کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش های بلندخوانی» دی‌ماه ۱۳۹۶

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۶ کارگاه دوروزه «شناخت ادبیات کودکان و روش های بلندخوانی» را برگزار می‌کند.

این کارگاه از جمله کارگاه‌های پلن ترویج کتابخوانی «با من بخوان» هست که مخاطبان را با ادبیات کودکان و روش های بلندخوانی و اصول برگزاری نشست‌های بلندخوانی آشنا می‌کند. کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش های بلندخوانی» ویژه مربیان، آموزگاران، کتابداران، پدران و مادران و سایر علاقه‌مندان به ادبیات کودکان برگزار می‌شود.

مریم اخگری و سهیلا فلاح‌پور، از تعلیمگران پلن ترویج کتابخوانی «با من بخوان» و از اعضای حتمی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، تسهیل‌گران این کارگاه دوروزه خواهند بود.

 

سرفصل‌های اصلی این کارگاه

 

روز نخست

  • شناخت ادبیات کودکان

ابتدای کارگاه در روز نخست در این بخش مخاطبان به ده روش تئوری و عملی، با تفاوت‌های متن ادبی و غیرادبی و همچنین ادبیات کودکان و ویژگی‌ها و کارکرهای آن آشنا می‌شوند.

  • آشنایی با ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت و بی‌کیفیت

در این بخش، شرکت‌کنندگان با ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت و بی‌کیفیت آشنا می‌شوند و در بخش عملی به بررسی تعداد کتاب باکیفیت و بی‌کیفیت می‌پرداخانومد.

  • شناخت عناصر دهستان

شرکت‌کنندگان در این کارگاه با عناصر دهستان شامل پیرنگ، شخصیت‌پردازی، صحنه‌پردازی، درون‌مایه، موضوع و زاویه دید آشنا می‌شوند و اهمیت این عناصر و رابطه‌ی آن‌ها با کتابخوانی و بلندخوانی برای کودکان و نوجوانان را فرامی‌گیرند. همچنین می‌آموخانومد چگونه با گیم‌ها‌ و فعالیت‌های عملی و جذاب، عناصر ادبی یک کتاب را با کودکان و نوجوانان سهیم شوند.

روز دوم

  • شناخت و کارکـــرد تصویر و کتاب‌های تصویری

این بخش به اهمیت تصویر و سواد دیداری و نقش و جایگاه تصویر در کتاب‌های کودکان اختصاص دارد. مخاطبان این کارگاه به دو روش تئوری و عملی می‌آموخانومد چگونه در کتاب‌های تصویری، متن و تصویر، رابطه‌ای دو سویه‌ و تنگاتنگ با یکدیگر دارند.
در بخش عملی این کارگاه نیز تعداد کتاب تصویری، تصویرخوانی و جایگاه تصویر در کتابخوانی برای کودکان بررسی می‌شود.

  • روش های بلندخوانی

در پایان، تسهیلگران کارگاه به انواع روش های بلندخوانی کتاب به عنوان یکی از موثرترین راه‌های ترویج خواندن می‌پرداخانومد و  به مخاطبان چگونگی آماده‌ساختن کودکان برای یک نشست بلندخوانی را می‌آموخانومد. همچنین مخاطبان با شیوه‌ها و تکنیک‌های بلندخوانی آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چگونه با طراحی و اجرای انواع فعالیت‌ها پیش و پس از بلندخوانی، به گسترش درک و لذت کودکان از کتاب و دهستان کمک کنند.

کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش های بلندخوانی»، روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۶ از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۵:۰۰ برگزار می‌شود. هزینه این کارگاه برای دو روز ۱۴۵ هزار تومان هست.

علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام و کسب هشدارات افزایش می‌توانند با شماره ۹۱۹۸۷۱۰۳۶۴ تماس بگیرند.

درباره با من بخوان افزایش بدانید:

پلن ترویج کتابخوانی «با من بخوان»  از سال ۱۳۹۰ زیر نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به ترویج کتابخوانی با کودکان محروم و کودکان در بحران می‌پردازد. این پلن بر پایه شعار اصلی «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» بنا انجام گرفته هست. در پلن «با من بخوان»، کتاب‌های معقول و باکیفیت به دست گروهی از کودکان می‌رسد که در شرایط معمول خانومدگی به این گونه از کتاب‌ها دسترسی ندارند.

 

روش های بلندخوانی

 

 

نوشته کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش های بلندخوانی» دی‌ماه ۱۳۹۶ اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.