مکمل ها در تغذیه و سلامتی

دکتر سید مرتضی صفوی؛ متخصص تغذیه

 

آیا مصرف مکمل‌ها ضروری هست؟

افزایش انسان‌‌ها در طول خانومدگی خود از قرص‌های ویتامین، مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی هستفاده می‌‌کنند.

اما آیا می‌‌دانید نیاز روزانه بدن ما به این ویتامین‌ها و مکمل‌‌ها چقدر و چگونه هست؟

این نوشتار سعی دارد شما را در این خصوص آگاه‌تر سازد.

میزان جذب مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی به نیازهای بدن بستگی دارد. برای مثال، خانومان و کودکان در حال رانجام گرفت نسبت به آقاان بزرگسال به کلسیم و آهن افزایشی نیازمندند و این مواد را افزایش جذب می‌کنند.

میزان جذب این مکمل‌ها همچنین به شکل شیمیایی ویتامین یا ماده معدنی و اسیدی یا قلیایی بودن محیط دستگاه گوارش در هنگام جذب آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، محیط اسیدی معده حلالیت کلسیم و آهن را در غذا افزایش می‌دهد و به افزایش جذب آنها کمک می‌کند.

در مقابل، در افراد مبتلا به کاهش تولید اسید معده یا افرادی که داروهای ضداسید مصرف می‌کنند، جذب کلسیم و آهن کاهش می‌یابد.

حداکثر مقدار مجاز روزانه برای افرادی که باید از این مکمل‌ها هستفاده کنند توسط متخصصین مشخص می‌‌شود.

امروزه در سراسر دنیا، تحقیقات متعدد در مورد مصرف صحیح مکمل‌‌ها انجام انجام گرفته هست. با این حال، پایان متخصصان تغذیه براین باورند که مصرف مکمل‌‌ها تنها راه حل موجود نیست.

به عبارت دیگر، هیچ فردی نباید مصرف مواد غذایی تازه و مورد نیاز بدن را کنار بگذارد و برای تامین نیازهایش فقط به هستفاده از مکمل‌‌ها روی آورد. لازم به ذکر هست که قرص‌‌های کلسیم جای لبنیات را نمی‌گیرد

خیلی‌‌ها تصور می‌‌کنند اگر روزی تعداد عدد از قرص‌‌های کلسیم را بخورند، مشکل‌شان به طور کلی حل می‌‌شود، هیچ تایم دچار پوکی هستخوان نخواهند انجام گرفت و کمبودی از این نظر نخواهند داشت.

درست هست که شیر منبع نیکوی برای تامین کلسیم به حساب می‌‌آید، اما نباید این نکته را نادیده بگیریم که همراه با مصرف یک لیوان شیر، علاوه بر دریافت کلسیم از مواد مغذی دیگری مانند فسفر، ویتامین B2 و پروتئین نیز هستفاده خواهیم کـــرد.

مضرات مصرف بی‌رویه مکمل‌ها

به هیچ عنوان نباید مکمل‌‌ها را خودسرانه و بدون تجویز پزشک یا متخصص تغذیه مصرف کنید، دلیلکه هستفاده از مکمل‌‌ها نیز می‌‌تواند عوارضی دربرداشته باانجام گرفت..

خیلی‌‌ها بدون نظر پزشک، هر تایم احساس کنند لازم هست، از مکمل‌‌های حاوی آهن هستفاده می‌‌کنند و تصور می‌‌کنند این کار به نفع شان هست.

متاسفانه بعضی از پزشکان هم بدون بررسی دقیق و انجام آزمایش‌‌های لازم مصرف این مکمل‌‌ها را توصیه می‌‌کنند. مصرف خودسرانه مکمل آهن نه تنها مفید نخواهد بود که حتی ممکن هست مضر نیز باانجام گرفت.

آهن اضافی در بدن باعث ایجاد نقص سیستم ایمنی می‌‌شود و احتمال عفونت را افزایش می‌‌دهد.

بنابراین برای کودکانی که بی رویه به آنها قرص و شربت آهن داده می‌‌شود، احتمال سرماخوردگی، عفونت‌‌های دستگاه تنفسی، اسهال و عفونت‌‌های گوارشی زیاد افزایش می‌‌شود.

همچنین، مصرف زیاد آهن می‌‌تواند رادیکال‌‌های آزاد را نیز در بدن افزایش دهد (رادیکال آزاد ماده ای هست که می‌‌تواند سلول‌‌ها را سرطانی کند)

رادیکال آزاد احتمال ایجاد لخته خون در عروق را نیز افزایش می‌‌دهد و سکته‌‌های مغزی و قلبی را به همراه دارد.

بنابراین به هیچ عنوان در گروه سنی بالای ۵۰ سال نمی توانیم  و اجازه نداریم خودسرانه مکمل‌‌های آهن یا مولتی ویتامین را هستفاده کنیم.

متخصصین، نخستین مراجعه خانومان به مشاور را سه ماه قبل از اقدام برای بارداری می‌‌دانند و می‌‌گویند  هر زوجی که تصمیم به بارداری دارد باید حداقل سه ماه قبل به یک ماما یا مرکز درمانی مراجعه کند تا از نظر بیماری‌ها و میزان آمادگی بدن کنترل شود، همچنین مصرف قرص اسید فولیک از سه ماه پیش از اقدام به بارداری برای پیشگیری از بروز مشکلات عصبی در جنین ضروری هست که این بررسی تا یک سال اعتبار دارد.

آیا مصرف روزانه یک یا دو یا تعداد قرص ویتامین، مواد معدنی و یا سایر مکمل‌‌ها صحیح هست یا خیر؟

بهتر هست که مواد مغذی را از غذاها بدست بیاوریم تا مکمل‌‌ها، چون ترکیبات حیاتیی مثل فیبرها و مواد شیمیائی گیاهی که در غذا هست در یک قرص وجود ندارد.

مرتباً اثرات مفید مواد مختلف موجود در غذا بر روی سلامتی انسان کشف می‌‌شود. برای مثال محققین اخیراً دریافته‌اند که آنتی اکسیدان‌های موجود در بعضی از میوه‌‌ها و سبزی‌های روشن در مقابل آرتریت از انسان محافظت می‌‌کنند.

در چه زمانی از روز باید مکمل مصرف شود؟ سوال حیاتیی هست. پاسخ این هست که:

مصرف مکمل‌‌ها با غذا توصیه می‌‌شود و بهترین حالت مصرف مکمل با حجیم‌ترین وعده غذایی هست تا جذب را به حداکثر رسانده و مانع از ناآسودهی معده شود.

به صورت حتم بهترین زمان مصرف مکمل برای شما زمانی هست که بصورت مستمر مصرف مکمل را به یاد داشته باشید.

در ادامه مطالب بالا قصد داریم هشداراتی درمورد مکمل‌‌های پروتئینی توضیحاتی را برای شما ارائه دهیم و تعداد مکمل پروتئینی به همراه شیوه مصرف آن را به شما معرفی کنیم.

پروتئین سفیده تخم مرغ یکی از آنها هست. تخم‌مرغ برای سال‌‌های متمادی به عنوان بهترین منبع پروتئین در سراسر دنیا مورد مصرف ورزشکاران رشته‌‌های مختلف و به خصوص بدنسازان بوده هست.

در اصل پروتئین تخم‌مرغ به عنوان هستاندارد و معیاری برای بیان سطح کیفی دیگر منابع پروتئین مطرح هست.

تخم‌مرغ هر هشت آمینواسید ضروری را که بدن توانائی ساخت آنها را ندارد دارهست علاوه بر اینکه شامل سطح بالائی از سایر آمینواسیدها هم می‌‌باانجام گرفت، به خصوص آمینواسیدهای شامل سولفور.

در ضمن تخم‌مرغ قابلیت زیاد بالائی از نظر هضم و جذب پروتئین دارد. سفیده تخم‌مرغ قابلیت زیاد بالائی از نظر هضم و جذب پروتئین دارد.

سفیده تخم‌مرغ منبع پروتئین بدون لاکتوز به حساب می‌‌آید و برای افرادی که در هضم لاکتوز و در نتیجه منابع پروتئین به دست آمده از لبنیات دچار مشکل‌اند انتخاب زیاد معقولی هست.

کازئین یکی از منابع پروتئین با کیفیت و به صورت حتم دیرهضم (برتصویر پروتئین وی) به حساب می‌‌آید که برای مدت زمان زیاد طولانی‌تری نسبت به وی، آمینواسیدهای مورد نیاز را در اختیار عضلات قرار می‌‌دهد.

طبق یکی از تحقیقات انجام انجام گرفته مصرف کازئین باعث ارتقاء سطح آمینواسیدها در جریان خون تا هفت ساعت پس از مصرف می‌‌شود؛ به همین دلیل دارای خاصیت آنتی کاتابولیک قوی هست و باعث حفظ تعادل مثبت نیتروژن در بدن می‌‌شود.

هر تعداد که وی می‌‌تواند تولید پروتئین در بدن را تا حد زیادی افزایش دهد (افزایش از کازئین) ولی مطالعات نشان داده که کازئین در ممانعت از تجزیه بافت عضلانی مؤثرتر هست.

 

نوشته مکمل ها در تغذیه و سلامتی اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.