چگونه يك مادر شاد و خوشبخت باشيد؟

تحریریه تعاون پرتال – گروه کودک

 

از یك مادر بپرسید كه بعد از بچه‌دار انجام گرفتن افزایش احساس خوشبختی و خوشحالی می‌كند یا قبل از آن.

معمولاً اكثر مادرها به این پرسش این‌گونه پاسخ می‌دهند كه خوشبختی‌شان بعد از تولد فرخانومدشان معنا پیدا كرده هست اما، روانشناسانی كه روی این مسأله تحقیق و بررسی می‌كنند، چیز دیگری می‌گویند.

مادر یك كودك خردسال بودن (مخصوصاً كودكان زیر سه سال) یك هدیه بزرگ هست، ولی خستگی‌ها و نوسان‌های روحی و خلقی زیاد به همراه دارد.

لحظه به لحظه حس و حال شما تغییر می‌كند. گاه خشمگین می‌شوید، گاه ناامید، گاه می‌خندید و گاه خسته می‌شوید.

كودكان با خود شادی می‌آورند و با وجود پایان مشغله‌ها و مسئولیت‌هایی كه روی دوش والدین خود می‌گذارند، می‌توانند شادترین لحظات را نیز برای آنها به وجود آورند و به خانومدگی آنها رنگ و طراوت افزایش ببخشند.

هشت راه برای تمركز افزایش روی مثبت‌ها

یكی از اختلافات موجود بین مادران و متخصصان این هست كه:

تایمی روانشناسان از مادرها می‌پرسند كه آیا به اندازه كافی با كودك خود تایم می‌گذرانند و یا اینكه دوست دارند تایم افزایشی را با آنها بگذرانند، افزایش مادرها می‌گویند بله، زیرا در لحظه‌ای كه به این پرسش پاسخ می‌دهند به لحظات نیکو و خوشی كه با فرخانومدشان گیم می‌كنند یا برایش كتاب می‌خوانند فكر می‌كنند، اما زمانی كه از آنها می‌خواهند در مورد فعالیت‌ها و كارهای روزمره و اوقاتی كه با فرخانومدشان سپری می‌كنند، افزایش توضیح دهند، تازه به خاطر می‌آورند كه اغلب سر لباس پوشیدن، غذا خوردن و زودتر به خواب رفتن بچه‌ها با آنها مشكل دارند.

در واقع، لحظات واقعی كه والدین به نیکوی در كنار فرخانومدان خود سپری می‌كنند و به همراه آنها شادی می‌كنند، زیاد مختصر هست، ولی همین لحظات كم و اندك آن‌قدر قوی و نیرومند هستند كه می‌توانند با خود حس خوشبختی و شادی را به همراه بیاورند.

احساس می‌كنید كه به چیزی بزرگ‌تر و عمیق‌تر از خودتان متصل انجام گرفته‌اید.

تایمی كه در حال خدمت‌رسانی به فرخانومدتان هستید، خانومدگی خود را پر معناتر از گذشته توصیف می‌كنید و با وجود پایان خستگی‌ها، حاضرید باز هم به اینكار ادامه دهید.

نخستین گام برای آنكه یك مادر خوشبخت و خوشحال باشید، این هست كه برای كاری كه انجام می‌دهید، ارزش قائل شوید، احساس كنید كاری كه انجام می‌دهید حیاتی هست.

بعد از آنكه توانستید به این حس و حال دست پیدا كنید، بی‌شك آسوده‌تر می‌توانید راه‌های افزایش لذت بردن و افزایش شادی كردن را بیابید.

۱) ناآسودهی‌ها و هسترس‌های خود را كتمان نكنید، بلكه آنها را بپذیرید

مادر بودن به این معنا نیست كه همواره گرم و نرم و لطیف باشید، یعنی نباید از خودتان این انتظار را داشته باشید كه متداوم حس و حال نیکوی در این باره داشته باشید، دلیل كه به هر حال گاهی در خانومدگی عصبانی انجام گرفتن، آزردگی، ناامیدی و هسترس به وجود می‌آید و اینها بخش لاینفك خانومدگی هستند.

شما مادر بدی نیستید اگر گاهی عصبانی می‌شوید، شما مادر بدی نیستید اگر گاهی كنترل خود را از دست می‌دهید، دلیل كه پایان این موارد طبیعی و نرمال هستند.

۲) به اندازه كافی بخوابید

افزایش ما بر این باوریم كه پول تضمین‌كننده خوشبختی نیست؛ اما، افزایش ما نمی‌دانیم كه خواب نیکو و كافی شبانه چقدر در روحیه نیکو و شاد داشتن تأثیر می‌گذارد.

گاه یك ساعت خواب اضافی می‌تواند با شما كاری را انجام دهد كه ۶۰ هزار دلار نمی‌تواند.

اگر بتوانید شب‌ها به اندازه كافی بخوابید و هستآسوده كنید، بی‌شك تفاوت بزرگی كه در شما ایجاد می‌شود را تجربه خواهید كرد، در طول روز فعال‌تر می‌شوید، اگر خسته نباشید می‌توانید برای كودكتان كتاب بخوانید و اگر فرصت داشته باشید او را به پارك می‌برید و … اما چنانچه نتوانید شب‌ها هستآسوده لازم را داشته باشید، در طول روز خسته و بی‌حوصله هستید و حتی برای انجام اصلی‌ترین و ضروری‌ترین كارها نیز انرژی لازم را ندارید.

۳) به نخستویت‌های خود مجدد فكر كنید

شاید ابداًً به نظر نرسد، ولی یكی از كلیدهای اصلی داشتن حس و حال نیکو و مثبت، سازمان‌دهی كردن و پلن‌ریزی افزایش درباره كارهایی كه باید انجام دهید، هست.

اینكه چگونه تایم خود را بگذرانید، اهمیت زیادی دارد. اگر از نظر مالی مشكل تعدادانی ندارید، بهتر هست كه اوقات افزایشی را به بودن در كنار خانواده اختصاص دهید، یعنی نخستویت با كارهایی كه به خانواده مربوط هستند، باانجام گرفت.

بهتر هست به كارهایی كه باید در طول روز انجام دهید، فكر كنید و بعد در ذهن خود آنها را با توجه به اهمیت‌شان تقسیم زمانی كنید.

به این صورت در اغلب لحظات خود می‌دانید كه چه كاری انجام می‌دهید و آشفته و پریشان نمی‌شوید.

۴) جاری و روان باشید

تایمی در حال انجام كاری كه از آن لذت می‌برید، هستید؛ زمان زودتر می‌گذرد، دلیل كه شما روی آن كار تمركز كرده‌اید. افرادی كه به این درجه از اشتیاق رسیده‌اند افراد خوشبخت‌تر و خوشحال‌تری هستند.

روانشناسان به این وضعیت، جاری و روان بودن می‌گویند. شما آنقدر خوش‌شانس هستید كه می‌‌توانید از هم‌اكنون خود را وارد جمع این افراد كنید.

برای شما دیدن هر برگ و هر مورچه، تجربه یك حس قشنگ هست، اما كودك شما هنوز قادر به درك این تجربیات نیست، پس باید سعی كنید به آن كارهایی كه او انجام می‌دهد، افزایش توجه كنید.

برای او درك اینكه این مورچه در حال حمل تكه‌ای نان به سمت خانه‌اش هست، كافی هست. به پایان لحظات و اوقاتی كه با فرخانومدتان می‌گذرانید، كیفیت بدهید تا او حس اشتیاق شما را بفهمد.

انجام این كار دشوار و تایم‌گیر نیست، می‌توانید از معمولی‌ترین كارها شروع كنید، برای مثال تایمی به او صبحانه می‌دهید، مرتباً به این فكر نباشید كه او تعداد لقمه بخورد و شما میز را جمع كرده به كارهای دیگر رسیدگی كنید. در آن لحظه‌ای كه در كنار هم نشسته‌اید و صبحانه می‌خورید، با او حرف بخانومید برای مثال یك شوی آشپزی برایش به راه بیندازید.

۵) لحظه‌ها را مزه مزه كنید و آنها را دوست داشته باشید

در هر ساعت از لحظات بیداری خود، سعی كنید ۱ دقیقه از ۶۰  دقیقه را از یك نقطه بلند به خانومدگی‌تان نگاه كنید.

به خاطر داشتن فرخانومدی كه در كنارتان در حال گیم كردن هست به خودتان تبریك بگویید، لبخند زیبای او را تماشا كنید و خوشبختی را با كسی تقسیم كنید كه او نیز همان حس را به شما برمی‌گرداند.

به جای آنكه تلاش كنید هر روز ده كار را با هم انجام دهید، سعی كنید تعداد كمتری كار را به شكل بهتری انجام دهید و از آنها لذت ببرید.

یك فنجان قهوه برای خودتان بریزید و كنار پنجره بنشینید و از نوشیدن آن لذت ببرید. خانومدگی به زیبایی همان لحظه‌ای هست كه در حال تجربه‌اش هستید.

۶) وسعت دید داشته باشید

وسعت دید داشتن نگرش شما را بهبود می‌بخانجام گرفت. به شما صبوری و متانت افزایش می‌دهد و افزون بر این موارد باعث می‌شود در پایان لحظاتی كه به غفلت سپری می‌كنید، قدری آگاه‌تر و هشیارتر باشید.

به زودی لحظه‌ای فرا می‌رسد كه دختر كوچولوی شما پشت میز كامپیوتر می‌نشیند و برخی پروژه‌های درسی‌اش را انجام می‌دهد یا پسرتان مشغول تماشای گیم فوتبال تیم محبوبش می‌شود و شما با خود لحظه‌ای می‌اندیشید كه او كی اینقدر بزرگ انجام گرفت؟

خدایا! من به خاطر پایان لحظاتی كه تاكنون با فرخانومدم داشته‌ام از تو ممنونم. خانومدگی بدون حضور فرخانومدتان چقدر خالی و بی‌روح بود و افرادی كه هم‌اكنون در اطراف شما هستند به خانومدگی‌تان روح جوانی بخشیده‌اند.

۷) ارتباط خود با همسرتان را بهبود ببخشید

یك گروه از دوستان كه در دشواری‌ها حمایت‌تان می‌كنند، خانواده، مادر، پدر و در مركز آنها همسرتان هست.

به خاطر وجود این افراد باید ارتباط‌تان با دیگران متداوم برقرار باانجام گرفت و خود را در پیله تنهایی فرو نبرید، به خصوص در دورانی كه فرخانومدتان خردسال هست.

هیچ‌گاه فكر نكنید كه رابطه سرد و ناخوشایند با همسرتان را در فردا گرم می‌كنید، شاید در فردا فرصتی برای جبران پیش نیاید، پس باید از اكنون شروع كنید.

با هم به خرید بروید. با هم حرف بخانومید، درباره چیزهایی كه به شما هسترس می‌دهند، درباره چیزهایی كه اذیت‌تان می‌كنند.

بزرگ كردن و تربیت یك كودك، امر دشواری هست و شما نیاز به همكاری و همدلی دارید.

۸) تشكر كنید

تشكر كردن و قدردانی، تغییر زیاد نیکو و مثبتی در روحیه و حس و حال شما ایجاد می‌كند. یك روش دیگر برای تشكر و قدردانی، نوشتن هست.

اگر این كار را هر روز به مدت ۲ هفته انجام دهید، احساس خوشبختی افزایشی خواهید كرد.

ممكن هست روزهای بدی هم داشته باشید؛ اما، حتی این روزهای بد نیز باعث نمی‌شوند كه شما حس بدی داشته باشید، دلیل كه شما می‌دانید خوشبختی در دستان خودتان هست.

 

نوشته چگونه يك مادر شاد و خوشبخت باشيد؟ اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.