۱۰ قدم به سوی شادی

تحریریه دنیای سلامت

 

متداوم برخی افراد شادتر و خوشبخت‌تر از برخی دیگر هستند. آیا این مسأله به پول مربوط می‌شود یا به شخصیت افراد؟

هیچ كس نمی‌تواند با یقین از این مسأله حرف بخانومد. تحقیقات بشر در این زمینه در نهایت پای علم را نیز به میان آورده هست.

دانشمندان زیادی تاكنون راجع ‌به اینكه چه چیزی باعث شادی و خوشبختی آدمیزاد می‌شود، تحقیق كرده‌اند.

آنها می‌گویند ۱۰ عادت انسان‌ها باعث احساس شادی و خوشبختی در آنها می‌شود:

داشتن دنبال

در سال ۱۹۳۲ یك روانشناس هسترالیایی به نام «بران ولف» مقاله‌ای در مورد خوشبختی و شادی نوشت.

او گفت: یك انسان شاد می‌تواند شادی را به هنگام ساختن یك قایق، باغبانی كردن و آب دادن به گل‌ها، نوشتن یك سمفونی، بازدید از یك موزه یا گالری، پختن یك غذا و یا هر كار دیگری بیابد.

به نظر می‌رسد كه حق با جناب آقا ولف هست؛ دلیل كه پایان این موارد به نوعی با كار و داشتن دنبال مربوط هستند.

بله این حرف درست هست؛ دلیل كه هر بار فرد خوشحال و خوشبختی را می‌بینید، متوجه می‌شوید او مشغول انجام پروژه‌ای هست.

سفر

همه ما می‌دانیم كه داشتن تعطیلات نیکو بعد از یك دوره كاری و فشارهای ناشی از مسؤولیت‌های خانومدگی تغییرات زیادی در روحیه ایجاد می‌كند.

براساس پژوهش‌های شده در سال ۲۰۱۰، رفتن به مسافرت و تفریح‌های مشابه آن تأثیری در احساس خوشبختی و شادی نخواهد داشت؛ اما تعطیلاتی كه زیاد از دو ماه طول می‌كشند، زیاد و افزایش از تعطیلات و مسافرت‌های كوتاه مدت در ایجاد حس شادی در افراد مؤثرند؛ پس بهتر هست كه با یك پلن‌ریزی قبلی حتماً به این پلن فكر كنید.

روابط اجتماعی

خانومدگی اجتماعی افراد نیز تأثیر زیادی در احساس خوشبختی آنها دارد. با این‌كار نه فقط روابط بهتری با دیگران خواهید داشت، بلكه فرصتی می‌یابید تا دوستان مثبت‌تری پیدا كنید.

كمك كردن به دوستی كه نیاز به كمك شما دارد و كمك گرفتن از یك دوست نیکو به هنگام نیاز، احساس نیکوی به شما می‌دهد.

خوش‌بینی، مثبت اندیشی و احساسات نیکو اثرات مستقیمی روی افراد دارند. 

سرگرمی

سرگرمی‌ها همواره به ما كمك می‌كنند تا ذهن‌مان مشغول چیزی باانجام گرفت و از انجام كاری كه دوست داریم، لذت ببریم.

هر سرگرمی جدید، فرصتی هست برای دنبال‌دار انجام گرفتن و به صورت حتم در اجتماع بودن.

تایمی سرگرمی‌های جدید و متفاوت را تجربه می‌كنید، وارد اجتماعات بزرگ‌تر می‌شوید و این كمك می‌كند تا خود درونی‌تان را لمس كنید و شادی را در خود بیابید.

رابطه غذا و اخلاق

رابطه بین غذا و اخلاق رابطه زیاد نزدیكی هست. كمبود برخی ویتامین‌ها  و املاح می‌تواند باعث افسردگی شود.

دانشمندان در حال بررسی این مسأله هستند تا دریابند ویتامین‌ها و املاح خاص چقدر روی روحیات و خلقیات افراد اثر می‌گذارد.

بنابراین تنها كار این هست كه یك پلن غذایی متعادل را دنبال كنید تا از كمبود هر یك از ویتامین‌ها و املاح معدنی در بدن جلوگیری شود.

حیاتی‌ترین كارهایی كه افراد شاد انجام می‌دهند

اگر می‌خواهید حتماً شادی واقعی را به‌دست آورید، ابتدا باید آن‌را در ذهن خود ترسیم كنید. باید بتوانید خود را در یك موقعیت آرام حس كنید و از آن لذت ببرید.

گاهی اوقات نمی‌توانیم از لحظات كوتاه و كوچك شادی لذت ببریم و به آسودهی آنها را از دست می‌دهیم.

ما شادی‌های كوچك را از دست می‌دهیم تا شادی‌های بزرگ‌تر را به‌دست آوریم و به همین ترتیب لحظه‌ها می‌گذرند و ما همچنان هنوز شادی را تجربه نكرده‌ایم.

ارسطو می‌گوید: هیچ‌كاری در این دنیا به اندازه شناختن هستعدادهای منحصر به فرد خویش اهمیت ندارد و حیاتی‌ترین دنبال هر كس در خانومدگی باید كشف هستعدادهای ویژه‌اش باانجام گرفت.

ما هیچ‌كاری را با لذت قلبی انجام نمی‌دهیم و هیچ شادی كوچكی را جدی نمی‌گیریم؛ در حالی كه اگر كاری را با لذت درونی و قلبی انجام دهیم، بهترین كیفیت و نتیجه را به دست می‌آوریم.

هستعدادهای نهانی، به ما كمك می‌كنند تا به آنچه در خانومدگی آرزویش را داریم، برسیم.

افراد شاد دنبال، سلامت فیزیكی و روحی روانی افزایش و هسترس كمتری دارند.

به خودشان مطمئن هستند و از كوچك‌ترین شادی‌ها نیز لذت می‌برند. برای شاد بودن زیاد حیاتی هست كه بدانیم چه كاری را دوست داریم انجام دهیم.

خوشبختی و شادی ما در كنترل خودمان هست. حتی كوچك‌ترین تغییر در سبك و شیوه خانومدگی مؤثر خواهد بود. افراد شاد خود را درگیر «فقط اگرها» نمی‌كنند.

برای شادی‌ها نمی‌توان شرایط تعیین كرد. مثلاً اگر و فقط اگر وخانوم كم كنم، اگر و فقط اگر به موقعیت مورد نظرم برسم و … احساس شادی خواهم كرد.

پیشگویی‌های ما در مورد موقعیت‌هایی كه ممكن هست با قرار گرفتن در آن موقعیت‌ها هم احساس خوشبختی نكنیم؛ پس در هر شرایط و موقعیتی باید شادی را جستجو كنیم.

انسان اجتماع را دوست دارد و در اجتماع می‌تواند خوشبختی و شادی را بیابد.

ماهیت روابط، نقش حیاتیی در شادمانی افراد ایفا می‌كند. افراد شاد انرژی مثبت را در پیرامون خود پخش می‌كنند. فقط آنها می‌توانند دیگران را شاد كنند.

افراد شاد منطقهوندان بهتر، پدر و مادرهای بهتری و برای همسر خود بهترین شریك خانومدگی هستند. نگرش مثبت آنها به خانومدگی باعث می‌شود كه به‌طور متوسط ۱۰ سال افزایش از سایر افراد عمر كنند.

افراد بدبین و منفی‌نگر اجازه نمی‌دهند شادی‌های كوچك وارد خانومدگی‌شان شود؛ در حالی‌كه می‌توانند عطر خوش شادی را در محیط پیرامون خود پراكنده ساخانومد.

كنار هم بودن

همراهی با دیگران و در كنار آنها بودن به شما احساس شادی می‌دهد. ما انسان‌ها به‌طور فطری از تنهایی گریزانیم؛ حتی افراد درونگرا نیاز دارند اوقاتی را در كنار دوستان‌شان بگذرانند؛ هر تعداد تعداد این دوستان زیاد اندك باانجام گرفت.

حتماً نباید دوستان شما، از بهترین دوستان باشند، فقط كافی هست با آنها احساس آسودهی كنید تا بتوانید با هم حرف بخانومید و برای لحظاتی در كنار هم خوش باشید.

ما از دیگران نیرو و انرژی دریافت می‌كنیم؛ بنابراین برای احساس شادی و هیجان افزایش باید از پیله تنهایی خود خارج شویم و خانومدگی را در كنار دیگران تجربه كنیم. 

گوش دادن به موسیقی

هر فرد در هر موقعیت و شرایطی نیاز دارد گاهگاهی كاری انجام دهد تا انرژی افزایشی بگیرد، مثلاً موسیقی گوش بدهد، پیاده‌روی كند، یوگا و مدیتیشن تمرین كند.

برای كاهش هسترس‌های فیزیكی و روحی باید در جستجوی یافتن راهی آرامبخش باشید.ژ

چرت زدن

هرگز قدرت و نیروی كه در چرت زدن هست را نادیده نگیرید. چرت‌زدن بهترین راه برای كسب انرژی و بهبود خلق و خو و ایجاد انگیزه‌های ذهنی هست.

افرادی كه در طول روز مشغولیت‌های زیادی دارند، باید در طول روز مدت‌كوتاهی را به یك چُرت نمیروزی اختصاص دهند تا روح‌شان سبك شود و شادی را افزایش حس كنند.

 آب و هوا

حتی شرایط آب و هوایی نیز تأتیر زیادی در خلق و خوی افراد دارد. نور خورشید به ما احساس شادی می‌دهد.

حیاتی نیست چقدر پر مشغله هستید، باید نور آفتاب را وارد خانومدگی‌تان كنید!

اختلالاتی مثل غمگینی، معمولاً در زمستان و آب و هوای سرد و در كمبود نور خورشید در افراد ایجاد می‌شود.

ورزش

ورزش كنید و به تناسب اندام خود اهمیت دهید. تناسب فیزیكی باعث تناسب روحی و ذهنی می‌شود. حال اگر می‌خواهید پیاده‌روی كنید، شنا كنید، یوگا تمرین كنید، برقصید و یا هر ورزش دیگر.

تایمی كه ورزش می‌كنید و به تناسب اندام افزایشی می‌رسید، افزایش به خودتان لبخند می‌خانومید.

 

نوشته ۱۰ قدم به سوی شادی اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.