دلیل ستاره‌های سینما، برندساز می‌شوند؟

صبا شادو

 

بررسی چالش مدلینگ سلبریتی‌ها

در‌آمد میلیونی گیمگران ایرانی از بیلبوردهای تبلیغاتی

اخیرا رویدادها از حضور مدلینگ به پروژه‌های سینمایی و در نقش‌های نخست گیمگری هشدار می‌دهند، در حالیکه مراکز تعلیم عالی و مدارس سینمایی خروجی معقولی ندارند، مراکز مدلینگ، به منبع تغذیه گیمگران بدل انجام گرفته‌اند.

با این وجود بحث مدلینگ بحث تازه‌‌ای نیست و دو سالی می‌شود که چالش مد و مدلینگ هنر ایران را محاصره کـــرده هست.

اما آنچه قرار هست به آن پرداخته شود، این هست که دلیل اصولا گیمگران و ستاره‌های سینما جذب این چالش می‌شوند؟

چالش که اگر چه در ایران افزایش به چشم می‌خورد اما در خارج از ایران یک مسئله تکمیلا جاافتاده تر به نظر می‌رسد.

ابداً برگردیم به این موضوع که هر سال جشنواره لباس در اسفندماه برگزار می‌شود و اتفاقا در این جشنواره حضور گیمگران و ستاره‌های سینما معمولا چشم گیر بوده هست.

به صورت حتم تایمی چهره‌‌ای از گیمگران در سینما مشهور می‌شوند و اکثر آقام، آن‌ها را می‌شناسند، برند‌های مختلف هم برای تبلیغ کار خود به سراغ چهره‌ها می‌روند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد یک داد وستد میان گیمگران چهره سینما و برنده‌های معروف وجود دارد که آن‌ها را تبدیل به مدلینگ می‌کند.

«نوین چرم» با بهرام رادان

ممنوعیت حضور سلبریتی‌های سینما، ورزش و موسیقی در تعداد سال گذشته در تبلیغات باعث انجام گرفته که چهره‌های سرشناس را دیگر روی بیلبوردها نبینیم، اما طلسم این ممنوعیت را بهرام رادان با حضور به عنوان مدل برند «نوین چرم» در صفحات آگهی مجلات و روی بیلبوردها شکست.

حالا باید منتظر باشیم و ببینیم در این عرصه جدید رقابت کدام یک از این ستاره‌ها می‌تواند بهترین قرارداد را از آن خود کند و به صورت حتم واکنش مسئولان به شروع مجدد حضور چهره‌ها در حوزه تبلیغات چه خواهد بود.

به صورت حتم در ابتدای راه تصویر‌های این گیمگر همانند خیلی‌های دیگر از روی بنرها و بیلبوردها جمع انجام گرفت.

اما بعد از اعلام مجدد رفع ممنوعیت حضور گیمگران در تبلیغات او نیز مجددا همکاری‌اش را با شرکتی که همه او را به عنوان سفیرش می‌شناختند از سر گرفت و حالا هم چهره‌اش در زیادی از بیلبوردها با لباس‌ها و محصولات این برند در سطح منطقه دیده می‌شود.

رادان علاوه بر اینکه فتومدل اختصاصی برند محصولات چرم هست در تعداد تیزر تبلیغاتی این شرکت نیز حضور داشته هست.

«دم نوش» با رضا کیانیان

مدت زیادی از دیده انجام گرفتن بیلبوردهای زیادی در سطح منطقه با تصویر رضا کیانیان در کنار فنجانی دم‌نوش نمی‌گذرد.

این گیمگر سینما تلویزیون نیز با حضورش در تبلیغات شرکت تولیدکننده دم‌نوش‌های گیاهی به جمع چهره‌های تبلیغاتی پیوست.

حضور کیانیان در تبلیغات نیز حرف و حدیث‌هایی را در پی داشت که به صآسوده جلوی همه آنها ایستاد و در گفتگویی نیز اعلام کـــرد از این کارش رضایت تکمیل دارد.

کیانیان در اینباره نقل کرد بود: «این روند در میان گیمگران در جهان مرسوم هست و چیز غریبی نیست! بعضی گیمگران، کالا را که به شخصیت اجتماعی شان نزدیک‌تر هست را تبلیغ می‌کنند، مثلا یک تبلیغی هست درباره قهوه که آل‌پاچینو آن را تبلیغ می‌کند؛ آل پاچینو گیمگری هست که کافه‌نشین هست و قهوه‌خور! بنابراین این تبلیغ خیلی به او می‌نشیند.»

«سان هستار» و «اسپری دئودرانت» با زانیار و سیروان خسروی

دو خواننده برادران خسروی یعنی سیروان و زانیار هم پایشان به تبلیغات باز انجام گرفت، سیروان سفیر برند محصولات بهداشتی (اسپری و دئودرانت) انجام گرفت و تصویر ها زانیار هم بر روی بیلبوردهای تبلیغ آبمیوه جا خوش کـــرد.

سیروان خسروی خواننده پاپی که کنسرت‌های او مملو از طرفداران اش هست، به تازگی برای تبلیغ آبمیوه «سان هستار» در رسانه ملی دیده می‌شود.

همین موضوع تبلیغات چهره‌های مشهور باعث می‌شود هم آن برند تبلیغاتی دیده شود و هم آقام از آن به واسطه یک چهره هستقبال کنند.

«اپراتور موبایل» با نیکی کریمی

یکی از جنجالی‌ترین فعالیت‌ها در زمینه تبلیغات را می‌توان مربوط به حضور نیکی کریمی‌ستاره خانوم سینمای ایران در تبلیغ اپراتور موبایل دانست. به صورت حتم حضور او در افتتاحیه فروشگاه یک برند معروف دیگر برای تبلیغات، در پایتخت نیز تعداد سال پیش رویدادساز انجام گرفته بود. اما نیکی کریمی‌به تازگی در تیزر تبلیغاتی یک شرکت موبایل ظاهر انجام گرفته هست، تیزری که در ابتدای برخی از آثاری که در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شوند به چشم می‌خورد و حرف و حدیث‌های زیادی را درباره حضور این گیمگر خانوم در این تبلیغ به وحود آورده هست.

برخی حضور کریمی‌را نوعی هستفاده ابزازی از خانوم تلقی کـــردند اما این در حالی هست که هنرپیشه‌ها و ورزشکاران آقا زیادی همچنان در زمینه تبلیغات چه در بیلبوردهای منطقهی و چه تیزرهای تبلیغاتی حضوری چشمگیر دارند.

حاشیه‌ها درباره حضور نیکی کریمی‌تا همین روزهای اخیر هم ادامه داشت تاجاییکه پای این گیمگر خانوم را به یکی از بخش‌های رویدادی تلویزیون نیز باز کـــرد و آنها نیز به انتقاد از حضور کریمی‌در تبلیغات پرداختند.

با این تفاسیر و با توجه به اعلام رفع ممنوعیت حضور گیمگران در تبلیغات به نظر می‌رسد موضع‌گیری‌ها و تندوری‌ها در این زمینه تنها محدود به عده یا جناح خاصی هست که مترصد فرصتی‌اند تا از هر اتفاق، جنجالی علیه گیمگران و چهره‌ها مطرح بساخانومد.

پیش از این امیرعلی دانایی، مدل و گیمگر سریال کلاه پهلوی با حضور در تبلیغات مسواک آرزول توانست رکورد حضور یک مدل در بیلبوردهای کشور را بشکند.

هیچ چهره‌‌ای تا به حال تعداد بیلبوردی که این مدل جوان به خود اختصاص داده هست را نداشته. جالب این هست که علاقه دانایی به مدلینگ از توجه او به بیلبوردهای گلزار برای کمپانی «ایکات» شروع انجام گرفت.

دانایی خیلی زود توانست جای گلزار را در «ایکات» بگیرد و به سرعت به جدی‌ترین مدل ایرانی بدل انجام گرفت.

اما شروع فعالیت او به عنوان گیمگر مجبورش کـــرد از مدلینگ دست بکانجام گرفت و حتی به پیشنهاد وسوسه کننده جورجیو آرمانی نه بگوید.

اما در این مکان جای طرح این پرسش باقی هست که آیا مد ایرانی می‌تواند در سایه‌ ستاره‌های برندساز جهانی شود؟

شاید بتوان به این موضوع به عنوان یک چالش ارتباطی دوسویه میان طراحان و تولیدکنندگان داخلی با بازار موجود در آن سوی مرزها نگریست اما نباید از این حیاتی نیز به سادگی عبور کـــرد که محصولات ایرانی در حوزه مد و لباس تا چه‌اندازه با ذائقه آقامان دیگر کشورها همسو هست؟

شاید یکی از هستراتژی‌ها به سوی این دنبال، هستفاده از چهره‌های مطرح و بین‌المللی در سیر تبلیغات مد و لباس ایرانی باانجام گرفت، اما برای تداوم این ارتباط لازم هست شاخص‌های عملی افزایشی از سوی فعالان این عرصه تدوین شود.

مدیران زیادی از برندها تا به اکنون اذعان داشته‌اند که محصولات مرغوب در کیفیت و ساده در طرح به انجام گرفتت در خارج از ایران طرفدار دارد و تا به‌اندازه‌ای توانسته‌اند در این راه به بازاریابی منسجمی‌نیز دست یابند.

اما محتوای خلاق، جذاب، اثربخش و برآمده از فرهنگ و هنر ایرانی در عرصه مد و لباس چگونه می‌تواند خود را به آن سوی مرزها معرفی کند؟

دو انتقاد از سه گیمگر سینما و چالش مدلینگ

اکرم محمدی: عده‌ای گیمگری را با مدلینگ اشتباه گرفته‌اند

اکرم محمدی گیمگر سینما و تلویزیون که مدتی هست از عرصه گیمگری دور هست، ‌از وضعیت و پوشش لباس گیمگران و چالش مد انتقاد کـــرد و گفت: من مدتی هست که در هیچ کار سینمایی و تلویزیونی حضور ندارم به صورت حتم این بیکاری خودخوهسته هست و به دلیل شرایط حاکم بر سازمان و فیلمنامه‌های ضعیف هست.

وی افزود: عده‌‌ای کار گیمگری را با مدلینگ اشتباه گرفته‌اند و فکر می‌کنند یک گیمگر همواره باید روی سن رژه برود تا دیگران یادشان بیافتد که او هم وجود دارد که به نظر من این روند درست نیست زیرا یک گیمگر باید پرونده‌ای داشته باانجام گرفت تا براساس آن در کارهای مختلف حضور پیدا کند.

من حاضر نیستم با گیم در فیلمنامه‌های ضعیف سابقه کاری خودم را خراب کنم به صورت حتم این موضوع باعث می‌شود که همواره مخاطبان از ما بپرسند که دلیل حضور نداریم که این موضوع جای تأسف و به صورت حتم خوشحالی دارد.

حدیثه پایتختی: مدلینگ را تجربه کـــردم

حدیثه پایتختی گیمگر آثار تلویزیونی هم درباره حضور در یک مزون که کار تبلیغاتی برای آن‌ها انجام داده به صحبت پرداخته هست.

گیمگر مجموعه «به کجا چنین شتابان» افزود: شرایطی پیش آمد که برای یکی از مزون‌ها تصویر گرفتم اما این فقط یک تجربه بود و به عنوان حرفه اصلی درباره اش فکر نمی‌کنم.

 

نوشته دلیل ستاره‌های سینما، برندساز می‌شوند؟ اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.