کتابخوانی و فعالیت‌های درپیوند با آن در دوشنبه‌های «با من بخوان»

زیاد از یک ماه از اجرای پلن دوشنبه‌های «با من بخوان» در مهدکودک‌های پایتخت می‌گذرد؛ پلن‌ای که با ابتکار پلن ترویج کتابخوانی «با من بخوان» و زیر نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، تجربه‌ای متفاوت از کتابخوانی و فعالیت‌های درپیوند با آن را برای کودکان به ارمغان آورده هست.

دوشنبه هشتم آبان‌ماه ۱۳۹۶ هم‌یاران پلن «با من بخوان» رسالت خود را در نخستین پلن دوشنبه‌های «با من بخوان» در چهار مهدکودک پایتخت آغاز کـــردند؛ رسالتی بر دوش پلن «با من بخوان» تا به کودکان فرصتی دهد لذت خواندن و انجام فعالیت قبل و پس از کتابخوانی را تجربه کنند. تاکنون کودکان در ۱۷ مهدکودک و مقطع پیش‌دبستانی و دبستان پایتخت با اجرای پلن دوشنبه‌های «با من بخوان»، طعم متفاوتی از لذت کتابخوانی را چشیده‌اند.

هم‌یاران «با من بخوان» در پلن دوشنبه‌های «با من بخوان» برای کودکان کتابخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن را اجرا می‌کنند. بر همین اساس ابتدا فعالیت‌های قبل از بلندخوانی انجام می‌دهند و پس از آن کتابی باکیفیت را برای کودکان بلندخوانی می‌کنند. سپس فعالیت‌های پس از بلندخوانی را برای درگیری هر چه افزایش کودکان و تعلیم غیرمستقیم مفاهیم و پیام‌های نهفته در کتاب اجرا می‌کنند.

فعالیت‌های پس از بلندخوانی عبارت هست از:

  • پرسیدن سوال‌های باز درباره دهستان خوانده‌انجام گرفته از کودکان؛
  • گیم گروهی فیزیکی همچون توپ‌گیم یا عمو خانومجیرباف در پیوند با دهستان خوانده‌انجام گرفته برای تقویت حرکات درشت بدنی کودکان و تقویت مهارت همکاری گروهی؛
  • گیم‌های گروهی فکری برای تقویت مهارت‌های تفکر و حل مسئله؛
  • انجام فعالیت‌ها و گیم‌هایی با دنبال تقویت مهارت‌های ظریف حرکتی در کودکان همچون خمیرگیم؛
  • و اجرای نمایش خلاق پس از بلندخونی به عنوان بهترین راه تعلیم غیرمستقیم.

در ادامه آنچه می‌خوانید بخشی از گزارش هم‌یاران «با من بخوان» هست که از تجربه کتابخوانی و انجام فعالیت‌های درپیوند با آن و همچنین واکنش‌های جالب آن‌ها در آرزورویی با کتاب می‌گویند.

 

در پلن «با من بخوان» پایانی فعالیت‌ها و گیم‌ها را در پیوند با کتابخوانی انجام می‌دهیم

ریحانه عسگری، همیار «با من بخوان» در پلن دوشنبه‌های کتابخوانی تجربه خود را از حضور در پلن و مواجهه کودکان با کتابخوانی و انجام فعالیت‌های پس از آن اینگونه بیان می‌کند:

«برای بچه‌های مهد کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه» را بلندخوانی کـــردم. کتاب که پایان انجام گرفت، پرسش‌هایی را در پیوند با دهستان مطرح کـــردم که بچه‌ها با ذوق و شوق پاسخ می‌دادند.

«یکی از بچه‌ها می‌گفت با اینکه قبلا هم این کتاب را برایش خوانده بودند اما باز هم مشتاق بود بشنود. سپس گیم‌های مختلفی را شروع کـــردیم. گیم‌هایی که کودکان را وادار به حرکت می‌کـــرد یا گیم‌هایی که سرعت عمل آنان را تقویت می‌کـــرد. یکی از گیم‌هایمان پخت نان بود. همه با هم شروع کـــردیم به پخت نان. حتی بچه‌هایی هم که در بخش کتابخوانی، علاقه‌ای نشان نداده بودند و من آنان را به حال خود گذاشته بودم که هر کار دیگری دوست داشتند، انجام بدهند، در بخش فعالیت‌ها به ما پیوستند.

«به مربی‌ها توضیح دادم که درست هست شما زیاد خلاق هستید و شاید مشابه همین فعالیت‌ها را با کودکان از پیش انجام داده باشید، اما تفاوت ما این هست که پایانی فعالیت‌ها را در پیوند با کتابخوانی انجام می‌دهیم و از این طریق حتی کودکانی هم که به کتابخوانی علاقه‌مند نیستند، در بخش انجام فعالیت‌های پس از خواندن، کم کم به کتاب خواندن هم علاقه نشان خواهند داد.»

 

کتابخوانی و فعالیت‌های درپیوند با آن

 

می‌خواهیم با دوشنبه‌های «با من بخوان» اهمیت بلندخوانی را یادآور شویم

هانیه بدری، دیگر هم‌یار پلن دوشنبه‌های «با من بخوان» از تجربه کتابخوانی با کودکان در مهدکودک می‌گوید:

«هنگامی که فعالیت‌های قبل از بلندخوانی را با بچه‌ها انجام می‌دادم، آن‌قدر کنجکاو و مشتاق شنیدن اصل دهستان انجام گرفته بودند، که دوست داشتند زودتر از انجام فعالیت‌ها بگذرم و کتابخوانی را آغاز کنم.

«از یکی دو نفر پرسیدم تعداد تا کتاب در خانه دارید؟ یکی از آن‌ها گفت من کتاب دوست دارم اما مادرم برایم نمی خرد. دو تا از بچه‌ها حتی به انجام گرفتت اصرار داشتند که آن‌ها کتاب را بخوانند. آن‌قدر اصرار کـــردند تا صدای باقی کودکان درآمد. بعدا فهمیدم کتابی را که متداوم برایشان در منزل می‌خوانند، از حفظ هستند و فکر می‌کنند محتوای هر کتابی، شبیه به همان کتاب خانه خودشان هست. تایمی بعداً کتاب را به دست یکی از آن دو نفر دادم تا برایم بخواند، شروع کـــرد از حفظ دهستان یک شاهزاده ایرانی را گفت.

یکی از بچه‌های پیش‌دبستانی کمی بی‌حال و مریض‌احوال بود و هنگام دور نشستن و کتاب‌خواندن با ما همراه نانجام گرفت اما ترتیب نشستن بچه‌ها را جوری قرار دادم که او هم تصویر ها کتاب را ببیند. حین خواندن حواسم به او بود. زیرچشمی نگاه می‌کـــرد، گردن می‌کشید و گاهی با ما می‌خندید.

مشتاقیم با پیشبرد پلن‌ دوشنبه‌های «با من بخوان» نه تنها کودکان را به کتابخوانی افزایش علاقه‌مند کنیم، بلکه اهمیت آن را برای بزرگسالان نیز یادآور شویم.»

 

بلندخوانی

 

هنگام بلندخوانی، پرجنب‌وجوش‌ترین بچه‌ها هم آرام گرفتند

الهام کرمانی، هم‌یار پلن دوشنبه‌های «با من بخوان» تجربه خود را از نخستین اجرای خود این‌گونه بیان می‌کند:

« بعد از آشنایی با بچه‌ها، به‌عنوان فعالیت پیش از بلندخوانی، شروع به گیم با توپ کـــردیم. بچه‌ها در همکاری و گیم گروهی کمی ضعف داشتند. پایان تلاشم را می‌کـــردم تا با یکدیگر هماهنگ شوند. یک مشکل دیگری که با آن موجه بودم، خجالتی بودن و عدم تمایل کودکان به حرف زدن در جمع بود. تشویق‌شان می‌کـــردم اگر دوست دارند، آسوده حرفشان را بخانومند. خیلی زمان برد اما با شروع کتابخوانی، بچه‌ها کمی آسوده‌تر انجام گرفتند.

کتابخوانی که آغاز انجام گرفت، بخش بلندخوانی آن‌قدر برایشان جذاب بود که پرجنب‌وجوش‌ترین کودکان هم تا پایان کتابخوانی نشستند. مرحله بعد درباره کتاب گفت‌وگو کـــردیم که اکثرشان در این فعالیت هم شرکت کـــردند. خلاصه آن روز بچه‌ها تجربه متفاوتی از کتابخوانی داشتند که نشان می‌داد می‌شود آن‌ها را به کتابخوانی علاقه‌مند کـــرد.»

 

کتابخوانی

 

واکنش کودکی دوساله به کتابخوانی

فاطمه بیرانوند، هم‌یار دیگر دوشنبه‌های «با من بخوان» نیز واکنش‌های کودکان به کتابخوانی را اینگونه بازتاب می‌دهد:

«هفته پیش در مهدکودکی، سه چهار تا از بچه‌های ۲ تا ۳ سال واکنش‌های خیلی جالبی به کتاب «مرغ سرخ‌پاکوتاه» نشان می‌دادند. یکی از آن‌ها که دو سال و نیمه بود، بی‌نهایت ذهن فعالی داشت و هم‌زمان بامن جمله‌های دارای ریتم و وخانوم را همان لحظه تکرار می‌کـــرد. خیلی دقیق به خواندن من گوش می‌کـــرد، چشم به کتاب و حرکات من دوخته بود و نیکو حرکت‌های من را تکرار می‌کـــرد.

یکی دیگر هم ۲ ساله بود که آمد جلوتر تا آن قسمت کتاب که سمت خودم بود را ببیند؛ چون من بخشی از کتاب را که می‌خواندم سمت آن‌ها گرفته بودم و صفحه دیگر کتاب به سمت خودم برگشته بود.»

 

کتابخوانی و فعالیت‌های درپیوند با آن

 

نخستین روز مهرماه ۱۳۹۶، دولت ایران، روزهای دوشنبه را به عنوان روز کتابخوانی در مهدکودک‌ها اعلام کـــرد. در همین رهستا موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز پلن دوشنبه‌های با من بخوان را راه‌اندازی کـــرد. بر اساس این پلن، هم‌یاران «با من بخوان»، پلن ترویج کتابخوانی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، دوشنبه هر هفته، پلن کتابخوانی و انجام فعالیت‌های در پیوند با آن را در مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی متقاضی، به رایگان اجرا می‌کنند.  

با پلن «با من بخوان» افزایش آشنا شوید:

گزارشی تصویری از اجرای پلن دوشنبه‌های «با من بخوان» در مهدکودک‌های پایتخت:

 

 

بلندخوانی برای کودکان

فعالیت پیش از بلندخوانی – کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه»

 

 

پیش از بلندخوانی

فعالیت پیش از بلندخوانی – کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه»

 

 

کتابخوانی و انجام فعالیت‌های در پیوند با آن

کتابخوانی و فعالیت‌های درپیوند با آن – کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه»

 

 

بلندخوانی

کتابخوانی و فعالیت‌های درپیوند با آن – کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه»

 

 

فعالیت کتابخوانی

کتابخوانی و فعالیت‌های درپیوند با آن – کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه»

 

 

بلندخوانی برای کودکان

انجام فعالیت‌های پس از بلندخوانی – کتاب «چه و چه و چه یک بچه»

 

 

چه و چه و چه یک بچه

انجام فعالیت‌های پس از بلندخوانی – کتاب «چه و چه و چه یک بچه»

 

 

فعالیت پس از بلندخوانی

انجام فعالیت‌های پس از بلندخوانی – کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه»

 

 

فعالیت های پس از بلندخوانی

انجام فعالیت‌های پس از بلندخوانی – کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه» – پخت نان

 

 

بلندخوانی

انجام فعالیت‌های پس از بلندخوانی – کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه» – پخت نان

 

 

فعالیت های کتابخوانی

انجام فعالیت‌های پس از بلندخوانی – کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه» – پخت نان

 

نوشته کتابخوانی و فعالیت‌های درپیوند با آن در دوشنبه‌های «با من بخوان» اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.