چگونه از خانومدگی کـــردن در حال لذت ببریم؟

راه های خانومدگی کـــردن در زمان حال چگونه از خانومدگی لذت ببریم بهترین راه برای لذت بردن از خانومدگی کـــردن

برخی از افراد هستند که زیاد موفق هستند و از دیدگاه دیگران آدم زیاد موفقی به نظر می آیند ولی خودشان این موضوع را باور ندارند و متداوم درگیر افکار منفی هستند. این گونه افراد از خانومدگی خود نمی توانند لذت ببرند و متداوم حسرت خواهند خورد. در این مقاله از دکتر سلام راه خانومدگی کـــردن در زمان حال را آماده کـــرده ایم. با ما همراه شوید.

فردي را مي‌شناسم كه انسان بسيار موفقي هست. از نگاه خانواده، دوستان و افراد ديگري كه به نحوي با او در ارتباط هستند، انسان موفقي هست كه همچنان راه براي پيشرفت و موفقيت‌هاي بيشتر برايش باز و هموار هست اما خودش اين را قبول ندارد و به انجام گرفتت درگير افكار منفي هست. تعداد تایم پيش با اين دوست عزيز ملاقات و گپ وگفتي داشتيم. او از آينده و از كارهايي كه قرار هست انجام دهد گفت و من هم شنيدم. در ميان صحبت‌هايش از حس بد و افكار منفي كه مدام ذهنش را مشغول مي‌كند صحبت كرد. از يك نوع حس پشيماني از انتخاب مسير خانومدگي صحبت مي‌كرد. از اينكه خانومدگي تلخ گذشته تأثيرات منفي خود را بر ذهن او گذاشته و مدام او را به گذشته پرتاب مي‌كند و نمي‌گذارد ذهن او به آينده و كارهايي كه قرار هست انجام دهد متمركز شود. در واقع او با اين تفكرات خود را از يك خانومدگي آسوده و با آرامش محروم كرده بود. به او گفتم: « تو بر خلاف تصوري كه ديگران از خانومدگي‌ات دارند، ابداًً خود را انسان موفقي نمي‌داني و افكار منفي و خانومدگي تلخ گذشته ‌موجب انجام گرفته تا در تصميم‌گيري‌هاي حیاتی خانومدگي و كار خود دچار مشكل شوي. چه نیکو هست كه همگي ما از تجربيات تلخ يا شيرين گذشته خود درس بگيریم و در نهايت آنها را رها كنيم. نگاهمان را به آينده داشته باشيم تا بتوانيم مسيرهاي خانومدگي خود را بر اساس تجربه‌هاي گذشته و تفكر صحيح اكنون درست و صحيح انتخاب كنيم.»

گذشته‌ها گذشته هست

هر يك از ما داراي افكار و باورهاي درست يا غلطي هستيم كه هر كدام از اين باورها در تعيين سرنوشت ما نقش حیاتیي را ايفا مي‌كند. اينكه ما خود و توانايي‌هايمان را باور داشته باشيم و به آنها بها دهيم ويژگي حیاتیي هست كه معمولاً اكثر ما انسان‌ها از اين ويژگي كه همان«خودباوري» هست محروم هستيم. خود و سرنوشتمان را به گذشته و اتفاقات آن گره زده‌ايم و مدام با فكر كردن به آنها مسير پيشرفتمان را مسدود مي‌كنيم.

روانشناسان معتقدند: « فكر كردن به گذشته و يادآوري اتفاقات تلخ گذشته و همچنين افكار منفي، باعث اختلال در خانومدگي روزمره مي‌شود و عدم موفقيت انسان را در پي دارد.» همه‌ ما براي مثبت بودن بيشترين تلاش خود را مي‌كنيم ولي گاهي الگوهاي منفي فكري باعث نابودي لحظات زيباي خانومدگي‌مان مي‌شود. همه ما در گذشته اشتباهاتي كرده‌ايم كه ممكن هست باعث نگراني ما در خانومدگي حال باانجام گرفت و اگر ما به تجزيه و تحليل مداوم آن اشتباهات مشغول باشيم قطعاً نتايج مخربي در آينده براي ما خواهد داشت. در بسياري از مواقع به محض اينكه اتفاق بدي رخ مي‌دهد، ما آن را با اتفاقات بد گذشته پيوند مي‌خانوميم و شروع به احساس ناآسودهي و غم مي‌كنيم و شايد همين حالا هم در مورد بسياري از مشكلاتي كه احتمال مي‌دهيم به نتايج منفي برسيم، به خود دشوار بگيريم و مضطرب باشيم.

ما با بها دادن به افكار منفي در واقع آنها را در ذهن خود تقويت مي‌كنيم و اين بها دادن در نهايت موجب افسردگي و كاهش اعتماد به نفس در ما مي‌شود. افسردگي و عدم اعتماد به نفس در ما مانند ترمزي براي نرسيدن به موفقيت هست. فراموش نكنيم اين قانون طبيعت هست كه ما به هرچه فكر كنيم و از هرچه بترسيم برايمان اتفاق مي‌افتد. تایمي مسير موفقيت برايمان هموار هست دليلي ندارد ما با افكار منفي خود، اين مسير را تغيير دهيم.

همه ما دوست داريم در خانومدگي و روابط فردي و ميان فردي خود با ديگران بسيار خوش بدرخشيم و همچنين دوست داريم بخشي از خانومدگي‌مان را كه از آن رضايت نداريم بهبود ببخشيم. پس پایان تلاشمان را براي راضي كردن خود انجام مي‌دهيم. در اين ميان فقط كافي هست از اعتماد به نفس پاييني برخوردار باشيم. هر مانعي كه بر سر راه اين تلاش ما ايجاد مي‌شود ما آن را گردن تقدير مي‌اندازيم و اين جمله را بيان مي‌كنيم:« قسمت اينطور بوده هست و كاري از دست من بر نمي‌آيد.» درحالي‌كه مشكل از ما هست كه كارهايي را كه بايد انجام مي‌داديم و نداديم و كارهايي را كه نبايد انجام مي‌داديم را انجام داديم كه اين موانع ايجاد انجام گرفته هست، پس اشتباهات خود را بر گردن سرنوشت و تقدير نيندازيم. بهتر هست دليل ايجاد اين موانع را پيدا و آن را رفع كنيم.

مقابله با افكار منفي، لازمه پيشرفت

همانطور كه نقل کرد انجام گرفت يكي از موانع پيشرفت ما در خانومدگي اهميت دادن به افكار منفي هست. قطعاً هر يك از ما هر كار و فعاليت جديدي را كه تصميم داريم انجام دهيم، موجي از افكار مثبت و منفي حول و محور آن فعاليت به ذهن ما هجوم مي‌آورد كه طبيعتاً ميزان افكار منفي آن بيشتر از مثبت هست. در نخستين قدم براي مقابله با اين وضعيت بهتر هست افكار منفي را روي كاغذ بنويسيم و آنها را در سطل زباله بيندازيم. اين ترفندي رواني براي گول زدن مغز هست كه مي‌تواند خلق و خوي ما را عوض كند و روحيه‌اي مثبت به ما بدهد. به افكار منفي ذهن خود اهميت ندهيم و هر زمان كه اين افكار به ذهن ما هجوم آوردند آنها را پس زده و ذهن خود را مشغول امور خاص ديگري كنيم. اگر احساس مي‌كنيم كه نمي‌توانيم ذهن خود را نسبت به افكار بيش از اندازه كنترل كنيم و اين موضوع در كاهش شادي، تصميم‌گيري، انجام كارها يا تشكيل روابط عاطفي ما تأثيرگذار هست پس بپذيريم كه مشكل داريم و از ديگران بخواهيم صادقانه نظرشان را به ما بگويند، زيرا گاهي تایم‌ها ديگران ما را بهتر از خود ما مي‌بينند.

درباره افكار و نگراني‌هاي خود پيرامون موضوع خاصي كمتر صحبت كنيم. زماني كه درباره هسترس و نگراني‌هاي خود با فرد ديگري صحبت مي‌كنيم اگر طرف مقابل ما هم از آن دسته انسان‌هاي متفكر باانجام گرفت قطعاً مشكل ما حل كه نمي‌شود هيچ، هسترس و نگراني‌هاي ما بيشتر هم مي‌شود و احتمالاً در پايان اين گفت‌وگو غمگين‌تر از قبل خواهيم بود. اين مورد در خانومان بيشتر هست. فرض كنيد خانومي در باره افكار و نگراني‌هاي خود با خانوم ديگري صحبت مي‌كند. نفر دوم هم از افكار و نگراني‌هاي خود مي‌گويد، به عبارتي يكي اين مي‌نالد و يكي ديگري. به همين ترتيب هورمون هسترس كه همان كورتيزول هست افزايش پيدا مي‌كند و در نهايت اين دو خانوم بيش از قبل مضطرب و درگير موجي از افكار منفي خواهند بود.
يكي از بزرگ‌ترين و بهترين راه‌هاي مبارزه با درگیری‌های فکری، توانايي خانومدگي كردن در زمان حال هست. احساس گناه در شكست‌هاي گذشته و نگراني در باره موضوعات آينده مي‌تواند انرژي و اوقات ما را تحليل ببرد ولي به وسيله‌ توجه به اكنون، ما به خانومدگي كه شايستگي آن را داريم خواهيم رسيد. ما مي‌توانيم با تمركز حواس، مشاهده‌گر زمان حالمان باشيم. اگر در اين حالت افكار مزاحم و نگران‌كننده به ذهن ما هجوم آورد، آن را ناديده بگيريم و اجازه دهيم از ذهنمان عبور كند. انرژي افكارمان را آزاد سازيم و فضاي دروني آرامي براي خود ايجاد كنيم. بياييد همين الان را دريابيم و به قول معروف يك عالمه خانومدگي كنيم تا هم گذشته دمش را روي كولش بگذارد و برود، هم آينده خود را براي درآغوش كشيدن ما آماده كند.
منبع: روخانومامه جوان

نوشته چگونه از خانومدگی کـــردن در حال لذت ببریم؟ اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.