دارد . ساعت داخلی بدن ما به صورت طبیعی توسط چرخه های روشنایی و تاریکی در طول ۲۴ ساعت تنظیم می شود .


چه چیزی باعث اختلال ریتم شبانه روزی می شود ؟

اختلال ریتم شبانه روزی می تواند توسط عوامل زیادی ایجاد شود که این عوامل عبارتند از :

  • شغل های شیفتی
  • بارداری
  • اختلاف ساعت های ناحیه ای
  • دارو ها
  • تغییر در پلن روتین فرد مثل تغییر در زمان خواب و بیداری
  • مشکلات سلامت روان
  • بیماری هایی همچون آلزایمر و پارکینسون
  • اختلالات شایع ریتم شبانه روزی
  • Jet lag یا پرواز زدگی یا سندروم تغییرات سریع زمان ناحیه ای : این سندروم علائمی مانند خواب آلودگی زیاد از حد و کاهش هوشیاری و تمرکز در طول زمان بیداری را در افرادی که در طول مناطق جغرافیایی دارای اختلاف زمانی سفر می کنند ، خواهد داشت .
  • اختلال خواب مربوط به کار های شیفتی : این اختلال در افرادی ایجاد می شود که شغل هایی با شیفت های چرخشی یا شیفت شب دارند .
  • سندروم فاز خواب تاخیری ( DSPS )  : این یک اختلال مربوط به زمان بندی خواب هست . این افراد در شب ها ، دیر هنگام به خواب می روند و برای رفتن به سر کار ، مدرسه یا مراسم اجتماعی در صبح ها به دشواری از خواب بیدار می شوند .
  • سندروم فاز خواب زودرس ( ASPD ) : این اختلال به این شکل هست که فرد زودتر از تایم معمول به خواب می رود و زود تر بیدار می شود که برای فرد مطلوب نیست . ASPD مسئول بیدار انجام گرفتن زود تر از زمان مطلوب خواهد بود ( برای مثال ساعت ۱ تا ۵ بامداد ).
  • اختلال چرخه ی خواب و بیداری غیر ۲۴ ساعته : این اختلال معمولا افرادی را در گیر می کند که به طور تکمیل نابینا هستند ، چون چرخه ی شبانه روزی و ساعت داخلی بدن ما با چرخه های روشنایی و تاریکی تنظیم می شود . در این اختلال چرخه ی طبیعی شبانه روزی به هم می ریزد . این اختلال باعث بروز علائمی چون کاهش زمان و کیفیت خواب شبانه و خواب آلودگی و هم داشتن تمرکز در طول روز می شود.

درمان اختلالات شبانه روزی خواب

اختلال ریتم شبانه روزی بر اساس نوع اختلال تشخیص داده انجام گرفته درمان می شوند . دنبال درمان ، تنظیم چرخه شبانه روزی و خواب بیداری فرد هست ، به گونه ای که بتواند کیفیت مطلوب خانومدگی روزمره اش را حفظ کند . درمان معمولا ترکیبی از تکنیک های سلامت خواب و درمان های القا کننده ی خواب خارجی مانند درمان با روشنایی لامپ یا کرونوتراپی یک تکنیک رفتاری هست که در آن ، زمان خواب فرد به طور تدریجی و کنترل انجام گرفته تغییر می کند تا به یک زمان خواب مطلوب برسد . درمان با روشنایی لامپ برای تنظیم مجدد ریتم شبانه روزی فرد هست تا به الگویی صحیح دست یابد . زمانی که این درمان ها با هم انجام شوند ، می توانند نتایج قابل توجهی در افراد مبتلا به اختلالات ریتم شبانه روزی داشته باشند .

ملاتونین گاهی اوقات برای پیش گیری از علائم پرواز زدگی هستفاده می شود . اگر در طول مناطق جغرافیایی دارای اختلاف زمانی سفر می کنید در این مورد با پزشکتان مشورت کنید .


ترجمه انجام گرفته از وبسایت: www.webmd.com

نوشته خواب و اختلالات ریتم شبانه روزی اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.