خوراکی های مقویی کودکان و نوپاها

نادیا زکالوند

 

این روزها اگر به سبد غذایی کودکان خود توجه کنید، متوجه می‌شوید که آنها مدام خوراکی‌هایی مثل چیپس، پفک و یا انواع کیک‌هایی که فاقد هر گونه ارزش غذایی هستند را می‌خورند.

از طرفی دیگر، افزایش بچه‌ها تمایلی به مصرف خوراکی‌هایی که دربسته‌های جذاب پیتزا و یا پهستا نیستند را ندارند.

بنابراین، اگر دوست دارید کودکان‌تان غذاهای معقول و مقوی بخورند، حتما به نوع بسته بندی آن توجه کنید.

اما علاوه بر این، نوع غذایی که به کودکان خود می‌دهید نیز باید دارای ارزش غذایی کافی بوده و رانجام گرفت آنها را تضمین کند.

در ادامه این مقاله به یکسری از خوراکی‌های مقوی اشاره انجام گرفته که متخصصان علم تغذیه آنها را برای رانجام گرفت معقول کودکان و به ویژه نوپا‌ها ضروری می‌دانند.

تخم‌ مرغ

تخم‌مرغ دارای پروتئین بوده و از جمله معدود غذاهای طبیعی هست که حاوی ویتامین D می‌باانجام گرفت.

این ویتامین برای جذب کلسیم ضروری هست و کمبود آن منجر به بروز مشکلات هستخوانی و اسکلتی و یا عدم رانجام گرفت کافی کودک می‌شود.

بهتر هست وعده صبحانه از پروتئین تشکیل شود، زیرا فرخانومدتان احساس رضایت کـــرده و مدت طولانی‌تری سیر می‌ماند.

جوی دوسر

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که جوی دوسر مصرف می‌کنند، تمرکز افزایشی در مدرسه دارند.

فیبر موجود در غلات تکمیلی مثل جوی دوسر، به آرامی هضم می‌شود. در نتیجه، آنها برای مدت افزایشی سیر مانده و از انرژی کافی برخوردار می‌شوند.

انواع میوه‌ها

سعی کنید هر میوه‌ای را متناسب با فصل، به کودک خود بدهید.

میوه‌ها ارزش غذایی بالایی داشته و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که نقش زیادی در رانجام گرفت فرخانومدان‌تان ایفا می‌کنند.

در ضمن، میوه‌ها دارای فیبر می‌باشند که همین باعث تعادل بدن کودکان می‌شود.

مغزها

مغزها دارای چربی‌های سالم می‌باشند که برای رانجام گرفت کودک و همچنین سلامت قلب لازم‌اند.

در ضمن، مصرف مغزها در وعده صبحانه، انرژی فرخانومدتان را به نیکوی فراهم می‌کند.

شیر

پروتئین و کلسیم موجود در شیر، سوخت مورد نیاز مغز و بدن را به نیکوی تامین می‌کند.

پروتئین باعث ساخت سلول‌ها و بافت‌های مغز انجام گرفته و از طرف  دیگر، کلسیم موجود در شیر، منجر به هستحکام هستخوان‌ها و دندان‌های کودک می‌شود.

زغال اخته

سال‌ههست که زغال اخته‌ها در میان خوراکی‌های سالم قرار گرفته‌اند.

بررسی‌های امروزه نشان می‌دهد که این مواد خوراکی، علاوه بر اینکه از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی و دیابت محافظت می‌کنند، عملکـــرد مغز را بهبود می‌بخشند.

همچنین مصرف زغال اخته، چربی دور شکمی که بدترین و سمی‌ترین چربی ذخیره انجام گرفته در بدن می‌باانجام گرفت را نیز کاهش می‌دهد.

برای مصرف، می‌توانید مقداری زغال اخته را در یک لیوان شیر ریخته و آنها را با هم مخلوط کنید.

این غذای مقوی را می‌توانید به عنوان صبحانه، به کودک خود بدهید.

توفو

توفو یک خوراکی زیاد مفید برای فرخانومد خردسال و نوپای شما هست که به کمک آن می‌توانید کودک‌تان را از همان خردسالی در مقابل سرطان‌های شایعی مثل سرطان سینه، مقاوم کنید.

توفو را می‌توان در سوپ ریخته و یا در اسموتی میوه مخلوط کـــرد و آن را به عنوان پیش‌غذا و یا میان وعده مصرف نمود.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن می‌باانجام گرفت. این ماده بدن را در مقابل زیادی از سرطان‌ها مجهز می‌کند.

حرارت دادن گوجه‌فرنگی به مراتب اثر سلامتی بخش آن را افزایش می‌کند؛ زیرا، حرارت باعث می‌شود تا لیکوپن افزایشی آزاد شود.

در ضمن، سعی کنید گوجه‌فرنگی را با روغن‌های سالم مثل روغن زیتون پخته تا بدن بتواند لیکوپن را بهتر جذب کند.

می‌توانید در پیتزاهای خانگی خود و یا در سس‌هایی که درست می‌کنید، از گوجه‌فرنگی هستفاده کـــرده و اجازه دهید فرخانومدتان از این خوراکی مفید تغذیه کند.

مهست کم چرب یونانی

مهست کم چرب یونانی باکتری‌های مفیدی دارد که سیستم ایمنی بدن و همچنین سیستم گوارشی را تقویت می‌کند.

پروتئین موجود در این مهست ۳ برابر پروتئین مهست معمولی هست و همچنین قند آن به مراتب کاهش از قند موجود در مهست‌های معمولی می‌باانجام گرفت.

اگر فرخانومدتان افزایش از یکسال سن دارد، می‌توانید مقداری عسل را در مهست ریخته و این خوراکی خوشمزه را به کودک خود بدهید.

کلم

کلم در مقایسه با سبزیجات دیگری که در سالاد هستفاده می‌شود، طعم و بوی ملایم‌تری دارد؛ به همین دلیل، کودکان تمایل افزایشی به آن دارند.

به طور کلی، سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و یا انواع کلم دارای مواد مغذی شناخته انجام گرفته‌ای هستند که خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش داده و وضعیت هضم و جذب را بهبود می‌بخشند.

در ضمن، کلم باعث تحریک یکسری آنزیم‌هایی در بدن می‌شود که در نهایت، مواد سمی را از بدن خارج می‌کنند. می‌توانید کلم را در سوپ ریخته و به فرخانومد خود بدهید.

ماهی سالمون

این ماهی سرشار از چربی‌های سالم امگا ۳ می‌باانجام گرفت که دارای خواص ضد افسردگی و ضد التهاب هست.

سعی کنید از ماهی سالمونی افزایش هستفاده کنید که در دریای آزاد بوده و در نتیجه، حاوی جیوه کاهش و امگا ۳ افزایشی هست.

کاکائو

پودر کاکائو یکی از سالم ترین منابع سرشار از فلاوونوئیدها هست.

فلاووئیدها سیستم فشار خون را تنظیم کـــرده و بهداشت دهان و سلامت قلب را تضمین می‌کنند.

این مواد همچنین از پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه آفتاب محافظت می‌کنند.

سعی کنید از پودر کاکائوی خالص و غیر فرآوری انجام گرفته هستفاده نمایید.

ریحان

ریحان سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان، ویتامین‌های A، C و K و همچنین مواد معدنی از قبیل آهن، پتاسیم و کلسیم می‌باانجام گرفت.

علاوه بر این، این نوع سبزی وضعیت دستگاه گوارش را نیز بهبود می‌بخانجام گرفت.

لوبیا

انواع لوبیا منابع عالی پروتئینی، فیبر و همچنین کلسیم هستند. هر قدر رنگ لوبیا‌ها تیره تر باانجام گرفت، خواص آنها افزایش و بهتر هست.

مصرف این حبوبات، کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را تضمین می‌کند.

با هستفاده از انواع لوبیاها هنگام تهیه غذاهایی مثل سالادها، سوپ و یا همبرگرهای سالم، بدن کودک خردسال خود را تقویت کنید.

دارچین

تحقیقات نشان می‌دهد که این ادویه می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کـــرده و اختلال‌های انرژی مرتبط با آن، که معمولا اواسط صبح بروز می‌کند، را کاهش دهد.

بنابراین، سعی کنید از دارچین در تهیه صبحانه فرخانومدتان، بهره بگیرید.

 

نوشته خوراکی های مقویی کودکان و نوپاها اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.