دستور تهیه تعداد سوپ معقول دوران بارداری

تحریریه تعاون پرتال           

 

بدلیل مشکل یبوست که دراین دوران زیاد شایع هست و از طرفی خوردن غذاهای حجیم برای افراد باردار مشکل هست سوپ گزینه معقولی برای این دوران محسوب می شود.

در ادامه طرز تهیه تعداد سوپ که ارزش غذایی بالایی نیز دارند را آورده ایم:

سوپ اسفناج و برنج

این سوپ برای دوران قبل از حاملگی و نیز برای ماه‌های نخست بارداری زیاد معقول میباانجام گرفت.

سبزیهای برگ سبز مانند اسفناج از نظر فولات غنی می‌باشند.

این ماده مغذی می‌تواند از بروز نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری نماید.

مواد لازم سوپ اسفناج و برنج (برای ۴ نفر)

برگ‌های شسته انجام گرفته و تازه اسفناج            ۶۷۵ گرم

روغن زیتون                                             ۳ قاشق غذاخوری

پیاز خرد انجام گرفته                                          ۱ عدد كوچك

سیر خرد انجام گرفته                                        ۲ حبه

فلفل قرمز تند تازه، بدون دانه و خرد انجام گرفته     ۱ عدد كوچك

برنج                                                     ۲۲۵ گرم

عصاره سبزی                                         ۱۲۰۰ میلی‌لیتر

نمك و فلفل سیاه                                   به مقدار لازم

پنیر پارمیسان برای سرو                          به مقدار لازم

 روش تهیه سوپ اسفناج و برنج

اسفناج را پس از شستشو، در تابه بزرگی ریخته، مقداری آب را به همراه نمك اضافه نمایید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید.

سپس آن را از روی حرارت برداشته، آب را خالی كنید. اضافی آب برگ‌های اسفناج را نیز با فشار دادن خارج نمایید.

اسفناج را با چاقوی تیزی نیکو خرد كرده، در مخلوط‌كن بریزید تا به شكل پوره درآید.

روغن را در تابه بزرگی گرم نموده، پیاز، سیر و فلفل را برای ۵-۴ دقیقه در آن بپزید تا پیاز نرم شود.

روی آن را با برنج بپوشانید و عصاره و آب باقیمانده در ظرف اسفناج را بیفزایید و به جوش آورید، سپس حرارت را كاهش داده و برای ۱۰ دقیقه به آرامی بجوشانید.

آنگاه اسفناج را به همراه نمك و فلفل اضافه كنید و برای ۷-۵ دقیقه بپزید تا برنج ترد شود.

سپس آن را در ظرف‌های سرو ریخته، با پنیر تزیین نمایید و به صورت گرم سرو كنید.

سوپ پهستا، لوبیا و سبزی

این سوپ مقوی، یك منبع غنی از نظر سلنیوم بوده و حاوی آهن می‌باانجام گرفت.

هر دوی این مواد مغذی برای قبل از بارداری، حین بارداری و نیز دوران شیردهی اهمیت زیادی دارند.

این سوپ را می‌توان در مرحله قبل از افزودن پهستا منجمد نمود. در این صورت هنگام مصرف، پهستا را زمان حرارت دادن مجدد بیفزایید.

مواد لازم سوپ پهستا، لوبیا و سبزی (برای ۶-۴ نفر):

عدس                                                  ۷۵ گرم

قارچ خشك انجام گرفته                                   ۱۵ گرم

روغن زیتون                                          ۴ قاشق غذاخوری

هویج خرد انجام گرفته                                     ۱ عدد

كرفس خرد انجام گرفته                                    ۱ ساقه

پیاز خرد انجام گرفته                                        ۱ عدد

سیر خرد انجام گرفته                                       ۱ حبه

جعفری خرد انجام گرفته و تازه                            به مقدار كم

فلفل قرمز تند، خرد انجام گرفته (در صورت تمایل)   به مقدار كم

عصاره سبزی                                          ۱/۵ لیتر

كنسرو لوبیا قرمز، لوبیا سفید و نخود           از هر كدام ۱۵۰ گرم

نمك و فلفل سیاه                                    به مقدار لازم

پهستای شكل‌دار                                      ۱۱۵ گرم

جعفری خرد انجام گرفته برای تزیین                     به مقدار لازم

پنیر رنده انجام گرفته برای سرو                           به مقدار لازم

عدس را در تابه متوسطی ریخته، ۰٫۵ لیتر آب به آن بیفزایید و بر روی حرارت بالا، به جوش آورید.

سپس حرارت را كم كرده، بگذارید برای ۲۰-۱۵ دقیقه به آرامی بپزد.

گاهگاهی آن را هم بخانومید. تا زمان نرم انجام گرفتن عدس به پختن ادامه دهید.

در این ضمن، قارچ خشك را برای ۲۰-۱۵ دقیقه در۲۰۰ میلی‌لیتر آب گرم خیس نمایید.

سپس آب عدس را خالی نموده، زیر آب سرد شستشو دهید.

قارچ را نیز از آب خارج نمایید، ولی آب آن را نگه دارید. آنگاه قارچ را پس از خرد كردن كنار بگذارید.

روغن را در تابه بزرگی حرارت دهید.

هویج، كرفس، پیاز، سیر، جعفری و فلفل را به آن بیفزایید و بر روی حرارت ملایم، برای ۷-۵ دقیقه بپزید و هم بخانومید.

سپس عصاره سبزی، قارچ و آب محتوی آن را به تابه بیفزایید و به جوش آورید.

آنگاه لوبیا، نخود، عدس، نمك و فلفل را اضافه كنید.

در ظرف را بگذارید و برای ۲۰ دقیقه به آرامی بجوشانید.

آنگاه پهستا را افزوده، سوپ را به جوش آورید.

آن را هم بخانومید و بگذارید برای ۸-۷ دقیقه به آرامی بجوانجام گرفت تا پهستا پخته شود.

سوپ را پس از آماده انجام گرفتن در ظرف سرو ریخته، روی آن جعفری و پنیر بریزید و به صورت داغ میل نمایید.

 

نوشته دستور تهیه تعداد سوپ معقول دوران بارداری اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.