۶ کلید طلایی برای داشتن عمر طولانی

6 کلید طلایی برای داشتن عمر طولانی

آمار ها نشان می دهد امید به خانومدگی در کشور ژاپن زیاد از پایان دنیهست. ژاپنی ها از طول عمر زیاد بالایی نسبت به پایان کشور های دنیا برخوردار هستند؛ اغلب افراد دوست دارند تا عمری طولانی و سالم داشته باشند؛ اما چگونه می توان به این حیاتی دست یافت؟ در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته ایم. با دکتر سلام  همراه باشید.

انتخاب مواد خوراکی سالم تضمین‌کننده عمر طولانی هست اما اغلب این سوال پیش می‌آید که چه خوردنی‌ها و غذاهایی برای تحقق این دنبال معقول‌تر هستند؟
سایت مدیکال نیوز تودی گزارش داد، آمارهای حتمی نشان می‌دهد در حال حاضر سه کشور موناکو، ژاپن و سنگاپور در جهان از بالاترین نرخ امید به خانومدگی برخوردار هستند که حیاتی‌ترین فاکتور تاثیرگذار در داشتن عمر طولانی آقام این کشورها، وعده‌های غذایی سالم هست.

برخی از خوراکی‌ها نسبت به مواد غذایی دیگر مغذی‌تر هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد این مواد غذایی تاثیر حفاظتی در برابر انواع بیماری‌ها دارند.

در این مقاله به معرفی برخی از این مواد خوراکی پرداخته که گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی به داشتن خانومدگی سالم و شاد کمک می‌کند:

سویای نارس پخته انجام گرفته​ (اِدامامِه):

سویا مملوء از ایزوفلاون نوعی فیتوهستروژن هست. ایزوفلاون‌ها به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و آنتی میکروبیال شناخته انجام گرفته‌ هستند. بنابراین، این خوراکی می‌تواند به تنظیم واکنش التهابی بدن کمک کند، روند فرسودگی سلولی را کند کـــرده، با میکروب‌ها مقابله کـــرده و از بدن در برابر برخی انواع سرطان محافظت کند. اِدامامِه (Edamame) به سویای نارس پخته انجام گرفته در داخل غلاف نقل کرد می‌شود. این نوع لوبیای پخته انجام گرفته در چین، ژاپن، کُره و هاوایی به عنوان پیش‌غذا و مخلفات مصرف می‌شود.

توفو (پنیر لوبیا):

این خوراکی محصولی از سویهست که مملوء از ایزوفلاون‌ههست. توفو نیز علاوه بر خواص ذکر انجام گرفته منبع غنی از پروتیئن هست و حاوی پایانی آمینو اسیدهای ضروری هست که بدن برای آمیختن پروتئین‌ها به آن نیاز دارد. همچنین توفو غنی از مواد معدنی هست که بدن برای برخورداری از هستخوان و دندان‌های سالم و محکم به آن نیاز دارد. توفو سرشار از کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، روی و مس هست.

برخی متخصصان معتقدند مصرف توفو باعث می‌شود فرد برای مدت زمان افزایشی احساس سیری داشته باانجام گرفت و در نتیجه از زیاده‌روی در خوردن جلوگیری می‌کند. توفو یا پنیر لوبیا، غذایی هست که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید. این شیر دلمه بسته را با فشار به قالب‌های سفید نرم تبدیل می‌کنند و امروزه بخشی از آشپزی کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین، ژاپن، کره، اندونزی، ویتنام و دیگر کشورها را تشکیل می‌دهد.

هویج:

این خوراکی به دلیل داشتن بتا کاروتن شناخته انجام گرفته‌ هست. بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شود. بدن به خودی خود این ویتامین را تولید نمی‌کند و به همین دلیل باید آن را از رژیم غذایی دریافت کند. همچنین بتا کاروتن، آنتی اکسیدانی هست که سلول‌های بدن را در برابر آسیب‌های فرسوده انجام گرفتن ناشی از رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند.

6 کلید طلایی برای داشتن عمر طولانی

مرکبات:

مرکبات شامل تعدادی از میوه‌ها همچون لیمو، پرتقال و گریپ‌فروت می‌شود که اکنون در سراسر جهان در دسترس قرار دارد. مصرف این نوع از میوه‌ها به دلیل برخورداری از سطح بالای ویتامین C و خواص آنتی اکسیدانی تاکید می‌شود. همچنین از دیگر فوائد این گروه از میوه‌ها کاهش آسیب‌های ناشی از التهاب و از بین بردن عفونت‌ههست.

علاوه بر این، مرکبات به دلیل داشتن مواد قندی، فیبر خوراکی، پتاسیم، کلسیم، تیامین (ویتامین B۱)، نیاسین (ویتامین B۳)، منیزیم و مس برای سلامتی مفید هستند.

سبزیجات خانواده کلم:

از دیگر مواد خوراکی حیاتی می‌توان به سبزیجات خانواده کلم اشاره کـــرد. این نوع از سبزیجات سرشار از مواد مغذی همچون انواع ویتامین‌ها (C, E,K) و مواد معدنی از قبیل پتاسیم، کلسیم و سلنیوم هستند. همچنین کلم پیچ، کلم برگ و بروکلی به دلیل دارا بودن ویتامین K از سلامت قلب حفاظت می‌کند. این گروه از سبزیجات منبع غنی از فیبر خوراکی به حساب می‌آیند که از نقش حیاتیی در تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از جذب چربی و افزایش وخانوم برخوردارند.

ماهی سالمون:

نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف گوشت به خصوص گوشت قرمز در طولانی مدت برای سلامت ضرر دارد. در این شرایط مصرف ماهی به ویژه ماهی سالمون توصیه می‌شود.

ماهی سالمون سرشار از پروتیئن هست و دارای مقدار بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ هست که برای بینایی مفید هست. همچنین امگا ۳ سلامت مغز را به همراه دارد و از افت قدرت شناختی ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند.

همچنین ماهی سالمون از مقدار بالایی پتاسیم برخوردار هست از که بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته ۶ کلید طلایی برای داشتن عمر طولانی اولین بار در پرتال تعاون پدیدار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.