چی بخورم زود حامله بشم؟

غذا و باروری مرتبط هستند. اگر شما و همسرتان به رژیم سالم و متعادل پایبند باشید، احتمال باروری (بخوانید: افزایش قدرت باروری با این سالاد) افزایش می یابد. داشتن وخانوم سالم بدن شما را برای بارداری آماده می کند و تغذیه نیکو مواد مغذی را برای بارداری ذخیره می کند.

تغذیه سالم برای زود حامله انجام گرفتن 

تغذیه سالم به سادگی به معنی مصرف غذاهای مختلف از گروه های غذایی مختلف هست. سعی کنید روزانه موارد زیر را در رژیم خود قرار دهید:

  • حداقل پنج وعده میوه ها و سبزیجات، تازه، منجمد، کنسرو انجام گرفته یا خشک انجام گرفته. آبمیوه ها و آب سبزیجات به عنوان یکی از این وعده ها محسوب می شود. به یاد داشته باشید که آبمیوه می تواند شیرین باانجام گرفت، بنابراین بهتر هست آنها را به ۱۵۰ میلی لیتر در روز محدود کنید.
  • وعده های غذایی اصلی خود را حول غلات و سیب زمینی قرار دهید، که کربوهیدرات های نشهسته ای و فیبر، و همچنین مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی را فراهم می کند. این موادغذایی می تواند شامل نان، برنج قهوه ای، کلزا و ماکارونی باانجام گرفت.
  • پروتئین ها را در هر وعده غذایی خود جای دهید، مانند گوشت بدون چربی و مرغ، ماهی، تخم مرغ و لوبیا و عدس. سعی کنید حداقل دو وعده ماهی در هفته بخورید. یکی از این وعده ها باید چرب باانجام گرفت، اما سعی کنید زیاد از دو وعده ماهی چرب در هفته نخورید.
  • مصرف غذاهای لبنی که حاوی کلسیم ( مواد غذایی حاوی کلسیم در بارداری) هستند، مانند شیر، مهست و پنیر. روزی دو تا سه وعده لبنیات بخورید. اگر کالری را محاسبه می کنید، لبنیات با چربی کاهش را در نظر بگیرید و مهست بدون قند مصرف کنید.
  • غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، میوه خشک، نان، سبزیجات سبز و غلات صبحانه غنی انجام گرفته مصرف کنید. اینها منابع آهن را در آماده سازی برای بارداری ایجاد می کنند.

سعی کنید موادغذایی حاوی ویتامین C، مانند یک لیوان آب میوه، همراه با وعده های غنی از آهن مصرف کنید. این امر به جذب آهن از منابع غیر گوشتی کمک می کند.

کیک ها، شیرینی ها، نوشیدنی ها و غذاهای سریع را به صورت معقولتی مصرف کنید. این موادغذایی حاوی چربی، قند و نمک بالا هستند. آنها معده شما را پر می کنند، اما مغذی نیستند.

منظور از مصرف معقولتی، گاه و بی گاه هست. به عنوان مثال، ممکن هست شما ترجیح دهید از خوردن غذاهای ناسالم در طول هفته بپرهیزید و فقط یک وعده و یک تکه کیک در آخر هفته مصرف کنید. یا ممکن هست روز جمعه را به عنوان روز شکلات انتخاب کنید. اما به یاد داشته باشید که “گاهی اوقات” به معنی روزانه نیست! همین حالا شروع به بهبود رژیم غذایی خود کنید. رژیم سالم قبل و بعد از بارداری حیاتی هست.( این مقاله را بخوانید: در دوران بارداری چه بخوریم تا فرخانومدمان پسر شود.)

وخانوم مادر برای زود حامله انجام گرفتن

زود حامله انجام گرفتن و خوردن

  1. قبل از بارداری سعی کنید به وخانوم معقول خود نزدیک شوید. به طور مطلوب، شاخص توده بدنی شما (BMI)  باید بین ۲۰ تا ۲۵ باانجام گرفت. اگر مطمئن نیستید که وخانوم شما سالم هست، از ماشین حساب BMI خود هستفاده کنید.
  2. داشتن اضافه وخانوم (بخوانید: اضافه وخانوم در بارداری) یا وخانوم کم شانس بارداری را کاهش می دهد. 
  3. داشتن وخانوم کم قبل از بارداری، خطر تولد جنین با وخانوم کم را بالا می برد. نوزادانی که خیلی کوچک به دنیا می آیند، در معرض خطر بالایی از مشکلات سلامتی هستند، به این ترتیب افزایش وخانوم مادر یک راه عالی برای خانومدگی بهتر جنین هست. اگر در تلاش برای کسب وخانوم هستید، ممکن هست پزشک شما را به متخصص تغذیه معرفی کند.
  4. اضافه وخانوم قبل از بارداری، با افزایش خطر عوارض بعد از بارداری مرتبط هست. به طور خاص، خانومان چاق در معرض خطر افزایشی از بیماری هایی از قبیل دیابت بارداری، پره اکلامپسی و سقط جنین (بخوانید: برای سقط جنین چه باید کـــرد) هستند.

– رژیم غذایی در دوران بارداری توصیه نمی شود. کاهش انجام گرفتید وخانوم باعث می شود از ویتامین ها و مواد معدنی بدن هستفاده شود، بنابراین مقدار کافی برای بارداری سالم موجود نخواهد بود. کاهش وخانوم تدریجی از طریق غذای سالم و ورزش منظم بهترین گزینه هست، بنابراین اکنون زمان نیکوی برای شروع مصرف غذاهای سالم هست.

– ورزش نیز حیاتی هست. سعی کنید یک فعالیت اضافی در خانومدگی روزمره خود ایجاد کنید؛ راه رفتن سریع به محل کار یا هستفاده از پله ها به جای آسانسور. در مورد تغییر رژیم غذایی یا شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

– پیوستن به یک گروه می تواند به شما کمک کند تا انگیزه ای برای از دست دادن وخانوم داشته باشید و آن را حفظ کنید. توصیه های منظم در مورد ورزش و رژیم غذایی، و همچنین حمایت از دیگران ارائه انجام گرفت. در واقع، شواهد نشان می دهد که خانومان دارای اضافه وخانوم که دچار مشکل هستند، اگر به یک گروه کاهش وخانوم ملحق شوند، سریع تر باردار می شوند.

– بین نیم تا یک کیلوگرم وخانوم در هفته کم کنید.( این مقاله را بخوانید: رژیم لاغری | چگونه لاغر شویم؟) این نوع تغییر طولانی مدت بهتر از سریع هست. اگر اضافه وخانوم دارید و سعی می کنید غذاهای سالم بخورید، این راهنمایی ها ممکن هست به شما کمک کنند:

  • هر روز صبحانه بخورید و سعی کنید غذاهای حاوی پروتئین مانند تخم مرغ و مهست را به صبحانه اضافه کنید. این کار باعث می شود به مدت طولانی احساس سیری داشته باشید و بعد از آن از گرسنگی جلوگیری می کند و مانع از مصرف موادغذایی ناسالم می شود.
  • در هنگام غذا خوردن به مقدار آن توجه کنید. خوردن غذا در ظروف کوچکتر به شما کمک می کند تا مقدار کاهشی بخورید.
  • میان وعده های سالم بخورید، مانند یک مشت میوه تازه یا خشک. به این ترتیب موادغذایی با قند بالا مصرف نخواهید کـــرد.

آیا برای زود حامله انجام گرفتن به مکمل ویتامین نیاز دارم؟

مکمل قبل از بارداری

شما باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم مکمل اسید فولیک را از روزی که شروع به تلاش برای بارداری می کنید تا هفته ی دوازدهم بارداری مصرف کنید. این مکمل به محافظت از نوزاد از نقصهای بالقوه جدی عصبی مانند اسپینا بیفیدا کمک می کند.( این ماله را بخوانید: مکمل های بارداری)

ممکن هست پزشک دوز بالاتری از اسید فولیک (۵ میلی گرم در روز) تجویز کند، اگر:

  • شما یک کودک مبتلا به نقص لوله عصبی، مانند اسپینا بیفیدا داشته باشید
  • شما، همسرتان یا نزدیکان تان نقص لوله عصبی داشته باشید
  • بیماری سلیاک، دیابت یا تالاسمی داشته باشید
  • داروهای ضد صرع (بخوانید: بیماری صرع را بهتر بشناسیم) مصرف کنید
  • بیماری سلول داسی شکل داشته باشید
  • BMI ( تست BMI لاغری)شما بالاتر از ۳۰ باانجام گرفت

– افزایش خانم ها به مولتی ویتامین های بارداری نیازی ندارند و مواد مغذی مورد نیاز را از غذاهای مصرفی دریافت می کنند. اما ممکن هست مصرف موادغذایی برای دریافت مواد مغذی کاری دشوار باانجام گرفت به همین دلیل مکمل ها تجویز می شود.

– اگر تصمیم دارید مولتی ویتامین مصرف کنید، مطمئن شوید که برای مصرف در بارداری معقول هست و حاوی ویتامین آ یا روغن جگر ماهی نیست. این دو ماده به جنین آسیب می رساند.

– اگر مکمل های تکی مصرف می کنید، مانند فولیک اسید، بررسی کنید مولتی ویتامین نیز دارای این ماده مغذی هست یا خیر. می توانید در این خصوص از داروساز بپرسید.

– هنگامی که باردار انجام گرفتید باید روزانه به مقدار ۱۰ میکروگرم مکمل ویتامین د ( قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰) مصرف کنید. اگر پوست شما تیره تر هست یا زیاد در معرض آفتاب نیستید پزشک شما دوز بالاتری تجویز می کند.

آیا برای زود حامله انجام گرفتن باید الکل را ترک کنم؟

الکل به احتمال خیلی ضعیف بر باروری تاثیر می گذارد اما مصرف زیاد از حد آن بر اسپرم آقا تاثیر می گذارد. مصرف الکل برای جنین در حال رانجام گرفت ضرر دارد؛ به خصوص در هفته های نخست بارداری. 

آیا کافئین باعث می شود دشوار تر باردار شوم؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کافئین بر باروری تاثیر می گذارد وجود ندارد. اما اگر از لقاح مصنوعی هستفاده می کنید کافئین می تواند بر احتمال موفقیت درمان تاثیر بگذارد. در بارداری، مقدار زیاد کافئین به جنین در حال رانجام گرفت آسیب می خانومد. بنابراین سعی کنید روزانه کاهش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنید. 

نکات دیگر برای زودتر حامله انجام گرفتن

هنگامی که برای باردار انجام گرفتن تلاش می کنید سعی می کنید از برخی مواد غذایی اجتناب کنید. هنگامی که باردار هستید نیز می دانید بعضی موادغذایی به جنین آسیب می رسانند بنابراین از مصرف آنها می پرهیزید. موادغذایی که در بارداری باید اجتناب شود:

  • مکمل های ویتامین آ یا موادغذایی غنی از رتینول مانند کبد و روغن کبد ماهی.
  • کوسه، ماهی مارلین و اره ماهی. همچنین از مصرف زیاد از دو وعده ماهی چرب مانند ساردین، ماکرل، سالمون و ماهی تن در هفته بپرهیزید.
  • از مصرف پنیر نرم بپرهیزید. 
  • غذاهای با احتمال مسمومیت بالا مانند گوشت خام، ماهی و صدف، تخم مرغ نپخته و میوه و سبزیجات نشسته.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت تعاون پرتال

منبع: www.babycentre.co.uk

نوشته چی بخورم زود حامله بشم؟ اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.